Woordposters in de klas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Er zit een gat in m’n emmer 1
Advertisements

Leer de namen van de noten 1
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Van uitleggen leer je het meest
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Workshop Nieuwe begroting
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Workshop creatief brainstormen
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van idee tot digitaal materiaal
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Leer de namen van de noten 2
Persoonlijk worden.
'Om mijn oud woonhuis peppels staan'
Een lessenserie van drie lessen
Portfolio Faculteit der Letteren
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Thema HACCP
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Een plant op de kaart zetten
Al doende leren training docenten
Voorrangsregels bij rekenen (1)
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Door Berdien de Wilde & Jacinta Hebers
Competentiegericht leren vmbo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
In het spoor van Frank © Koen Sergeant. Vraag 1  Vorm een zo lang mogelijk woord met de letters: N, i, i, r, t, t, o, t, a, e, m, u, s.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
POL (MO)-methode  Dit is de kapstok waar je de rest van de zin aan op kunt hangen.  Vervolgens kijk je of er eventueel een meewerkend voorwerp in.
Nederlands : HERHALING Dia 1. Wat hebben we geleerd in les 13 Dat was woordenschat. In de volgende dia’s ga je de dia’s zien met de woorden Dia 2.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Stagebegeleiding Bijeenkomst 10 en 11 Blok 3.
voor familie en vrienden van
Woordraadstrategieën
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Solliciteren: wat wil ik?
Lezen: doe het goed voor
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Briant College Cursus woordenschat woordraadstragieën.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Spreekbeurt in groep 4.
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
Rob Goossens De Werkomschrijving.
Woordraadstrategieën
Omschrijvingen en definities
Ouderbijeenkomst.
Woordraadstrategieën In klas 1 leer je zes woordraadstrategieën.
Digi(bord)boek project <titel project>
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
“Context-concept in je eigen lessen”
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Woordposters in de klas Ljiljana Vulinovic & Moniek Vis Taal- en Schakeltraject - Hogeschool van Amsterdam

programma Doelen proeverij Taal- en Schakeltraject - Hogeschool van Amsterdam Gebruikte theorie woordenschatontwikkeling Vorm en inhoud woordposters Ervaringen studenten en docenten Voorbeeldoefeningen Afronden

Doelen proeverij Je weet hoe je een goede woordposter kunt maken Je weet hoe je studenten een goede woordposter kunt laten maken Je weet hoe je woordposters in de les kunt gebruiken Je kent een aantal oefeningen om woorden van de woordposter te herhalen

Taal- en schakeltraject Het traject: bereidt anderstaligen voor op hbo-studie van A2 naar B2 in een jaar niet alleen Nederlands, ook schakelvakken, hbo-vaardigheden enz. In de NT2-les: veel aandacht voor spreken gebruikte methode is CodePlus wens  meer expliciete aandacht voor (academische) woordenschat

Hoe werken aan woordenschatontwikkeling Uitgangspunten uit Nederlands als tweede taal in de volwasseneneducatie. Handboek voor leerkrachten in de volwasseneneducatie Semantisering Woorden aanbieden in context en samenhang met verwante woorden Bij uitleg gebruikmaken van betekenisrelaties Betekenis van woorden kan worden uitgelegd op een talige of niet-talige manier Het is effectiever om cursist het woord zelf te laten definiëren Kwaliteit woordenschat verhogen door meer verbindingen aan te leggen

Hoe werken aan woordenschatontwikkeling Consolidering Opdrachten gericht op betekenis en formele aspecten Geregeld en afwisselend toetsen of woord goed gebruikt wordt Maar ook Handvatten bieden om studenten zelf aan hun woordenschatontwikkeling te laten werken Voorbereiden op hbo-studie: academische woorden aanleren vergroot tekstbegrip aanzienlijk

Vorm en inhoud woordposters Hoe kwamen we het op het idee? inspiratiebron: workshop taalontwikkelend lesgeven klachten hbo-docenten beperkte woordenschat studenten pilot

Vorm en inhoud woordposters ONTKENNEN BEVESTIGEN Nee, dat klopt niet! Ja, dat klopt!

HOE zijn we te werk gegaan? Blok 1: docenten maken wekelijks een woordposter Blok 2: studenten maken wekelijks een woordposter Blok 3: academische woorden vooraf aan studenten gegeven, zoeken zelf de betekenis op + opdracht in de les Blok 4: academische woorden vooraf aan studenten gegeven, zoeken zelf de betekenis op + opdracht in de les

Hoe maak je een woordposter? Maak een selectie van de woorden Bepaal connectiewoorden (synoniemen, antoniemen) Geef een heldere omschrijving, definitie Zoek een mogelijke visualisering Bereid een voorbeeldzin voor Zet de woorden in een web of papier Slijp de woorden in d.m.v. taalgebruik en oefeningen

Vorm en inhoud woordposters Eisen woordposters: 1 pagina in liggend formaat (landscape) Het woord (gearceerd of vetgedrukt) en de betekenis van het woord staan erop Het hoofdstuknummer en de taak staan erop De poster ziet er aantrekkelijk en overzichtelijk uit Eén van de vier vormen is gebruikt

Vorm en inhoud woordposters Vorm 1 - geef voorbeelden van de verschillende soorten betekenissen van het woord. verdrietig blij boos angstig Emotie

Vorm en inhoud woordposters Vorm 2 - gebruik je als een woord betekenissen heeft van klein naar groot of als er een bepaald proces is (ten eerste, ten tweede enz.). exorbitant marginaal miniem nihil

Vorm en inhoud Vorm 3 - gebruik je als je woorden met elkaar vergelijkt. De omtrek Hoe groot iets is als je eromheen gaat. De oppervlakte Hoe groot een vlak is. De inhoud Wat ergens in zit.

Vorm en inhoud woordposters Vorm 4 is het woordweb. Plaatje vormen betekenis associaties synoniemen woordposter

Ervaringen studenten Woordenschat altijd en overal! Wat heb je geleerd? Veel nieuwe woorden Hoe je het woordenboek op een effectieve manier kunt gebruiken Het - de - singularis - pluralis - synoniemen – antoniemen Veel betekeniszinnen maken wat voor soort woord het was. Als het een verbum was heb ik ook de perfectum en imperfectum geleerd. Hoe je woorden beter kunt omschrijven Hoe je snel nieuwe woorden kunt onthouden Ik heb zeker mijn woordenschat verrijkt door het leren van die woorden.

Voorbeelden woordposters Kijk naar de woordposters en bespreek ze. Wat valt je op? Wat vind je ervan?

Voorbeeldoefeningen Blok 1 en 2 woordposters hangen de hele week in de klas woorden van de week worden regelmatig benoemd en gebruikt in de les geen aparte inslijpoefeningen

Voorbeeldoefeningen Blok 3 elke week inslijpoefening met woorden van de week, denk aan: woorden flitsen, mindmap maken, werkwoorden en substantieven combineren, taboe, party en taal (veel uit Actief met taal) Algemeen Veel oefeningen kunnen zo makkelijk of moeilijk gemaakt worden als je wilt. Ook mogelijk: koppelen aan de grammatica van die les / dat hoofdstuk.

Voorbeeldoefeningen

voorbeeldoefeningen Taboe Je pakt een kaartje met een woord erop Je krijgt 30 seconden de tijd om het woord aan je groep te omschrijven Je mag het woord zelf niet noemen Als jouw groep het woord niet raadt, krijgt de andere groep een kans om het woord te raden

Bedankt voor de aandacht! Ljiljana Vulinovic, l.vulinovic@hva.nl Moniek Vis, m.vis@hva.nl De PowerPoint en een hand-out komen op de BVNT2-website