Van beheer naar regie “Als IT bijdragen aan de continuïteit van het bedrijf en meer toegevoegde waarde leveren.” Peter Henssen Harry Boers Bart Feenstra.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Acadoo ’s Best Practice NIOC April 2002 Marion van den Kroonenberg.
Ivo Demeulenaere Senior consultant kwaliteit en management - Amelior
Denken in versnelling en Groei
Grip op ICT door grip op architectuur
11 Infrastructuur Optimalisatie: Waarom een op voorzieningen gebaseerd platform de betere keuze is.
1 Cloud Computing & SaaS boodschap and werkgroep Educatie & PR February © EuroCloud –
Valbonne Commercial Agency Denken in versnellingen Commercial agent – Sales en klantcreatie Dirigent - Creatie regie Strategist - Advisering en coaching.
27 januari 2011.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Onsight Managed Security Services
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
ArchiValue: de APG-Case
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
©2010 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice 1 Dick van Gaalen Program Manager.
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Welkom op het Virtualisatie Seminar Hotel Mitland, 8 Oktober 2009.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Naar een optimaal HR - beleid
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Business en IT Consulting
Minor Project- en Programmamanagement
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
ASL 2 Een dynamisch framework
Name : Jean-Paul in ‘t Zandt Title : Service Solution Sales Professional Premier Microsoft BV Maximize the Value of your IT Investments. Microsoft Services.
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
We Support Your Success!.
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Van beheer naar regie “Als IT bijdragen aan de continuïteit van het bedrijf en meer toegevoegde waarde leveren.” Peter Henssen Harry Boers Bart Feenstra

Aanpassen of wegwezen 16 mei 2014 door Kristian van Tuil Google+ Achtergrond - CIO's moeten zich aanpassen, anders is het over en sluiten. Hun rol verandert van poortwachter van technologie naar verzorger van technologie. Dat merkt Michael Keithley, al meer dan twintig jaar CIO bij Creative Artists Agency in Hollywood. "We staan voor een uniek moment in de historie van onze branche", zegtKeithley, die onlangs geïnterviewd werd door zustersite CIO.com. "Er vindt meer verandering plaats dan ooit tevoren. Dit is een zeer belangrijk omslagpunt. De snelheid van verandering neemt toe."

Perspectief

1970 1980 1990 2000 2010 Ownership Use Technology capability IT capability 1970 1980 1990 2000 2010 Mainframe Personal Internet Mobile Cloud TECHNOLOGY ERAS IT FUNCTION ERAS Technologie provider Service provider Demand & Supply Organisation IT Technology & Service Broker Even uitleggen wat het een en ander betekent. Dat is de volgende dia. Ownership Use IT on-premise IT outsourcing Cloud Computing

Technology & Service Broker CHANGE Service Provider Technology & Service Broker Focus Automating & improving business processes Enabling new business models, products and services Style Responds to request / needs of internal customers Works with internal partners to identify opportunities Demand & Supply Organisatie Process Define, build / buy implement & support solutions Design, source, integrate, and manage services Na deze dia de bevindingen van ICT StLucas kort en bondig en dan de koppeling maken met de geschiedenis plaat Skills Technically focused Business focused

Focus van huishouden >>>>> carriere, vakantie, hobby …….

Regie [onze definitie] Vorm van organiseren, structureren en besturen van IT diensten die het primaire bedrijfsproces ondersteunen op het moment dat het nodig is en zolang het nodig is waardoor op een efficiënte en effectieve manier de continuïteit geborgd is en toegevoegde waarde voor de klanten ontstaat. processen Support MARGE Primaire proces ICT Context

Focus op toegevoegde waarde leveren aan business. Driestellingen uitgangspunt Focus op toegevoegde waarde leveren aan business. [ architectuur, security, data, delivery, services] Afscheid nemen van alle ICT die niet bijdraagt aan het primaire proces of niet verplicht is volgens wet & regelgeving. Alle ICT outsourcen die niet van strategische waarde is, bijdraagt aan onderscheidend vermogen of geen toegevoegde waarde voor klant heeft

Aanpak

Vaststellen en implementeren om tot beste manier van service verlening te komen REGIE ORGANISATIE DSO / TSB Ontwerp Regie Implementeren Regie Klant waarde Assessment Foundation Strategie Selectie Contracting Transitie We adviseren een aanpak [roadmap] die is opgedeeld in plateaus. Plateaus 1, start altijd met de foundation.

“Standaard” IT Beheer & Service Organisatie Stap 1 > Assesment “Standaard” IT Beheer & Service Organisatie Infr Data Dev Appl Outsourcen / cloud oplossingen Vraag Beheer Services Motivatie Gelegenheid Capaciteit Regels Ondersteuning [Bij]sturen Consequenties Normen & waarden Doelstellingen Visie Principes & competenties van communicatie en samenwerken Business / ICT alignment Antwoord Niet uit te besteden

Stap 2 > FOUNDATION & STRATEGY Uitzoeken alle ICT die niet bijdraagt aan het primaire proces of niet verplicht is volgens wet & regelgeving en afscheid nemen. Schrijven automatiseringsplan Uitzoeken ICT die niet van strategische waarde is, bijdraagt aan onderscheidend vermogen of geen toegevoegde waarde voor klant heeft en die outsourcen Scope volgende plateaus vaststellen Business / ICT koppeling, architectuur, security, data, delivery, services Quick wins implementeren Motivatie Gelegenheid Capaciteit Regels Ondersteuning [Bij]sturen Consequenties Normen & waarden Doelstellingen Visie Principes & competenties van communicatie en samenwerken Kritische problemen oplossen

Organisatie & technologie ontwikkeling Informatie Manage-ment Top 3 van Creatieve opleidingen Plateau 4 Creative Community Plateau 3 Excellente ICT Plateau 2 Organisatie & technologie ontwikkeling 13 3 Plateau 1 11 1 ? User experience Foundation & strategy 7 12 5 2 9 6 18-08-2014 31-12-2014 31-12-2015

Hoe zou dat er uit kunnen zien

1970 1980 1990 2000 2010 Use Technology capability IT capability 1970 1980 1990 2000 2010 TECHNOLOGY ERAS Internet Mobile Cloud Mainframe Personal IT FUNCTION ERAS Demand & Supply Organisation IT Technology & Service Broker Even uitleggen wat het een en ander betekent. Dat is de volgende dia. Use IT outsourcing Cloud Computing

Demand & Service Organization BUSINESS ALIGNEMENT ICT DEMAND REGIE INTERN SUPPLY EXTERNAL SUPPLY CIO Contract Director Delivery Director Delivery Director Informatie Manager Service Manager Delivery Manager Delivery Manager Functioneel beheerder Service Desk ICT Beheer ICT Beheer

IT Technology & Services Broker Review refine and enhance Identify, need /opportunity Design solution Select / source components Create initial solution Release solution Architecture & security Delivery management Data management Vendor management People Organisation Andere competenties, andere structuur, anders organiseren, Engagement Advisory Research Standards Governance

Harry maak samenvatting presentatie Dus…………….

Onder invloed van Cloud is de rol van IT veranderd Onder invloed van Cloud is de rol van IT veranderd. Van Cost Center naar Business enabler. Maar IT is nog georganiseerd op oude principes. We zien een verschuiving van bezit naar gebruik. En van beheer naar regie. Maar wat is dan Regie? En hoe kom je van beheer naar regie? Wat is je vertrekpunt en waar wil je naartoe? Welke waarde wil en kan je leveren vanuit IT? Wat verwachten we van Organisatie, IT en medewerkers?

Organisatie moet aansluiten op gebruikte technology. De mens is van doorslaggevende aard voor het succes naar cloud-strategie. Organisatie moet aansluiten op gebruikte technology. Demand & supply organisatie of Technology Service Broker. Harry maak samenvatting presentatie