Universiteit Twente, Enschede Huidige werkkring: Stebo – Den Haag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De FASEN en fasenovergangen van stoffen.
Advertisements

Deeltjesmodel oplossingen.
2 Materie in 3 toestanden: vaste stof, vloeistof en gas
Gevaarsinschatting Lt J. Adriaensens
Weten jullie nog wat dit is?
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Onderzoekend en Ontwerpend Leren in het Basisonderwijs
Bouw van zuivere stoffen
Bouw van atomen & ionen Klas 4.
Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
Zoutreacties.
verschil in electro-negativiteit (= ΔEN)
Zouten.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Zuivere stoffen en mengsels
Moleculen en atomen Hoofdstuk 7.
Vorming van sterren Paul Groot Afdeling Sterrenkunde, IMAPP
Gent en Rondom Gent SERR Gent en rondom Gent Seminariestraat Gent1.
2. De zes fase-overgangen. 3. Einde.
De nieuwe syllabus scheikunde
7 Reacties met elektronenoverdracht
Hoofdstuk 4 Zouten.
Hoofdstuk 2 Moleculaire Stoffen
Stoffen, moleculen en atomen
Verbindingen Klas 4.
Hoofdstuk 2 Samenvatting
STOFFEN - SCHEIDINGSMETHODEN
Elektrische verschijnselen
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Dienst Wonen - Stad Gent
Vijf uitgangspunten en wat ze betekenen voor samenwerking school-CLB Kleuterschool Ter Leie - Bollekenskindertuin en Interstedelijk CLB Gent.
Implementatie HGD/ HGW
mineralen: atoombouw 1 Mineralen
Hfst 1 paragraaf 3 Enkelvoudige ionen.
Stoffen en deeltjes 4T Nask2 1.1 Wat zijn stoffen?
3T Nask2 4 nieuwe stoffen maken
Marc Bremer Natuurkunde Marc Bremer
1.4 Chemische reacties.
Fase-overgangen Fase-overgangen Fase-overgangen Fase-overgangen
Waar haal je de energie vandaan?
Hoe maak je een formule van een zout.
Bindingen Waterstof H : H Natriumchloride Na+ Cl- Na+ :Cl Waterstofchloride δ + δ - H : Cl atoombinding ionbinding polaire atoombinding dipoolmolecuul.
Chemische bindingen Kelly van Helden.
Scheikunde 4 Atoombouw Kelly van Helden.
ZOUTEN METALEN MOLECULAIRE STOFFEN HAVO 4 - BRP.
Scheikunde 4 W&L.
Duurzame energie. Waterkracht Driekloven dam  De dam wordt 185 meter hoog en meter lang.  Het stuwmeer 663 kilometer lang,
Bindingstypen en eigenschappen van stoffen
Nova Scheikunde VWO hoofdstuk 1
THEMA 2 CELLEN BIOLOGIE DIGITAAL
Thema cellen Processen
FASEN 1. De drie fasen. 2. De zes fase-overgangen. 3. Einde.
Metalen & opfris molberekeningen Scheikunde Niveau 4 Jaar 1 Periode 3 Week 2.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
HOOFDSTUK 1 STOFFEN.
Scheikunde Niveau 4 Jaar 1 Periode 3 Week 1
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Hoofdstuk 4 Mengen en scheiden
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Bindingen Waterstof H : H Natriumchloride Na+ Cl- Na+ :Cl- Waterstofchloride δ + δ - H : Cl atoombinding ionbinding polaire atoombinding dipoolmolecuul.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoofdstuk 1 Meningen en argumenten
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Zouten en water Tutor voor de vierde klassen
De bouw van Stoffen Bestaan uit moleculen.
Deze reacties breng je onder in 3 groepen:
Scheikunde, een wetenschap
Transcript van de presentatie:

Universiteit Twente, Enschede Huidige werkkring: Stebo – Den Haag Scheikundige Begripsontwikkeling door het gebruik van Computeranimaties van Moleculaire Processen Han Vermaat Universiteit Twente, Enschede Huidige werkkring: Stebo – Den Haag

Animaties Waarom zouden we animaties gebruiken in scheikundeonderwijs? Wat is de beste manier om animaties te gebruiken in scheikundeonderwijs? ORD 2005 - Gent

Waarom zouden we animaties gebruiken? Aandacht trekken (gevaar: afleiding) Decoratie Motivatie Informatie Verheldering Weiss, Knowlton & Morrison (2002). Computers in Human Behavior } Glass of water = dynamic process Leren van dynamische processen ORD 2005 - Gent

Chemische processen Chemische processen zijn dynamisch en worden verklaard met abstracte concepten als atomen, moleculen en ionen. Atomen, moleculen en ionen zijn te klein om te zien, daarom werken chemici met modellen. Nanoscopische wereld is dynamisch, modellen moeten dit ook zijn. Filmpje 1: Starten na 25 seconden. ORD 2005 - Gent

Onderzoek animaties Doel: leerlingen krijgen beter inzicht in nanoscopische processen en verklaren macroscopische fenomenen met nanoscopische processen. Drie groepen scholieren: Instructie op papier uit eigen schoolboek (controle conditie). Animaties bekijken en opdrachten maken (doelgeoriënteerde observatie conditie). Maken van animaties (constructie conditie). ORD 2005 - Gent

Proces 1: smelten van ijs IJs: watermoleculen, door H-bruggen bijeen gehouden in een hexagonale, open structuur. Smelten: ineenstorten van deze structuur. Water: moleculen zijn minder regelmatig, maar dichter op elkaar gerangschikt. ORD 2005 - Gent

Proces 2: oplossen van zout ORD 2005 - Gent

Geleidbaarheid van zout water Vaste stof: ionen zijn immobiel. Oplossing: ionen kunnen bewegen. Natriumionen zijn positief en kleiner dan de negatief geladen chloride-ionen. Zuurstofkant van watermoleculen gericht naar natriumionen. Waterstofkant van watermoleculen gericht naar chloride-ionen. ORD 2005 - Gent

Voorbeelden animaties Hydratatie ionen Oplossen van zout Smelten van ijs ORD 2005 - Gent

Resultaten pretest Geen significant verschil tussen de groepen. ORD 2005 - Gent

Resultaten posttest Significant verbetering voor alle groepen. Significant verschil tussen groep 2 en 3. ORD 2005 - Gent

Resultaten appreciatie Conditie n M Sd 1 23 3,0 1,2 2 24 2,0 0,8 3 2,5 1,1 Significant verschil tussen groep 1 en groep 2. ORD 2005 - Gent

Discussie/conclusie Construeren van animaties kost waarschijnlijk teveel tijd. Doelgeoriënteerde observatie leidt tot de hoogste scores en wordt het meest geapprecieerd. Voor de onderwezen processen lijkt doelgeoriënteerde observatie de meest geschikte aanpak. ORD 2005 - Gent

Nader onderzoek Vergelijkbaar onderzoek bij andere processen (neerslagreacties, verbranding). Construeer animaties na het bekijken van goede voorbeelden: leidt dit tot beter begrip? Waar is plaats (en geld)? http://www.Write-On.nl ORD 2005 - Gent