Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen
Enkele vraagtekens bij onze mobiliteit Wat beweegt ons tot steeds meer bewegen? Waar zit er regelmaat en variatie in ons bewegen? Waar drijven we op af?
Wat beweegt ons tot steeds meer bewegen? Dagelijks afgelegde afstand per persoon tussen 1800 en 2000, te voet gaan uitgezonderd (Frankrijk)
Verplaatsingsmotieven in Vlaanderen (2000)
Verplaatsingswijze in Vlaanderen (2000)
Socio-culturele verschillen Opleiding Geslacht Leeftijd
Waar drijven we op af? Kering van de trend in de voorbije jaren Trendbreuk in het beleid Mobiliteitsplan Vlaanderen Basismobiliteit Netmanagement Tarievenbeleid Abonnees ers -12 jarigen Derdebetalersystemen Veiligheidsbeleid Aanpak zwarte punten Onbemande camera’s Doelgroepenbeleid Nieuwe beleidsinstrumenten Mobiliteitsconvenants Beheersovereenkomst met De Lijn Objectivering in de toepassing Behoefteanalyse Vademecums Samenwerking met de private sector Module 14 Kaaimuren NV BAM Mobiliteitsraad Vlaanderen
Waar drijven we op af? De kering van de trend op het terrein VoertuigkilometerReizigers van De Lijn Verkeersdoden Emissies
Modal-split personen verplaatsingen trend duurzaam
Modal-split goederenvervoer trend duurzaam
Ontwikkelingen gezondheidsrisico’s Relatieve impacts
CO 2 -emissies volgens verschillende scenario’s
Verder op het goede spoor Iedereen mobiel Verkeersveiligheid verhogen Bereikbaarheid verbeteren Leefbaarheid verhogen Impact op milieu en natuur verminderen
Iedereen mobiel Basismobiliteit: 2005 scharnierjaar Woon-werk en woon-school verkeer Toegankelijkheid Eén trein-tram-busticket
Verkeersveiligheid verhogen Werken via de 3 E’s: - Education: specifieke doelgroepen (motorrijders, vrachtvervoer, …) en specifieke momenten (weekendongevallen, ongevallen van en naar het werk, …) - Engineering: veilige fietspaden (2005: 40 miljoen euro), veilige schoolomgevingen en wegwerken van gevaarlijke punten - Enforcement: onbemande camera’s, … Regionalisering van het verkeersveilig- heidsbeleid
Bereikbaarheid verbeteren Stedelijke bereikbaarheid Pegasus Masterplan Antwerpen Duurzame Mobiliteit Gent Regionet Brabant-Brussel Doorstroming: - Stedelijke prioriteit (Antwerpen en Gent) - Jaarlijks 25 km bijkomende vrije tram- en busbanen
Bereikbaarheid verbeteren Landelijke bereikbaarheid Spartacus West-Vlaanderen Kusttram
Bereikbaarheid verbeteren Prijsbeleid: Wegenvignet
Leefbaarheid verhogen Locatiebeleid Locatiebeleid Mober (mobiliteitseffectenrapportage) Mober (mobiliteitseffectenrapportage)
Impact op milieu verminderen Verkeer en vervoer als bron van milieuhinder: mobiliteitsbeleid moet zijn verantwoordelijkheid opnemen (minder uitstoot, minder lawaai, minder versnippering) Verkeer en vervoer als bron van milieuhinder: mobiliteitsbeleid moet zijn verantwoordelijkheid opnemen (minder uitstoot, minder lawaai, minder versnippering) De Lijn als voortrekker De Lijn als voortrekker
Versterking van het fundament Activering van het mobiliteitsconvenant Activering van het mobiliteitsconvenant Juridisch kader voor het mobiliteitsbeleid Juridisch kader voor het mobiliteitsbeleid Participatie Participatie Doelgroepenbeleid Doelgroepenbeleid Regionalisering en samenwerking andere beleidsniveaus Regionalisering en samenwerking andere beleidsniveaus Onderzoek Onderzoek
Dé uitdaging voor de toekomst: Mobiliteitsmanagement Beïnvloeding mobiliteitskeuzes Van openbaar naar collectief vervoer Maatwerk nodig De Lijn als manager Kiezen in de mobiliteitssupermarkt
Mobiliteitsmanagement
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen