Academiejaar Praktijkoriëntatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Filosofie Op HAVO en VWO.
Advertisements

Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
(Zorg)ethische analyse: hoe diep snijdt het mes van de morele reflectie? Prof dr Carlo Leget.
Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
Een samenwerking tussen
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Een simulatie van een Zitting. Jullie opdracht in 6 etappes 1.Doornemen van een advies 2.Een Groep uitkiezen (1 student per groep); wijzigingsvoorstellen.
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Filoleeuwenhorst.wikispaces.com.
Zakelijk lezen Nederlands.
Onderzoeksmethodologie HRM
Hoofdstuk 1 De betekenis van onderzoek in het bedrijfsleven en zijn management – opzet van dit boek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie,
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
De Griekse cultuur.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Hoe kunnen we de rijkdom delen?
Take it easy = Engels beleven! De methode gaat uit van VVTO: Leerlingen worden ondergedompeld in het Brits Engels. Leerlingen kunnen al starten in groep.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Een socratisch gesprek
P raktische S ector O riëntatie Een keuzeproces in werking.
Filosofie na 2000 populariteit en crisis. Populariteit examenvak havo-vwo Filosofie Magazine filosofen als BN-ers Coen Simon Rob Wijnberg Bas Haring (?)
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
TOEKOMST SCHOLEN IN NIJE GAAST Conclusies uit 7 eerste gesprekken 28 juni 2012.
Kinderen en hun sociale talenten
 Joint Degree Gids (Prins Filipfonds)  Internationale Mobiliteit in het Vlaams Hoger Onderwijs – Bologna-experts ( )  Descriptoren internationalisering.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
2 de en 3 de graad.  De leerlingen kunnen op het einde van de 2 de graad  Doelgericht informatie opzoeken over het verleden en het heden op basis.
VRIENDSCHAP SOCRATISCH GESPREK WAT IS VRIENDSCHAP?
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Zorg voor de jeugd, het Utreg’s verhaal. Commissie Jeugd UHV 5-6 actieve leden weinig verloop zo’n tien jaar actief.
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Griekenland De Geleerde Grieken.
Vakantie Wie gaat er op vakantie? Waar ga je heen? Met wie ga je?
Frank Op de Woerd Project Gotham Racing 3 online watching other gamers game 13 januari 2006.
Wetenschappelijke artikelen en de onderwijspraktijk Hartger Wassink, CPS Rosanne Zwart, Expertisecentrum LvD.
Onderzoeksvraag Achtergrond
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Uitgangspunten Innovaties = richtlijnen, preventie programma’s, etc.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Reflecteren.
Filosoferen in de wetenschapsklas Jelle De Schrijver Eef Cornelissen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Het socratisch gesprek : een oefening in democratisering Interactum 2011 KHKempen 17/11/11.
Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?
ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Filosoferen met Kinderen Marieke Hopman PhD Kinderrechten Tilburg University (
Filosofie? Filosoferen met kinderen en jongeren is de activiteit waarbij we, op een systematische manier, op zoek gaan naar antwoorden op vragen waar geen.
Identiteit en Zelfregie
Symposium ‘Levenskunst op leeftijd’
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Van Gogh – Roosegaarde fietspad
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Communicatie.
Benchmark onderzoek.
Met behulp van formulieren
Intervisie.
4 havo Schrijflijn les 5
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Creatief denken Design thinking.
Filosofie en wetenschap
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Inleiding Scepticisme
Afrikaanse filosofie Les 2: inleiding.
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Transcript van de presentatie:

Academiejaar 2011-2012 Praktijkoriëntatie KU Leuven Academiejaar 2011-2012 Praktijkoriëntatie   Marjolijn Burman Philippe Dauphin Bram De Clercq Niels Heselmans Jurgen Segers Alexandra Taylor Wannes Van Herck

Inhoud Onderzoeksopzet Socrates Socratische methode Conclusie

Onderzoeksopzet

Onderzoeksopzet 1. Wat zijn de criteria voor een goed socratisch gesprek? 2. In hoeverre vinden we die criteria terug in de praktijk van het secundair onderwijs?

Onderzoeksopzet Literatuurstudie Empirisch onderzoek Criterialijst

Socrates

Socrates Gnothi Seauton Maieutiek Elenchus Aporie

Socratische methode

Socratische methode De socratische methode is namelijk niet de kunst om filosofie maar om filosoferen te onderwijzen, niet de kunst les te geven over filosofen, maar leerlingen tot filosofen te maken. Leonard Nelson

Socratische methode

Socratische methode Vragen & gedachten helder formuleren Naar consensus streven Deelnemers Geldigheid onderzoeken Kunnen herhalen Eigen ervaringen

Socratische methode Standpunten laten onderbouwen Doorvragen Gespreksleider Vasthouden aan uitgangsvraag Gezegde (laten) herhalen Inhoudelijk niets toevoegen

Conclusie

Conclusie Criteria’s als gids Resultaat Kritische houding