Propedeuse  Ondernemen Blok 4 college 1 [10 april 2007]

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Jong Ondernemen Een manier van leren !.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Drama als eindexamenvak Iets voor mij?. Wie herkent zichzelf in de volgende stellingen? Ik ga later toch niet naar een toneelschool of zo, dus waarom.
Op weg naar de projectproducten
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Opleveren –Intake-POP –IAM Brand Materiaal uitdelen –Manual blok 1 –Dummy –SBC manual & Opdracht kennismakingsgesprek –Rooster blok 1 Introductie –Propedeusejaar.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
MedMec01 les 5 Mail: Wiki: vakgroep: Media en creativiteit.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Pia Terstroet (Terpm) MEDMEC01 Mail: Wiki: Media en.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Huisregels Op tijd binnen Eten en drinken (m.u.v. H2O) in de kantine
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
Deel anders, mijn organisatie
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Project Proceshuis Road show
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven." „Ja, en ik vraag me de hele tijd al af, wie met hem gestorven is." „Hoezo met hem?" "Nou, in de annonce stond.
Visie & Strategie.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Kick Off V1 Kernproject 09/10. Propedeuse o 20 weken o 10 teams per projectpartner o Strakke organisatie (vastgestelde presentaties) o Nog geen verschil.
Welkom in L22 ! SLB 2 L22 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
SLB2 K21 Bijeenkomst 1 Marjan Koerselman.
MUURTJE BOUWEN. Muurtje bouwen Welke houding is nodig om de studie succesvol te doorlopen? Groepen van 5 of 6 Kies 12 bouwstenen Bouw muurtje met drie.
DE CREATIE SPIRAAL WENSEN ONTSPANNEN VERBEELDEN WAARDEREN GELOVEN
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Media en Creativiteit jaar 1 deeltijd 1 e semester Pia Terstroet daar alle slides van voorgaande.
Interpunctie, Veghel WEB-CURSUS.
Welkom in L23 ! SLB 2 L23 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
Informatiestrategie INFS – College 1 Derk-Jan Winkel.
Identiteit MedMec02 les 6 (8) Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
Ondernemen moet je doen
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Lezen: doe het goed voor
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Les 1: Introductie Marketing
Transcript van de presentatie:

Propedeuse  Ondernemen Blok 4 college 1 [10 april 2007]

Wie staat hier? De manager van de afstudeervariant Business&Organisatie (BO) Peter Buis Geboren te: Amsterdam Opleiding: CW aan de UvA 12 jaar ervaring in nieuwe en oude media:  Uitgeverij - Information Brokers  TV en Film productiemaatschappijen  Reclamebureaus (traditioneel en digital)

‘Huisregels’ Colleges  Te laat = deur dicht  Telefoons uit graag  Laptops ok  Vragen stellen tijdens college is prima

‘Huisregels’ Werkgroepen  Te laat = deur dicht  Telefoons uit  Laptops uit tot start werken

Hoezo doe ik ondernemen? Terugkijkend kan ik concluderen dat veel wat ik gedaan heb ‘ondernemend’ was:  Business development bij uitgeverij  Opzetten digitale tak bij reclamebureaus  Starten creatieve cel

Hierbij mijn kans om jullie in dit blok de leuke kanten en valkuilen van Ondernemerschap bij te brengen Wat gaan we doen: ‘Creativiteit en innovatie‘ Marktgerichtheid > link met Marketing Interactieve media is essentieel onderdeel Zelfkritiek > bedenk eerst eens 10 ideeën Omgaan met kritiek van anderen Samenwerken > duo’s Presenteren > pitch Concrete, levensvatbare ideeën

En … Door jullie uitgevoerd. Door ons becommentarieerd. En begeleid.

Want … Veel zaken in je leven zou je kunnen beschouwen als een onderneming in de dop:  Je bijbaantje(s)  Je projecten  Je ideeën en ambities

Vanwaar dit besef? De uitkomst van deze lessen kan de start zijn van een reeks confrontaties met je eigen ambities ! Met het besef dat ondernemers-drift vaak per toeval ontstaat Maar: BO is veel meer dan ondernemen- marketing – projectmanagement etc

De reden De grootste fout die een manager, maar ook een docent, kan maken is verantwoordelijkheid nemen voor 80% van de inspanning (de andere 20% ligt dan bij medewerkers of studenten). Het moet precies andersom!!

Ik mag dan de nodige praktijkervaring hebben… Dat betekent niet dat de ondernemers- wijsheden per sé van mij moeten komen! Kijk rond in jullie omgeving. Wie is er met ondernemen bezig > je broer, je zus, je oom, je buurman, whatever…

Jullie gaan de komende 6 lesweken ondervinden… Welke stappen er nodig zijn om:  tot een innovatief ondernemers-idee te komen  met een digitale component !  dit idee te verdedigen  het idee aan te scherpen  het te presenteren  het vast te leggen in een businessplan  en een tentamen erover te maken:colleges en boekje

Hetgeen mij natuurlijk niet van de verplichting ontslaat specifieke leerdoelen vast te stellen en aan criteria te toetsen. Die verantwoordelijkheid neem ik. Ieder van jullie draagt nu de medeverantwoordelijkheid voor een flexibel programma

Verantwoordelijkheid! In de eerste plaats naar jezelf. In de tweede plaats naar je duo-partner. In de derde plaats naar je medestudenten. En in de vierde plaats naar mij.

De missie Creativiteit en innovatie in ondernemen. Van ZZP tot BV

Het doel Bedenk een idee  onderzoek de haalbaarheid  schrijf een compact businessplan Wat ?  product of dienst met digitale component

De producten  Duo’s  businessplan + presentatie  Individueel  tentamen

De werkvorm Colleges  om en om theorie/achtergronden en gastcollege van een aansprekende ondernemer

De werkvorm II Werkgroep  werken aan het idee volgens de methode van de creatie-spiraal 1. Wensen, verbeelden 2. Geloven, uiten 3. Onderzoeken, plannen 4. Beslissen, handelen 5. Volharden, ontvangen 6. Waarderen, ontspannen

Agenda vandaag  Manual  Werkvorm  Rooster  2 ECTS  Literatuur  Organisatorisch  Karakter van deze module  Opdracht 1

Werkvorm van dit blok  Een college van 1 uur en een werkgroep van 2 uur per week Deliverables:  1 businessplan + 1 presentatie > duo’s  het meereuzetentamen > individueel  Herkansing zsm na blok 4

2 ECTS  Gebaseerd op 3 contacturen per week en gemiddeld 1 uur per week aan zelfstudie of opdrachten  Dus  huiswerk: boek en werken aan je businessplan  Tentamen gaat over de colleges en het hele boek : begrijpend lezen…je hoeft dus niet het boek uit je hoofd te leren!  Je mag een zelfgeschreven spiekbrief meenemen naar het tentamen

Literatuur  Boek: C. van der Meer – Van idee tot ondernemingsplan. Thieme Meulenhoff  YAHOO case (op intranet)

Organisatorisch  Actieve betrokkenheid is lastig hard te maken maar kan zorgen voor opwaartse beïnvloeding van je beoordeling

Karakter van dit blok  Nastreven van de leerdoelen (zie manual)  Systematisch de valkuilen van beginnend ondernemerschap dichtkieperen  Leerdoelen vooral gericht op de eerste hobbels naar ondernemerschap in de praktijk  Het gaat erom dat je begrijpt wat er komt kijken als je je eigen bedrijfje wilt beginnen; alleen of met een groep kennissen.

Logboek-opdracht 1 voor lesweek 1  Opdracht 1 voor de werkgroep a.s. vrijdag: denk alvast na over jouw start- up, bedenk alvast 10 business-ideeën gebaseerd op de notie: WAAR ERGER IK ME AAN?!

Dank u