Van beheer naar regie “Als IT bijdragen aan de continuïteit van het bedrijf en meer toegevoegde waarde leveren.” Peter Henssen Harry Boers Bart Feenstra
Aanpassen of wegwezen 16 mei 2014 door Kristian van Tuil Google+ Achtergrond - CIO's moeten zich aanpassen, anders is het over en sluiten. Hun rol verandert van poortwachter van technologie naar verzorger van technologie. Dat merkt Michael Keithley, al meer dan twintig jaar CIO bij Creative Artists Agency in Hollywood. "We staan voor een uniek moment in de historie van onze branche", zegtKeithley, die onlangs geïnterviewd werd door zustersite CIO.com. "Er vindt meer verandering plaats dan ooit tevoren. Dit is een zeer belangrijk omslagpunt. De snelheid van verandering neemt toe."
Perspectief
1970 1980 1990 2000 2010 Ownership Use Technology capability IT capability 1970 1980 1990 2000 2010 Mainframe Personal Internet Mobile Cloud TECHNOLOGY ERAS IT FUNCTION ERAS Technologie provider Service provider Demand & Supply Organisation IT Technology & Service Broker Even uitleggen wat het een en ander betekent. Dat is de volgende dia. Ownership Use IT on-premise IT outsourcing Cloud Computing
Technology & Service Broker CHANGE Service Provider Technology & Service Broker Focus Automating & improving business processes Enabling new business models, products and services Style Responds to request / needs of internal customers Works with internal partners to identify opportunities Demand & Supply Organisatie Process Define, build / buy implement & support solutions Design, source, integrate, and manage services Na deze dia de bevindingen van ICT StLucas kort en bondig en dan de koppeling maken met de geschiedenis plaat Skills Technically focused Business focused
Focus van huishouden >>>>> carriere, vakantie, hobby …….
Regie [onze definitie] Vorm van organiseren, structureren en besturen van IT diensten die het primaire bedrijfsproces ondersteunen op het moment dat het nodig is en zolang het nodig is waardoor op een efficiënte en effectieve manier de continuïteit geborgd is en toegevoegde waarde voor de klanten ontstaat. processen Support MARGE Primaire proces ICT Context
Focus op toegevoegde waarde leveren aan business. Driestellingen uitgangspunt Focus op toegevoegde waarde leveren aan business. [ architectuur, security, data, delivery, services] Afscheid nemen van alle ICT die niet bijdraagt aan het primaire proces of niet verplicht is volgens wet & regelgeving. Alle ICT outsourcen die niet van strategische waarde is, bijdraagt aan onderscheidend vermogen of geen toegevoegde waarde voor klant heeft
Aanpak
Vaststellen en implementeren om tot beste manier van service verlening te komen REGIE ORGANISATIE DSO / TSB Ontwerp Regie Implementeren Regie Klant waarde Assessment Foundation Strategie Selectie Contracting Transitie We adviseren een aanpak [roadmap] die is opgedeeld in plateaus. Plateaus 1, start altijd met de foundation.
“Standaard” IT Beheer & Service Organisatie Stap 1 > Assesment “Standaard” IT Beheer & Service Organisatie Infr Data Dev Appl Outsourcen / cloud oplossingen Vraag Beheer Services Motivatie Gelegenheid Capaciteit Regels Ondersteuning [Bij]sturen Consequenties Normen & waarden Doelstellingen Visie Principes & competenties van communicatie en samenwerken Business / ICT alignment Antwoord Niet uit te besteden
Stap 2 > FOUNDATION & STRATEGY Uitzoeken alle ICT die niet bijdraagt aan het primaire proces of niet verplicht is volgens wet & regelgeving en afscheid nemen. Schrijven automatiseringsplan Uitzoeken ICT die niet van strategische waarde is, bijdraagt aan onderscheidend vermogen of geen toegevoegde waarde voor klant heeft en die outsourcen Scope volgende plateaus vaststellen Business / ICT koppeling, architectuur, security, data, delivery, services Quick wins implementeren Motivatie Gelegenheid Capaciteit Regels Ondersteuning [Bij]sturen Consequenties Normen & waarden Doelstellingen Visie Principes & competenties van communicatie en samenwerken Kritische problemen oplossen
Organisatie & technologie ontwikkeling Informatie Manage-ment Top 3 van Creatieve opleidingen Plateau 4 Creative Community Plateau 3 Excellente ICT Plateau 2 Organisatie & technologie ontwikkeling 13 3 Plateau 1 11 1 ? User experience Foundation & strategy 7 12 5 2 9 6 18-08-2014 31-12-2014 31-12-2015
Hoe zou dat er uit kunnen zien
1970 1980 1990 2000 2010 Use Technology capability IT capability 1970 1980 1990 2000 2010 TECHNOLOGY ERAS Internet Mobile Cloud Mainframe Personal IT FUNCTION ERAS Demand & Supply Organisation IT Technology & Service Broker Even uitleggen wat het een en ander betekent. Dat is de volgende dia. Use IT outsourcing Cloud Computing
Demand & Service Organization BUSINESS ALIGNEMENT ICT DEMAND REGIE INTERN SUPPLY EXTERNAL SUPPLY CIO Contract Director Delivery Director Delivery Director Informatie Manager Service Manager Delivery Manager Delivery Manager Functioneel beheerder Service Desk ICT Beheer ICT Beheer
IT Technology & Services Broker Review refine and enhance Identify, need /opportunity Design solution Select / source components Create initial solution Release solution Architecture & security Delivery management Data management Vendor management People Organisation Andere competenties, andere structuur, anders organiseren, Engagement Advisory Research Standards Governance
Harry maak samenvatting presentatie Dus…………….
Onder invloed van Cloud is de rol van IT veranderd Onder invloed van Cloud is de rol van IT veranderd. Van Cost Center naar Business enabler. Maar IT is nog georganiseerd op oude principes. We zien een verschuiving van bezit naar gebruik. En van beheer naar regie. Maar wat is dan Regie? En hoe kom je van beheer naar regie? Wat is je vertrekpunt en waar wil je naartoe? Welke waarde wil en kan je leveren vanuit IT? Wat verwachten we van Organisatie, IT en medewerkers?
Organisatie moet aansluiten op gebruikte technology. De mens is van doorslaggevende aard voor het succes naar cloud-strategie. Organisatie moet aansluiten op gebruikte technology. Demand & supply organisatie of Technology Service Broker. Harry maak samenvatting presentatie