INNOVEREN INZICHT IN VERNIEUWINGSPROCESSEN. Bij wie hoor jij?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Jeugd- en jongerenwerk
Waarom ben ik hier op aarde?
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Ondernemen in de praktijk
Optimaliseren van het assortiment
Hogere denkvaardigheden
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
Didactische werkvormen
Meervoudige intelligentie
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 2.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Iris, Twann, Isa en Thomas
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Het begint bij het jonge kind
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen  
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Iedereen gebruikt social media.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Reclame Masters | Ik en reclame!
Reclame Masters | Ik en reclame!
LOB normen en waarden Wat wil ik?.
Levenslooppsychologie werkcollege 6
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 5 kwartaal 3: Corstin Dieterich L
Welkom ik maak me sterk.
Niets is wat het lijkt.
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
MINI-ONDERNEMING Periode 2 Opstart & gastcollege Product bedenken & algemeen marktonderzoek Concurrentie & USP (unieke verkoop punten) SWOT-Analyse & tussenevaluatie.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
3HA1b CSV: afdeling Handel & Administratie ROC A12: opleiding Verkoper en Logistiek medewerker.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
Bijeenkomst 2. Terugblik  Wat is er tijdens de eerste bijeenkomst besproken?  Wat is ondernemerschap?  Wat hebben jullie geleerd?  Is het gelukt met.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!. Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord  TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Talent in Ontwikkeling
Muziekgeschiedenis 21 e eeuw Stijlen Een muziekstuk.
Verdieping Timemanagement
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
De gemiddelde leerling…
LOB zeven stappen naar succes
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Educational support & innovation
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Transcript van de presentatie:

INNOVEREN INZICHT IN VERNIEUWINGSPROCESSEN

Bij wie hoor jij?

Innovatoren (innovators) (2,5%) Deze groep mensen zijn de eersten die het product willen hebben. Ze zijn op zoek naar het nieuwste van het nieuwste. Pioniers (early adopters) (13,5%) Net na de innovators bestaat de groep van early adopters uit mensen die ook uit zijn op nieuwe dingen. Deze fase wordt gekenmerkt door een sterke groei in de verkoop. Voorlopers (early majority) (34%) Dit is de eerste grote groep mensen die het product gaat kopen. Het product wordt door de massa opgenomen en bereikt zijn volwassenheidsfase. Achterlopers (late majority) (34%) Het product is volwassen, het overgrote deel van de markt is bekend met het product en koopt het. De verkopen zullen langzaam afnemen in deze fase. Achterblijvers (laggards) (16%) De laatste fase van het product. Het product gaat eigenlijk de markt uit en een laatste groep mensen koopt het product vanwege (bijvoorbeeld) een goede aanbieding. De verkopen zullen afnemen in deze fase.

Opdracht Vorm een groep (3 a 4 personen) Bespreek de volgende drie punten – wat is het meest vernieuwende waarmee je hebt geëxperimenteerd in je rol als leraar – welke vernieuwing staat momenteel centraal op jouw school – van welke vernieuwing wil jij deel uitmaken in de nabije toekomst (ca. 5 jaar) Noteer plus- en minpunten: wat maakt(e) dat deze vernieuwing succesvol is? Kom als groep tot één set succesfactoren: “een innovatie slaagt wanneer…”

Waarom is onderwijsinnovatie belangrijk? Toekomst, onderwijssystemen nog vaak ‘oud denken’. (statement Peter Senge)

Wat zijn de issues die op ons afkomen? Maatschappelijke problemen (Global challenges) 21th Century Skills Focus op ‘alles’

Waarom is het belangrijk dat jij daar als toekomstig docent een rol in gaat spelen? Rol HBO in beroepsinnovatie Rol docent in de klas t.o.v. beleidmakers Rol van jullie als docenten de komende 50 jaar

Succesfactoren in innovatie: innovaties slagen wanneer sprake is van…

Compatibility Profitability Complexity Observability Trialability

Compatibility

Past het bij je?

Profitability

Heb je er een voordeel bij?

Complexity

Begrijp je het?

Observability

Kun je het ergens bekijken?

Trialability

Kun je ermee experimenteren?

INNOVEREN INZICHT IN VERNIEUWINGSPROCESSEN Wat betekenen deze inzichten voor jou als (toekomstig) specialist Kind, Leren en Media?

Achtergrondinformatie Bronnen Levine, A. (1980). Why Innovation Fails: The Institutionalization and Termination of Innovation in Higher Education, SUNY Press. Frambach, R T and Schillewaert, N. (2002). Organizational innovation adoption: a multi-level framework of determinants and opportunities for future research. Journal of Business Research, 55(2): Rogers, E.M. (2003). Diffusion of innovations (5th ed.). New York: Free Press. Voor een korte samenvatting van Rogers (2003) zie Wikipedia: Nederlandse versie of Engelse versie. Nederlandse versieEngelse versie Foto’s: html Auteur oorspronkelijke powerpoint/e-book Danielle de Boer // opleidingscoördinator Master Leadership in Education (MLE) // MLE-docent ‘Praktijkgericht Onderzoek’ // docent ‘Uitdagend Ontwerpen van Onderwijs’ en ‘Initiëren en Begeleiden van Onderwijsvernieuwing’ in de Master Leren en Innoveren (MLI). LinkedinLinkedin of

Stelling 1 Er wordt teveel aandacht besteed aan innovatie terwijl het reguliere onderwijsproces nog niet eens op orde is.

Stelling 2 Bij innovaties in het onderwijs gaat het teveel over technologie, dit gaat ten koste van de inhoud en daardoor ten koste van de onderwijskwaliteit.

Stelling 3 Technologie zorgt ervoor dat het onderwijsproces anders moet worden ingericht, we kunnen niet op dezelfde manier blijven doorgaan.

Stelling 4 Iemand die volgens Rogers behoort tot de ‘late majority’ of ‘laggards’ hoort niet thuis in het onderwijs.