Academiejaar 2011-2012 Praktijkoriëntatie KU Leuven Academiejaar 2011-2012 Praktijkoriëntatie Marjolijn Burman Philippe Dauphin Bram De Clercq Niels Heselmans Jurgen Segers Alexandra Taylor Wannes Van Herck
Inhoud Onderzoeksopzet Socrates Socratische methode Conclusie
Onderzoeksopzet
Onderzoeksopzet 1. Wat zijn de criteria voor een goed socratisch gesprek? 2. In hoeverre vinden we die criteria terug in de praktijk van het secundair onderwijs?
Onderzoeksopzet Literatuurstudie Empirisch onderzoek Criterialijst
Socrates
Socrates Gnothi Seauton Maieutiek Elenchus Aporie
Socratische methode
Socratische methode De socratische methode is namelijk niet de kunst om filosofie maar om filosoferen te onderwijzen, niet de kunst les te geven over filosofen, maar leerlingen tot filosofen te maken. Leonard Nelson
Socratische methode
Socratische methode Vragen & gedachten helder formuleren Naar consensus streven Deelnemers Geldigheid onderzoeken Kunnen herhalen Eigen ervaringen
Socratische methode Standpunten laten onderbouwen Doorvragen Gespreksleider Vasthouden aan uitgangsvraag Gezegde (laten) herhalen Inhoudelijk niets toevoegen
Conclusie
Conclusie Criteria’s als gids Resultaat Kritische houding