Oriëntatie op de geografie Welkom
Oriëntatie op de geografie Voorstellen Cursusbeschrijving (zie portal aardrijkskunde) Doelstellingen bijeenkomst Brainstorm: Wat is geografie? Inleiding Oriëntatie op de geografie, een kader voor geografische kennis en de geografische benadering Opdracht voor 6/9 Terugblik eerste bijeenkomst
Oriëntatie op de geografie Doelstellingen: inzicht in de plaats van Oriëntatie op de geografie in het programma van de opleiding; beeld vormen van de ‘breedte’ van de geografie; kennismaking met een kader voor geografiebeoefening; herkennen concrete voorbeelden bij elementen van het kader.
Inleiding Oriëntatie op de Geografie
Brainstorm 1 Wat is geografie? 2 Concrete voorbeelden? 3 Toepassingen van geografie? 4 Het nut van geografie? Conclusie?
Een vraag gesteld op de 1e studiedag van undergraduate Wat is geografie? Een vraag gesteld op de 1e studiedag van undergraduate geography students aan Amerikaanse Universiteit http://www.youtube.com/watch?v=hHFaMnbcTcs&feature=related
Wat is geografie? “Its field of study is the whole world and all the people in it” Narow-minded friends would say: ‘Why are you doing geography? It does’n’t lead anywhere What’s geography anyway? Ity’s just bits of everything’ Fay Gale (1992) A View of the World Through the Eyes of a Cultural Geographer in: The Student’s Companion to Geography, Blackwell Oxford
Wat is geografie? “Geography is one of humaity’s big ideas. Geography is not just another academic specialism. …… Its horizons are just too wide. Alastair Bonnett (2008) What is geography? Sage Publications London
Wat is geografie? “Human geography is about recognizing and understanding this kind of interdependence among places and regions, without losing insight of the uniqueness of specific places” Knox & Marston (2010) Human Geography, Places and regions in Global context, Pearson International Edition
Wat is geografie? Het studieobject van de geografie is slechts door 24 mensen in zijn volle omvang gezien
Het studieobject van de geografie, gefotografeerd door de astronauten van Apollo 17
Gershmel & Gershmel (2007) Spatial Thinking by Young Children, Journal of Geography
Wat is geografie? Een ordeningskader:
Het ordeningskader in de praktijk
Cholera op de wereld [ mondiaal schaalniveau]
Cholera in Irak [nationaal schaalniveau]
Cholera in Kwazulu-Natal [regionaal schaalniveau]
Cholera in Soho, Londen 1854 [lokaal schaalniveau] 31 augustus 1854, cholera-uitbraak in de wijk Soho in London
Cholera in Soho, Londen 1854 [lokaal schaalniveau] 31 augustus 1854, cholera-uitbraak in de wijk Soho in London binnen 3 dagen overleden 127 mensen; driekwart van de bevolking sloeg op de vlucht; 10 september: 500 doden
Cholera in Soho, Londen 1854 [lokaal schaalniveau]
Cholera in Soho, Londen 1854 [lokaal schaalniveau] Dr. John Snow, arts in Soho
Cholera in Soho, Londen 1854 [lokaal schaalniveau] Cholera doden en locatie waterpompen rond Broad Street, Londen. Kaart gemaakt door John Snow Kader: De ruimtelijke samenhang van verschijnselen Representatie (stippenkaart)
Cholera in Soho, Londen 1854 [lokaal schaalniveau] Uitbraak van de cholera epidemie op 31 augustus Hoge temperaturen in de voorafgaande dagen Door hoge temperatuur drinken de inwoners koel ‘rivierwater’ i.p.v. thee Kader: Interactie & samenhang representatie
Cholera in Soho, Londen 1854 [lokaal schaalniveau] Kader: inzicht in maatschappelijk vraagstuk, oplossen probleem verandering
Cholera in Soho, Londen 1854 [lokaal schaalniveau] Cholera wandelroute in Londen Kader: perceptie en representatie
Volgende bijeenkomsten: theoretische verdieping kader en concrete toepassingen
Opdracht voor bijeenkomst op 6/9 Bestudeer CE Aardrijkskunde Havo 1e tijdvak (opgaven, bijlagen en correctievoorschrift). Zie: http://www.examenblad.nl/9336000/1/j9vvhinitagymgn_m7mvh57glrndzx7_n11vg41h1h4i9qd/vhn5cw53yyqn?topparent=vg41h1h4i9qd Geef bij ieder element uit het geografisch kader een voorbeeldvraag uit het CE aardrijkskunde + argumentatie voor de keuze. Bestuderen Knox & Marston, Human Geography, H 1 p. 1 t/m 20
Terugblik 1e bijeenkomst Doelstellingen: inzicht in de plaats van Oriëntatie op de geografie in het programma van de opleiding; beeld vormen van de ‘breedte’ van de geografie; kennismaking met een kader voor geografiebeoefening; herkennen concrete voorbeelden bij elementen van het kader. Wat neem je mee? Wat blijft je bij? Wat is belangrijk?