Hoe maak je schooltaal toegankelijk?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Advertisements

Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
- Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO)
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Duidelijk schrijven voor iedereen
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Collectief portfolio groep 3
Een lessenserie van drie lessen
Effectieve instructie
Taalbeleid.
Informatie- avond groep 6
Begeleiden, hoe doe je dat?
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Schrijven met een strategie
preek over Deuteronomium 6:20-25
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Woordenschat groep 5, thema 6, les 5
Workshop evalueren Dcp
Ga naar Diavoorstelling bovenaan het scherm.
IPC Nederland.
Woordraadstrategieën
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Differentiëren & klassenmanagement
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Welkom.
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Digitale mogelijkheden voor leerlingen met lees- en schrijfproblemen
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
ADL, les 2 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Omschrijvingen en definities
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
taal speelt een rol in alle vakken
Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig?
Informatieve teksten, interviewverslag
Vergelijkingen oplossen
Interview verslag schrijven
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Leren leren.
Ex-okanner Euh, ne wadde?!.
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
Inleiding.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Welkom in groep.
Transcript van de presentatie:

Hoe maak je schooltaal toegankelijk? tips

Probleem 1 van leerlingen Ze hebben geen overzicht van de opzet van een lessenreeks of thema

Mogelijke ingrepen Structureer de les Zet de opzet met trefwoorden op het bord Geef een overzicht van een lessenreeks of thema Begin de les met een korte terugblik

Probleem 2 van leerlingen Ze kunnen hoofdzaken niet van bijzaken onderscheiden

Mindmappen in de klas - YouTube Mogelijke ingreep Verzamel kernbegrippen op het bord Mindmappen in de klas - YouTube

Probleem 3 van leerlingen Ze sukkelen met school- en vaktaal en onthouden enkel kortstondig definities die ze uit het hoofd leren

Mogelijke ingrepen Geef nieuwe leerstof een context Doe een beroep op de voorkennis van de leerlingen Geef veel voorbeelden

Probleem 4 van Leerlingen Ze kunnen geen tekst lezen of begrijpen

Mogelijke ingrepen Plaats de tekst vooraf in een context Screen de tekst samen met de leerlingen op moeilijke woorden, zinnen en tekstopbouw Bespreek lastige passages

Probleem 5 van leerlingen Ze begrijpen de leerstof niet

Mogelijke ingrepen Geef op vaste momenten ruimte om vragen te stellen Laat antwoorden op tekstvragen meer zijn dan gedicteerde modellen: reacties, alternatieven, meer uitleg,… moeten ook kunnen Geef opdrachten waardoor de leerlingen onderling over de leerstof moeten praten en schrijven

Probleem 6 van leerlingen Ze antwoorden vaak verkeerd op vragen of formuleren hun antwoord in slecht Nederlands

Taal, taal en nog eens taal - De Gedachte - De Morgen Mogelijke ingrepen Parafraseer antwoorden Zet antwoorden om in schooltaal Zet synoniemen op het bord Geef schrijfopdrachten die verder gaan dan korte zinnen Laat de leerlingen vragen voor het proefwerk voorspellen Taal, taal en nog eens taal - De Gedachte - De Morgen

Probleem 7 van leerlingen Ze kunnen niet zelfstandig werken

Doelgericht zelfstandig leren (versie 1) - YouTube Mogelijke ingrepen Schenk aandacht aan de manier waarop de leerlingen antwoorden hebben gevonden Verwijs naar strategieën die de leerlingen in de les Nederlands hebben geleerd Doelgericht zelfstandig leren (versie 1) - YouTube