Solliciteren Keuze van de personeelsadvertentie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jobmarketing 2.0 Langenberg Advies in Verandering Vacaturepodium Match4U 13 februari 2014.
Advertisements

Een beknopte SWOT S = Strengt W= Weakness O= Oppurtunities T= Threats.
Eindpresentatie Project Verkoopuwbootsnel.nl
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
SWOT-ANALYSE SEIZOEN 1 The Big Bang Theory
Van social media naar social CRM Social media audit Strategie Implementatie Plan.
Into the jungle Zaterdag 18 mei 2013 Gallerie Café CHV-Noordkade Veghel 19:30 – 00:30.
Werving Niveau 4 Kerntaak 1 PM Blz. 23.
Vrouwelijk ondernemen leer je zo Women inc.
Door Nik Van Looy & Pieter Jan Proost
Randstad Outplacement VG 460/BO
Social Media Audit.
Stefaan De Ruyck. POSITiONERING Historisch overzicht vanaf ’98, fusie BMCie/KNS tot op heden.
MARKETING-COMMUNICATIE
EMEG Presentatie. Zeer komische serie over een onzeker puberend meisje genaamd AWKWARD.
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Sollicitatietraining
Spelregels bij brainstorm
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Learning Skills TIM VAN DEN BOSCH. Inhoud Wie ben ik? Wat heb ik hiervoor gedaan? Waarom doe ik deze opleiding? Test Hbo competenties Swot analyse.
3voor12.nl.
Detailhandelsmarketing
Het nieuwe solliciteren:
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
1. 2 JAARVERSLAG  Wat vooraf ging  Missie  Doel  Structuur en Organisatie  Projecten  SWOT.
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
De economische dimensie
Leren Solliciteren Zelfverkenning Arbeidsmarktverkenning Het CV
Van ICT-tool naar ICT-leerlijn.  : invoering leergebied overschrijdende eindtermen  : ICT-tool in onze SG met jaarlijkse ‘check-up’
4. Online strategie Internet scorecard
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
managen van de instroom
Een nieuwe arbeidsmarkt Social media Marcel Burger van Burger Support.
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Dendron Onderneemt ‘International Business College’
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Jobstudenten, werknemers van morgen. 1.Preventie en Interim 2.Jobstudent-uitzendkracht 3.Toegelaten werk voor jobstudenten 4.Transportwerktuigen.
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management
Sport klimmen. xGMzY xGMzY Ontstaan.
Deel 1 Oriëntatie op het starten van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 1 Wat voor ondernemer ben ik?
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Internationale marketing
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
JUNIOR COMPANY TRAINING LEERLINGEN. MISSIE Jongeren inspireren en uitdagen te bouwen aan een ondernemende toekomst.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Groeien!groeien! Quintin Schevernels. De groei van de ondernemer en de groei van de onderneming hangen zeer nauw samen!
Programma vandaag Economieprogramma Onderneem ! Jaarrooster Kennis ophalen De Grote Verandering Stage-opdracht.
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Hoe toekomst bestendig ben jij
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Sollicitatietraining
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
De zakelijke brief.
B B O Probleem of uitdaging Besluit of oplossing beeld vorming
Alternatieve sollicitatiemethodes (extract)
Marktonderzoek Marktonderzoek.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Nederland Filantropieland
Transcript van de presentatie:

Solliciteren Keuze van de personeelsadvertentie Verzameling van de bedrijfsinformatie SWOT-analyse van jezelf Goeie middag, waarschijnlijk gaan jullie zeer binnenkort te maken hebben met solliciteren. Daarom enkele praktische tips over : De keuze van een goede personeelsadvertentie op wat moet je letten wat staat er in? Informatie over een bedrijf verzamelen (voor het gesprek) Waar Wat Wat is een SWOT-analyse

Keuze van de personeelsadvertentie Waar vind je een goede advertentie? Welke informatie bevat een advertentie? In deze presentatie beginnen we net zoals in het echt met het zoeken van een personeelsadvertentie. Waar vind je die? Wat moet er in staan?

Waar vind je een goede advertentie? Op het internet Jobhoppen Wis vacature bank Krant Uitzendbureau Vacature Reclamebladen en streekkranten Vakbladen Persoonlijk netwerk Waar vind je de gedroomde job? Op het internet Nogal wat bedrijven hebben op hun site een aparte rubriek met openstaande vacatures opmerkelijk is dat vele bedrijven meer geld spenderen aan hun eigen wervinssite tov externe jobsites (vb: randstad, adeco, …) Nog niet alle bedrijven bieden de gewenste info maar sommige doen het ook uitzonderlijk goed bv:colruyt zij bieden zelfs sollicitatietips Als je al ergens werkt is het de laatste tijd ook steeds meer mode om te jobhoppen jobhoppen = zoeken naar een nieuwe job binnen het bedrijf waar je werkt + je loopt maar een klein risico dat het bedrijf en de job tegen valt je werkt er namelijk reeds en hebt genoeg contacten + je kan je sneller aanpassen want zoals reeds gezegd je kent het bedrijf + je staat voor tov externe sollicitanten want je hebt conecties - wat als de job tegen valt kan je dan nog terug … Wis vacature bank = de vele toestellen die je ziet op openbare plaatsen bv station in mechelen, bibliotheken, … Verder zijn er ook nog de klassiekere kanalen Krant Uitzendbureau Vacature (speciale gratis krant) Reclamebladen en streekkranten Vakbladen Persoonlijk netwerk Via via, je kent mensen die ergens werken waar je ook wil gaan werken …

Welke informatie bevat een advertentie? Aard van de functie Vereisten Plaats van tewerkstelling Bedrijfscultuur In een personeelsadvertentie moet genoeg informatie te vinden zijn. Zo hebben we de aard van de functie de vereisten, dwz de nodige diploma’s en kwaliteiten Laat u ook niet afschrikken door de verschillende diplomavereisten die er zijn. Ervaring is belangrijk, maar niet beslissend. Motivatie en persoonlijkheid spelen een veel grotere rol. Plaats van tewerkstelling Deze criteria zijn wettelijk vastgelegd. Maar verder biedt een personeelsadvertentie meer info dan je op het eerste gezicht denkt. Ze draagt namelijk een boodschap uit over het bedrijf en de bedrijfscultuur

Bedrijfsboodschappen Winnaarsmentaliteit Succesvol bedrijf Voor het grote geld Carrièremogelijkheden Risico’s durven nemen Job met missie Inspirerende missie en boeiende uitdaging Lifestyle Levenskwaliteit, openheid & goede relatie Welke bedrijfsboodschappen kunnen we onderscheiden: Winnaarsmentaliteit: Deze bedrijven richten zich met hun advertenties op werknemers die graag werken bij een succesvol bedrijf. Zij werken graag mee aan groei en vooruitgang en nemen het niet zo nauw met de missie en de locatie van het bedrijf. Voor het grote geld: Hier zijn carrièremogelijkheden essentieel, eerder dan succes van bedrijf of de acieve rol die de werknemer speelt. Hier moet men bereid zijn grote risico’s te nemen in de hoop er een grote beloning voor te krijgen. Job met missie: Deze mensen zijn niet echt gericht op veel geldelijke beloningen en hogerop klimmen. Zij verwachten een inspirerende missie in het bedrijf en hopen er een boeiende uitdaging te vinden. Lifestyle: Veel belang wordt er hier gericht op levenskwaliteit en openheid betreffende de verschillende levensstijlen. Het is ook belangrijk dat er een goede relatie bestaat tussen werknemer en baas. Ook de locatie van het bedrijf zal zijn invloed hebben. De groei van het bedrijf en de uitdagingen zullen niet doorslaggevend zijn.

We ontleden volgende advertentie Een goede advertentie bevat volgende elementen: Doelstellingen en activiteiten van het bedrijf Naam van de functie Functieomschrijving (wat moet je doen) Opleidingseisen & ervaring Aanduidingen van de arbeidsvoorwaarden Wijze van reageren en termijn waarbinnen dit moet gebeuren Bedrijfsgegeven (contactpersoon, adres, telefoon, …) (deze worden wel al eens vergeten) Eventuele onderzoeken die deel uit maken van de procedure het vermelden van de website van de organisatie is ook een goede aanvulling: Hierdoor kan de sollicitant gemakkelijk meer info over vacature en bedrijf vinden Besluit: …Elke advertentie verschilt en doet beroep een beroep op je eigen creativiteit. Het is aan te raden om jouw sollicitatiebrief en cv te schrijven in dezelfde lijn als de advertentie…

Informatie over het bedrijf Start voor solliciteren Waar? Bedrijfsbrochure Jaarrapporten Mensen die je kent Internet actualiteit Wat ook heel belangrijk is, is het zoeken van informatie over je bedrijf. Dit doe je best voor je sollicitatiegesprek Wanneer je jezelf niet hebt geïnformeerd, kan je het signaal geven dat je geen moeite gedaan hebt, of dat je niet geïnteresseerd bent. Waar vind je relevante informatie? Bedrijfsbrochure Jaarrapporten Mensen die je kent  persoonlijke contacten, goede woordjes,… Internet  surfen op het internet Actualiteit  op de hoogt evan de laatste ontwikkelingen die interessant kunnen zijn voor dat bedrijf

SWOT analyse Strength Weakness Opportunities Threats Naast het zoeken van een goede personeelsadvertentie en informatie over het bedrijf waar je wil gaan solliciteren kan je best ook even nadenken over enkele vragen: Waarom kies je voor dit bedrijf en deze functie? Wat weet je over het bedrijf? Wat trekt je aan om in deze sector te werken. Hierbij kan de SWOT analyse je goed helpen, Een swot analyse helpt bij het ontdekken van je eigen kunnen en zoekt naar wat de arbeidsmarkt je te bieden heeft.

Besluit Kies een goede personeelsadvertentie Kennis van de onderneming is een stapje voor Ontdek jezelf en de arbeidsmarkt via de SWOT - analyse