Duurzaam Ondernemen Samenvattingen Colleges DO Jaar 3 – Semester 6 Opbouw van de colleges: – Periode 1: Problemen (Les 1-7) – Periode 2: Oplossingen (Les.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transport en Infrastructuur
Advertisements

in de transitie naar een
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Paragraaf 1 – Mondiale patronen: welvaart en welzijn
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
Hst 4: De wereld indelen.
APARTHEID IN ZUID- AFRIKA OMGEDRAAID? ASSF-project Nick Laarhoven, voorjaar 2012.
Duurzame Ontwikkeling Business of the Next Generation.
Praktische Opdracht Gemaakt door: Peter Janine Ruud.
Aantekening §1 B-nummers.
Een groeiende economie is niet noodzakelijk een betere economie
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
1 havo/vwo H3 ontwikkeling §2
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 5
De Verenigde Staten en hun federale overheid Een wereldmacht in wording § 2.1 & 2.2.
Indonesië.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
Samenvatting: hoofdstuk 1
Hfst 1: de wereld; Het wereldbeeld
2.1 - Kloof wordt breder Regionale ongelijkheid op wereldschaal:
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv Make poverty history In 2000 zijn millenniumdoelen vastgesteld, bijvoorbeeld: in 2015 moeten armoede.
Hoofdstuk 2 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 4
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Economie 13.3 t/m 13.5.
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Globalisering.
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Hordelopen naar klimaatgerechtigheid: inzet van steden J.B. (Hans) Opschoor (ISS, VU, KNAW) “Den Haag: Stad van Klimaatrechtvaardigheid?”,
Globalisering Tim robberecht
De vicieuze cirkel van kindersterfte en armoede
Kenmerken en gevolgen van onderontwikkeling
Armoede en Klimaatverandering: Geen oplossing of geen probleem?
Naar een eerlijke voedsel- voorziening duurzame kleinschalige landbouw en fair trade als deel van de oplossing Oxfam-Magasins du monde, Oxfam Solidariteit.
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
HET GROTE AGROBEDAT Nederland, het productieland voorbij?
Duurzame Ontwikkeling
Project Noord Zuid werkcolleges
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Verschillende agrarische regio’s
Een wereld van verschil
Duurzame Ontwikkeling Les module - Business of the Next Generation
Veranderingstheorie over Voedselzekerheid
Hoofdstuk 3 Arm en rijk in de VS en Nigeria.
Inhoud deze les Kort herhalen vorige les
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
LEVENDE OCEANEN Oceanen zijn het prachtige leefgebied van duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben de oceanen een grote rol bij het regelen van het.
3 vwo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 1-5
Drugs.
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 7-9
H o o f d s t u k 3 H e t W e l v a a r t s p e i l § 3.1 Werken en waar? Drie bestaansmiddelen of economische sectoren Primaire, secundaire en tertiaire.
Wegwijzers aardrijkskunde 21 en 28 november 2015.
Duurzaamheid & Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Milieu- en Natuurplanbureau.
SO terug.
Milieuvluchtelingen Een zoektocht naar bescherming.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Business of the Next Generation
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 5
Sociologische paradigma’s
Na WO2 is er een politieke en economische tegenstelling in de wereld.
Terra Reversa: De transitie naar duurzame mobiliteit
1.1 Globalisering: one world?
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Sociale veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
§ 10.1 Industriële revolutie
Transcript van de presentatie:

Duurzaam Ondernemen Samenvattingen Colleges DO Jaar 3 – Semester 6 Opbouw van de colleges: – Periode 1: Problemen (Les 1-7) – Periode 2: Oplossingen (Les 8-12) Naam:Frank Oosterom Studentnummer:

College 1: Inleiding DO Problemen – Planet (resources/energie, co2 klimaat, biodiversiteit) – People (rijk/arm)

College 1 Vervolg Oplossingen – Profit, Prosperity / welzijn, Performance – Kansen voor duurzaamheid, normen en waarden – MDG’s (millenium development goals) / next generation (people, planet, profit) – Gedrag  MVC (maatschappelijk verantwoord consumeren)

College 2: Systeemdenken Systeemdenken: Bestaat uit onderdelen, componenten, elementen Onderling gerelateerd, beïnvloeden (energie) – Een actie heeft doorwerking in het gehele systeem – Een oplossing in deelsysteem heeft een doorwerking elders

PeoplePlanetProfit* DO-systeem Problemen Oplossingen Systeem- kenmerken Veranderd DO-systeem *profit—prosperity--performance

College 2/3: Systeemdenken Belangrijk dat duurzaamheids problemen gezien wordt als systeemdenken (WK 2010, overbevolking Nederland). De 3P’s hebben onderling een sterke invloed op elkaar en zijn dus sterk met elkaar verbonden. Belangrijk dat er gekeken wordt als systeem.

Vervolg Systeemdenken Kenmerken systemen (onduurzaam handelen): Kunnen gesloten zijn, normaal gezien zijn ze open – uitwisseling met omgeving van energie, materie, informatie. Complexe samenhangen, veelal onbekend. Je kunt nooit exact voorspellen wat er gaat gebeuren. 95% van de CO2 uitstoot is de mens voor verantwoordelijk. Mee (versterkt het effect, bv. Opwarming)- en terugkoppelingen (verzwakken de effecten)  Positieve en negatieve feedback Vertragingen in ruimte en tijd (bv. Co2 absorptie oceanen)  kan leiden tot late reactie, daarom moet er worden uitgegaan van een voorzorgprincipe Kijken naar overbevolking in China, te laat ingegrepen. Drempelwaarden – bij overschrijding (onomkeerbaar)  nieuw evenwicht Kleine oorzaak  Groot gevolg

College 4: Biodiversiteit / planet 2010: Jaar van de biodiversiteit Biodiversiteit hangt samen met planet verhaal Biodiversiteit is de verscheidenheid in genen, soorten en ecosystemen in een regio/de wereld.

Vervolg biodiversiteit Aantallen soorten: beschreven 4 mln, geschat +/- 40 mln. Er zijn nog veel meer organismen (vooral insecten) dat de mens zeker weet dat ze op de aarde zijn, alleen zijn ze nog niet beschreven. Veel van de bodemvruchtbaarheid hebben we te danken aan micro-organismen. Voor 95% weten we zeker dat de mens de aarde beschadigd. Uitsterven en evolutie gekoppeld aan milieuveranderingen.

Vervolg biodiversiteit Wat bepaalt biodiversiteit? E(nergy) Klimaat, waar de meeste zon is  Tropen S(tability) Stabiliteit bewaren in de natuur A(rea) De omgeving, hulpbronnen en organismen in een bepaald gebied. Schattingen afname (uitsterven 100x sneller dan natuurlijk (2015:1000 keer sneller)

Ecologische voetafdruk

Afname biodiversiteit

College 5: People: Rijk/arm Ontwikkeling en onderontwikkeling in de wereld Onderontwikkeling/overontwikkeling: In 2008 evenveel mensen overgewicht als mensen die ondervoed zijn. Probleem voor de wereld: duurzame ontwikkeling, migratie en veiligheid. We lopen tegen grenzen aan en dus is DO noodzakelijk!

Arme landen Wat zijn arme landen? Nationaal inkomen, armoede en ongelijke inkomensverdeling, onderwijs/analfabetisme, gezondheid/ziekte, bevolkingsgroei, honger/ondervoeding, wanbestuur/corruptie, schending van mensenrechten, spanningen en gewapende conflicten.

Oplossingen onderontwikkeling Ontwikkelingstheorieën Richten zich op: waardoor is probleem ontstaan? En hoe kan het opgelost worden? Door de jaren heen verschillende theorieën: Jaren 50-60: Moderniseringstheorieen (dezelfde ontwikkeling als Westerse landen) Jaren 60-70: Afhankelijkheidstheorieen (onafhankelijke maken van arme landen, waardoor ze zelfstandig worden om daarmee ontwikkeling te realiseren) Jaren 80-90: Self relience en ontwikkeling van onderop (daal af naar de armsten en zorg voor kleinschalige projecten) Jaren 90: Neoliberalisme (meer overlaten aan het bedrijfsleven, meer concurrentie (nu zijn er te veel overheidsbedrijven), grenzen opengooien en handel stimuleren, terugtreden overheden  globalisering. Heden: Tekortkomingen markt compenseren  ecologische economie

College 6: Presentaties Zuid-Afrika Geschiedenis en politiek van Zuid-Afrika (presentatie mijn projectgroep) Geschiedenis – Kaap – Afrikaner Volk – Britse invasie – Volksverhuizing – Boerenoorlogen – Vredesverdrag en Unie van Z-A.

Apartheid President Malan ANC Democratie/mensenrechten. Zwart/wit Hendrik Verwoerd Opstand Soweto Afschaffing apartheid Nelson Mandela

Politiek Hedendaagse politiek – Transformatie – Rijk/arm – Werkloosheid – Problematieken – Regering – Verkiezingen

College 7: Wintergasten Kernramp Tsjernobyl (discussie-onderwerp mijn projectgroep)

College 8: People: cultuur- en gedragsverandering/ transitiemanagement Cultuur (Consumentisme)  wereldbeeld  houding  gedrag Gedrag – Rationele keuze – Overtuigingsmodel – Defra 4 E

Duurzaam gedrag Barrières bij gedragsverandering naar duurzaam gedrag

Defra 4 E Overtuigingstheorie Defra 4 E Effectieve strategie voor gedragsverandering – Engage – Encourage – Enable – Exemplify

College 9/10: Nieuwe duurzame, faire economie Economie (communisme, geleid kapitalisme, kapitalisme) Kapitalisme (Herman Daly) Angelsaksisch – VS (vrije markt, overheid speelt geen rol) Rijnlandse model – W-Eur (overheid speelt wel een grote rol) Communisme  transitie Economie (ecologische economie, economie van het genoeg, faire en groene economie)

Problemen/oplossingen D.O. Problemen  oplossingen D.O. Innovatie  (leren, creativiteit) is nodig voor oplossingen. Er zijn zachte en harde oplossingen.

Fair & Green Deal Opdracht: uitwerking van één punt uit het rapport: Fair en Green economy Economisch: belastinghervorming (belasting omhoog van grondstoffen en belasting op arbeid omlaag). Hierdoor kan er worden bespaard op arbeidskosten, waardoor er meer werkgelegenheid ontstaat ipv machines en schade ontstane grondstoffen.

College 11: Begrippen studenten + creativiteit/innovatie Uitwerking eigen begrippen: -Duurzame mobiliteit -Duurzame energie

Creativiteit/innovatie Creativiteit Houding (ben je bereid om nieuwe paden te bewandelen) Proces (bep manier van werken) Technieken (10 technieken, 2 voor campagne) 2 vormen van creativiteit – Verbetering: adaptief – Vernieuwing: Generatief

College 12: Voedselcrisis In de Derde Wereld zijn er enorm snel stijgende voedselprijzen, met rellen als gevolg. Zijn de stijgende voedselprijzen een derdewereldprobleem of een mondiaal fenomeen? Sommigen spreken over het tekort aan voedsel. Dit is niet zo, er is geen tekort. De stijgingen zijn ook niet terug te voeren op de toenemende producten van bio-energie (wat ook vaak wordt genoemd)

Oorzaken voedselcrisis Verwaarlozing boerenlandbouw (voedsel produceren volgens de regels van de wereldmarkt) Afbraak van landbouwpolitieke stelsels (verzetten tegen de wereldmarkt  door bescherming interne markt. Hierdoor krijgen ze geen leningen meer van het IMF) Opkomst en groei van voedselimperia (multinationals die wereldwijd boerenbedrijven en voedselproducenten opkopen)

Oplossing voedselcrisis Het enige wat de politiek zou kunnen doen, is het ontwikkelen van tegenmonopolies. Een goed voorbeeld hiervan is fair trade.

Conclusie / Samenvatting colleges D.O. In de lessen DO zijn alledrie de P’s aan bod gekomen. Vooral in de eerste periode zijn problemen van Planet en People behandeld. Arm/rijk en biodiversiteit waren onderwerpen van colleges. Voor deze problemen konden worden geconcludeerd, moest er inzicht zijn in systemen. Vandaar de colleges systeemdenken. Bij oplossingen is er vooral gekeken naar people (gedrag van mensen) en profit (nieuwe duurzame economie en creativiteit).