VLAANDEREN HEEFT NOOD AAN EEN EIGEN SOCIALE ZEKERHEID Eric Ponette en Herman Deweerdt 7 maart 2013 Voorzitter: Gui Gelen Secretaris: Erik Stoffelen
VLAANDEREN HEEFT NOOD AAN EEN EIGEN SZ Inleiding Stelling Basisargumenten Bijkomende argumenten Tegenwerpingen Besluit
INLEIDING EU telt 27 lidstaten: 11 met kleiner n inw. dan Vl. In meerdere federale landen: deelstaten bevoegd voor SZ SZ: - ziektekostenverzekering - kinderbijslagen - werkloosheidsvergoedingen - pensioenen - vergoedingen voor arbeidsongeschiktheid (ziekte, moederschap, beroepsziekten, arbeidsongevallen) ° Sociale bijstand
STELLING SZ moet overgedragen worden aan Vlaamse en Franse Gemeenschap Inwoners van Brussel: keuze tussen beide stelsels Voorwaardelijke financiële solidariteit van Vlaamse met Franse Gemeenschap
BASIS-ARGUMENTEN VOOR VLAAMSE SZ > Eigen klemtonen Efficiënter beleid Responsabilisering
EIGEN KLEMTONEN IN GEZONDHEIDSZORG Medisch onderwijs Contingentering (“Numerus clausus”) Preventie Echelonnering Curatieve voorkeursectoren Varia: preoperatieve onderzoeken … Huisartsennavorming
“NUMERUS CLAUSUS” “Kijk maar naar de numerus clausus in de geneeskunde waar je in Wallonië een heel andere aanpak ziet.”
ARTSENDENSITEIT in 2009 N artsen *N artsen/ inw. Bij Vl. = 100 Vlaamse Gemeenschap Franse Gemeenschap Rijk * FOD Volksgezondheid
PREVENTIE IN VLAANDEREN Structuren - Vlaams Ministerie van Welzijn en Gezondheid - Vlaamse Gezondheidsraad - LOGO’S - Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie Opties - Gezondheidsdoelstellingen - Kaderdecreet preventief gezondheidsbeleid ( ) Projecten - Vaccinatie hepatitis B bij kinderen - Vaccinatie meningitis C - Vaccinatie HPV bij tienermeisjes - Borstkankerscreening
ECHELONNERING VlaanderenWalloniëBrussel Uitgaven Raadplegingen Huisarts, 2007 * Uitgaven Raadplegingen Specialist, 2007 * Dekkingsgraad Globaal Medisch Dossier, 2010 ** 58 % 28,6 % 31,1 % Zorgtrajecten Diabetes+Nierinsuff *** 316 / inw. 64 / inw. 78 / inw. * Bij gemiddelde = 100 Bron: RIZIV op vraag van L. Ide; publ. DS ** P. Selleslagh, Artsenkrant *** J. Mathy, De Huisarts en W. Colson, Artsenkrant
WAALSE CURATIEVE VOORKEURSECTOREN op basis van uitgaven/inw. (+ % t.o.v. Vl) Beeldvorming *** + 18 % Klinische biologie *** + 9 % Genetische onderzoeken * + 38 % Radiotherapie + nucleaire gen. ** + 39 % Farmaca publ. officina *** + 11 % Kinesitherapie * + 10 % * Jaar 2007; bron: RIZIV; publ.: DS ** Jaar 2003; bron: CM studie; publ.: juni 2005 *** Jaar 2009; bron: RIZIV; publ.:
VLAAMSE CURATIEVE VOORKEURSECTOREN op basis van uitgaven/inw. (+% t.o.v. W) Thuisverpleging * + 15 % Uitgaven in Psychiatrische Instellingen ** + 45 % ° Implantaten ** + 12 % * Jaar 2008; bron: Artsenkrant ** Jaar 2009: bron: RIZIV; publ.:
VL-W KLEMTOONVERSCHILLEN : VARIA Pre-operatieve onderzoeken (n geteste pers.) (1) W>Vl + 50% Preventieve tandzorg (prev./ conserverende) (2) Vl>0.8331>W Daghospitalisatie (3) Vl>W + 69% RIZIV-uitkeringen buiten med. verzorg. (4) W>Vl + 11% Invaliden (aantal) (5) W>Vl + 18% Beroepszieken (aantal) (5) W>Vl +151% (1)Jaar 2003; bron: IMA; publ.: GVA (2)Jaar 2007; bron: L. Ide; publ.: Periodiek april 2008 (3)Bron: D. Dewolf; publ.: Periodiek Nieuwsbrief sept (4)Jaar 2007, bron: AK-VSZ- studie (RIZIV-cijfers); publ.: febr (5)Jaar 2007, bron: antwoord min. L. Onkelinx op parlem. Vraag Y. Buysse
EIGEN KLEMTONEN IN KINDERBIJSLAGEN Ontgroening minder SZ inkomsten Vervangende vruchtbaarheid: 2,1 kind/vrouw Vruchtbaarheidsgraad 2011: n geboorten Vl gedaald met 1,6 % i.v.m (Kind en Gezin, 2012) 2012: n geboorten Vl gedaald met 1,45 % i.v.m (Studiecentrum Perinatale Epidemiologie, DS ) VlWBru 2006 (Fed. Planbureau ) 1,731,842, (VBO: Vergrijzingscom- m., ) 1,821,842,07
EIGEN KLEMTONEN IN WERKLOOSHEIDSVERGOEDINGEN Vl-W verschillen in economie > Werkloosheidsgraad (15-64 j): Vl 4,9 %; W 10,6 %; Bru 16,3 % * > Werkgelegenheidsgraad (15-64 j): Vl 66,9 %; W 56,4 %; Bru 54,0 % * Δ Oorzaken: 1. hogere loonkosten/eenheid product in W (OESO: publ. 2006) 2. Vl-W geldtransfers (J. Sauwens: publ. 2001; IMF: publ. 2002; D. Persyn: publ.mei 2010; ) Vl-W verschillen categorieën werkloosheid > Jongeren (15-24 j): werkloosheidsgr. W = Vl X 1,5 * à 2** > 55 plus: Vl stopt te vroeg: werkgelegenh.gr. 38,9 %** (Eur.gem.: 50 %) Besluit: Verschillende ziekten verschillende remedies * 3 de kwartaal 2012: Statbel; def. werkenden en werklozen: IAB (bevolking tussen 15 en 64 jaar) ** eerste 3 kwartalen 2012: Jaarverslag 2012 NBB (EAK) (feb. 2013)
Bevolkingspiramide Europa 2000/2050 Bron: Eurostat; publ.: Intervisie (SM) nr. 4, 2003
Snellere vergrijzing in Vl dan in W
EIGEN KLEMTONEN PENSIOENEN Eerste pensioenpijler (wettelijk basispensioen): repartitie Pensioenreservefonds Tweede pensioenpijler (aanvullend bedrijfspensioen of sectoraal pensioen): kapitalisatie (Vl 31 %; W 36 %; Bru 42 %)* Derde pensioenpijler (individueel pensioensparen): kapitalisatie (Vl >> W en Bru)** Snellere vergrijzing in Vl dan W Besluit: Help Uzelf, zo helpe U God! *Jos Berghman e.a., Working Paper SZ nr. 8, CeSo, KU Leuven, 2007 * Gunther Wuyts e.a., Bank en Financiewezen, vol. 71, nr. 2, p , 2007
BASIS-ARGUMENTEN VOOR VLAAMSE SZ Eigen klemtonen > Efficiënter beleid Responsabilisering
EFFICIENTER BELEID Samenhangende bevoegdheidspakketten *gezondheidsbeleid <> ziektekosten- en invaliditeitsverzekering *gezinsbeleid <> gezinsbijslagen *bejaardenbeleid <> pensioenen *economisch beleid, arbeidsbemiddeling en beroepsopleiding <> werkloosheidsvergoedingen
EFFICIENTER BELEID GEZONDHEIDSZORGEN Preventieve <> curatieve geneeskunde Ziekenhuizen > erkenning: gemeenschappen > infrastructuurbetoelaging: gewesten > werkingssubsidies: federale overheid Onderbreking continuïteit: welzijnszorg - (niet medische) zorgverzekering – gezondheidsopvoeding - preventie - curatie + ziekenhuizen Plethora van overheden
MINISTERS / INSTANTIES BEVOEGD VOOR GEZONDHEIDSZORG IN BELGIE Federale minister van Volksgezondheid Federale minister van Sociale Zaken Vlaams minister bevoegd voor Gezondheid Minister van de Franse Gemeenschapsregering, bevoegd voor Gezondheid Minister van de Duitstalige Gemeenschapsregering, bevoegd voor Gezondheid Minister van het Waalse Gewest, bevoegd voor Gezondheid Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie voor de bicommunautaire gezondheidsaspecten in Brussel Franstalige Gemeenschapscommissie voor de unicommunautaire aspecten van het gezondheidsbeleid voor de Franstalige Brusselaars Staatssecretaris voor Dringende Medische Hulp in de Brusselse Hoofdstedelijke Regering Bron: D. Dewolf: Periodiek Nieuwsbrief sept (
BASIS-ARGUMENTEN VOOR VLAAMSE SZ ° Eigen klemtonen ° Efficiënter beleid > Responsabilisering
Staatsschuld Bron: Luc Coene, Nationale Bank, 21 februari 2013
KOSTPRIJS VERGRIJZING in % bbp Bron: Studiecommissie voor de vergrijzing: verslag oktober 2012 Componenten Pensioenen 9,913,614,5+ 4,6 Gezondh.zorg 8,0 9,411,0+ 3,0 Overige soc.uitgaven 7,3 6,5 5,9- 1,5 Totaal25,329,531,4+ 6,1
RESPONSABILISERING Waarom? 1. Staatsschuld 2. Vergrijzing 3. Vl – W geldtransfers Niveau? gemeenschappen > federaal Minimum: bestedingsautonomie Best: financieringsautonomie Begrippen: Vl – W uitgaven- en bijdragenkloof, geldtransfers
VLAAMS - WAALSE UITGAVENKLOOF ZIEKTEKOSTENVERZEKERING Meeruitgaven in W versus Vl JaartalRIZIV (1) (100 % verzekerden) CM (44,05 % verzekerden) NZ (4,45 % verzekerden) ,7 % ,6 % ,6 %+ 6,9 % (2) ,3 % ,5 %+ 6,0 % (3) ,3 % ,8 % ,9 %+ 3,4 % (4) (1): publ. : april 2007 (voor ) en juli 2012 voor 2010 (Alg. reg. + zelfst.) (2): publ. : 2003 (Alg. reg.) (3): publ. : 2005 (Alg. reg.) (4): publ. : 2011 (Alg. reg. + zelfst.)
VLAAMS - WAALSE BIJDRAGENKLOOF ZIEKTEKOSTENVERZEKERING Meerbijdragen in Vl versus W JaartalAK-VSZ * ,9 % ,1 % ,8 % ,1 % ,3 % ,1 % ,8 % * Op basis van RIZIV (uitgaven) + ABAFIM (bijdragen)
VERGELIJKING Vl - W INZAKE EVOLUTIE UITGAVEN EN BIJDRAGEN (Bron : AK-VSZ; publ.: H. Deweerdt, Periodiek juli 2007,
RESULTERENDE GELDTRANSFERS UIT VL → W en BRU ( Bron : AK-VSZ; publ.: H. Deweerdt, Periodiek juli 2007,
Sociale geldtransfers (in euro) in 2007 Herman Deweerdt, AK-VSZ, febr ( ) VlWBru Kinderbijsl ( ) ( ) RIZIV verzorg ( ) ( ) RIZIV uitker ( ) ( 6.355) Arbeidsongev ( 7.606) Beroepsz ( ) Werkloosheid ( ) ( ) Pensioenen ( ) Varia SZ ( ) ( ) Subtotaal ( ) ( ) Soc. bijstand ( ) ( ) Totaal ( ) ( )
BIJKOMENDE ARGUMENTEN VOOR VLAAMSE SZ Beloften Vlaamse politici > Resolutie nr. 4 Vl. Parl. 3 maart 1999 > Vl. regeringsverklaring juli 1999 > Vl. regeringsverklaring juli 2004 > Vl. regeringsverklaring juli 2009 Andere landen in Europa > volledige SZ: 11/27 EU-landen kleiner dan Vl: Denemarken, Ierland, Finland, Luxemburg, Slowakije, Slovenië, Litouwen, Letland, Estland, Cyprus, Malta > delen van SZ: Zwitserse kantons, Baskenland, Catalonië, Schotland
TEGENWERPINGEN TEGEN VLAAMSE SZ 1. “Egoïstische eis” Antwoord: > concentrische kringen > onderhandelde solidariteit > verantwoordelijkheid gever > verantwoordelijkheid ontvanger > Waalse solidariteit verleden/toekomst 2. “Vlaanderen te klein” 3. “Europese SZ”
JAARLIJKSE GELDTRANSFERS UIT VLAANDEREN (jaar 2007) * VIVES, nov en april 2011 ** AK-VSZ, febr KanalenMiljard euro% Vl BRP SZ 3,648* 4,710** Financiën fed. ov. 1,065* Dotaties gem./gew. 1,017* Subtotaal 5,730*2,95* Intresten staatsschuld 5,749* Totaal11,479*5,91 Transfer/pers. (euro)1.863
GELDTRANSFERS UIT VLAANDEREN: VERGELIJKING * Jaar 2003: Denkgroep “In de Warande”; publ.: nov ** Jaar 2010: publ.: DT en DS Transfers % BBP Vl naar W / Bru 5,9 West- naar Oost-Duitsl. 4,0 * België naar EU <0,50 * Belg. ontw. samenw. 0,64 **
VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE GEVER Vl economische toestand kan beter > Faillissementen jan-nov 2012 (i.v.m. 2011): Vl +12,87; W -0,39; Bru -0,75% (Studiedienst Vl. regering, DS ) > jobs weg bij Vl. KMO’s in 2012 (UNIZO, DS ) > Werkloosheidsgraad Vl nov 2012 (i.v.m. 2011): + 11,2 % (Vl. regering, DS ) > Werkloosh.gr. < 25 j. Vl nov 2012 (i.v.m. 2011): + 19,8 % (Vl. regering, ibidem) Vl vergrijzing begint vroeger > tot 2021 nood aan bijkomende rusthuisbedden (Jo Vandeurzen, DS ) Vl gehandicapten: personen op wachtlijst (DT ) ° Scholenbouw: nood aan 3,14 (DT ) tot 4 miljard euro (DS ) Vl heeft ook vierde wereld
TEGENWERPINGEN TEGEN VLAAMSE SZ 1. “Egoïstische eis” Antwoord: > concentrische kringen > onderhandelde solidariteit > verantwoordelijkheid gever > verantwoordelijkheid ontvanger > Waalse solidariteit verleden/toekomst 2. “Vlaanderen te klein” 3. “Europese SZ” P.S. D. Pieters: “De Europese Unie tegen een Vlaamse sociale zekerheid?” (Acco 2010)
BESLUITEN Ganse SZ→Vl en Fr Gemeenschap; keuze voor inw. Bru Arbeidsmarktbeleid ook → deelstaten Interne solidariteit met zwaksten Splitsing SZ ook gunstig voor Fr. Gem. Voorwaardelijk hulpplan voor Fr. Gem. Aandeel van Vl in Europese SZ Communautarisering SZ vereist sterk Vlaams politiek front
Evolutie arbeidsmarktindicatoren 3 gewesten (Statbel) 3 de kwartaal de kwartaal de kwartaal 2012 Verschil ’99-’12 (%) Verschil ’05-’12 (%) Vl G Werkgelegenh.- graad (%) 63,365,066,9 (+5,7 / +2,9) Activiteitsgraad (%) 66,969,070,3 Werkloosheids- graad (%) 5,4 5,8 4,9 (-9,3 / -15,5) W G Werkgelegenh.- graad (%) 54,756,556,4 (+3,1 / -0,2) Activiteitsgraad (%) 62,564,363,1 Werkloosheids- graad (%) 12,612,110,6 (-15,9/-12,4) BHG Werkgelegenh.- graad (%) 55,254,654,0 (-2,2 / -1,1) Activiteitsgraad (%) 65,765,164,5 Werkloosheids- graad (%) 16,016,216,3 (+1,9 / +0,6)
Aantal KMO’s in Vl en W in 2009 (bron: UNIZO – GRAYDON, januari 2011) Aantal/1.000 inw.Index bij W = 100 Vennootschappen VL42,38141 W30,06100 Eenmanszaken VL39,88103 W38,83100
Arbeidsmarktindicatoren 3 gewesten 2012 * Statbel: 3 de kwartaal 2012 (def. IAB) ** NBB: eerste 3 kwartalen 2012 (EAK); publ.: feb Statbel *NBB ** Vl G Werkgelegenh.gr. % 66,971,6 Werkloosh.gr. % 4,9 4,5 W G Werkgelegenh.gr. % 56,462,2 Werkloosh.gr. % 10,6 (=Vl x 2,16) 9,9 (=Vl x 2,2) BHG Werkgelegenh.gr. % 54,058,9 Werkloosh.gr. % 16,316,5