Oriëntatie op de geografie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Advertisements

Kibboets-opvoeding: Nachtelijk huilen en gehechtheid
Welvaartsverhogende Innovaties in Instituties en Bestuur Maatschappelijke Innovatie Prof Dr Erik Stam Leerstoel Economie van Ondernemerschap en.
Programma – Voorstellen & verwachtingen
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
ontwikkelingspsychologie
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
College 6, jaar 2, Zomer 2010 Pitch à la Dragons Den Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
IMAGINE John Lennon Muziek en tekst zijn gesynchroniseerd.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
DUTCH BIG PICTURE HAVO 4 (en 5):
Professionele ontwikkeling
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Onderwijsvernieuwen in crisistijd Dr. Bert Hoogveld Symposium Onderwijsvernieuwen in crisistijd, 22.
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Rondreizen in Google Earth Workshop KNAG onderwijsdag 2010 Gert Ruepert en Daniël van Middelkoop 10 december 2010, Zwolle.
Grammar Chapter 3 – G1 If en When.
Krimp: hoe belangrijk zijn verandering en verplaatsing voor ons? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Mark Poster Digitally Local Communications: technologies and space.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Unieke kans voor het open online kennisdeling binnen Z&W MOOC Factory ontwikkelt MOOCs door een didactische bril en is kennisdrager in Nederland op het.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
‘Geef uw team vleugels’
Samen werken aan een gezonde regio!
Robert Langenberg – Vitree Anita Gelmers – Passend Onderwijs Almere
Snel op gang met brainmapping
We all want to change the world “You say you want a revolution! Well, you know We all want to change the world” =AqC_Gma221M.
Celine Dion And so this is Xmas So this is Xmas And what have you done Another year over A new one just begun And so this is Xmas I hope you have fun.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Stadsgeografie 2e bijeenkomst.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 26 april 2010.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Social work Week 2.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
EContentplus Chris De Loof Europeana en zijn sattelietprojecten Jubelparkmuseum, Brussel 8 januari 2009 Nationale ATHENA Workshop België.
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
Stand van zaken project enmediation Een stichtelijk woord over mediation met de overheid als Pinkstergedachte prof. dr. Ad Kil.
Thomas van Rooijen. In hoeverre bepaalt het verhaal achter een brand de merkwaarde?
John Rawls: Rechtvaardigheid buiten Nederland
Aardrijkskunde in de bovenbouw
LIO-dag aardrijkskunde
Global Entrepreneurship Week
IMAGINE John Lennon.
De taaltaak
DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Thinking like an economist
Het combo bestaat uit: Eric: piano, keyboard Suzanne: dwarsfluit, zang
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Lichamelijke gezondheid
IMAGINE John Lennon.
IMAGINE John Lennon.
THEME 12 TOPIC 1 Repetitie Theme 12.
IMAGINE John Lennon.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Testphases still relevant?
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Oriëntatie op de geografie Welkom

Oriëntatie op de geografie Voorstellen Cursusbeschrijving (zie portal aardrijkskunde) Doelstellingen bijeenkomst Brainstorm: Wat is geografie? Inleiding Oriëntatie op de geografie, een kader voor geografische kennis en de geografische benadering Opdracht voor 6/9 Terugblik eerste bijeenkomst

Oriëntatie op de geografie Doelstellingen: inzicht in de plaats van Oriëntatie op de geografie in het programma van de opleiding; beeld vormen van de ‘breedte’ van de geografie; kennismaking met een kader voor geografiebeoefening; herkennen concrete voorbeelden bij elementen van het kader.

Inleiding Oriëntatie op de Geografie

Brainstorm 1 Wat is geografie? 2 Concrete voorbeelden? 3 Toepassingen van geografie? 4 Het nut van geografie? Conclusie?

Een vraag gesteld op de 1e studiedag van undergraduate Wat is geografie? Een vraag gesteld op de 1e studiedag van undergraduate geography students aan Amerikaanse Universiteit http://www.youtube.com/watch?v=hHFaMnbcTcs&feature=related

Wat is geografie? “Its field of study is the whole world and all the people in it” Narow-minded friends would say: ‘Why are you doing geography? It does’n’t lead anywhere What’s geography anyway? Ity’s just bits of everything’ Fay Gale (1992) A View of the World Through the Eyes of a Cultural Geographer in: The Student’s Companion to Geography, Blackwell Oxford

Wat is geografie? “Geography is one of humaity’s big ideas. Geography is not just another academic specialism. …… Its horizons are just too wide. Alastair Bonnett (2008) What is geography? Sage Publications London

Wat is geografie? “Human geography is about recognizing and understanding this kind of interdependence among places and regions, without losing insight of the uniqueness of specific places” Knox & Marston (2010) Human Geography, Places and regions in Global context, Pearson International Edition

Wat is geografie? Het studieobject van de geografie is slechts door 24 mensen in zijn volle omvang gezien

Het studieobject van de geografie, gefotografeerd door de astronauten van Apollo 17

Gershmel & Gershmel (2007) Spatial Thinking by Young Children, Journal of Geography

Wat is geografie? Een ordeningskader:

Het ordeningskader in de praktijk

Cholera op de wereld [ mondiaal schaalniveau]

Cholera in Irak [nationaal schaalniveau]

Cholera in Kwazulu-Natal [regionaal schaalniveau]

Cholera in Soho, Londen 1854 [lokaal schaalniveau] 31 augustus 1854, cholera-uitbraak in de wijk Soho in London

Cholera in Soho, Londen 1854 [lokaal schaalniveau] 31 augustus 1854, cholera-uitbraak in de wijk Soho in London binnen 3 dagen overleden 127 mensen; driekwart van de bevolking sloeg op de vlucht; 10 september: 500 doden

Cholera in Soho, Londen 1854 [lokaal schaalniveau]

Cholera in Soho, Londen 1854 [lokaal schaalniveau] Dr. John Snow, arts in Soho

Cholera in Soho, Londen 1854 [lokaal schaalniveau] Cholera doden en locatie waterpompen rond Broad Street, Londen. Kaart gemaakt door John Snow Kader: De ruimtelijke samenhang van verschijnselen Representatie (stippenkaart)

Cholera in Soho, Londen 1854 [lokaal schaalniveau] Uitbraak van de cholera epidemie op 31 augustus Hoge temperaturen in de voorafgaande dagen Door hoge temperatuur drinken de inwoners koel ‘rivierwater’ i.p.v. thee Kader: Interactie & samenhang representatie

Cholera in Soho, Londen 1854 [lokaal schaalniveau] Kader: inzicht in maatschappelijk vraagstuk, oplossen probleem verandering

Cholera in Soho, Londen 1854 [lokaal schaalniveau] Cholera wandelroute in Londen Kader: perceptie en representatie

Volgende bijeenkomsten: theoretische verdieping kader en concrete toepassingen

Opdracht voor bijeenkomst op 6/9 Bestudeer CE Aardrijkskunde Havo 1e tijdvak (opgaven, bijlagen en correctievoorschrift). Zie: http://www.examenblad.nl/9336000/1/j9vvhinitagymgn_m7mvh57glrndzx7_n11vg41h1h4i9qd/vhn5cw53yyqn?topparent=vg41h1h4i9qd Geef bij ieder element uit het geografisch kader een voorbeeldvraag uit het CE aardrijkskunde + argumentatie voor de keuze. Bestuderen Knox & Marston, Human Geography, H 1 p. 1 t/m 20

Terugblik 1e bijeenkomst Doelstellingen: inzicht in de plaats van Oriëntatie op de geografie in het programma van de opleiding; beeld vormen van de ‘breedte’ van de geografie; kennismaking met een kader voor geografiebeoefening; herkennen concrete voorbeelden bij elementen van het kader. Wat neem je mee? Wat blijft je bij? Wat is belangrijk?