Informatieavond socio-emotionele opvoeding. Theoretische achtergrond en vertaling naar de klaspraktijk toe. Vragenronde PAUZE SEO in de kleuterschool:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

Op reis langs de voorzieningen
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Leefgroepen in de kleuterschool
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Martine Nicasi Sylvia Wuyts Balov 3sem A Bart Verstreken
FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Introductiebijeenkomst
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
doorzettingsvermogen”
Welkom bij Leefstijl.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ontwikkelingstraject kinderen
DIT JAAR WORDT DE MAX!.
DE AXENROOS Theoretisch kader..
Sint-Martinus basisschool Tony Vermeire – Petra Van Deynze
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Workshop Relationele en seksuele vorming
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Kinderen relationeel vaardiger maken via de axenroos!
Opvoeden van drukke kinderen
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Welkom op onze thema-avond
First ID project Huygens College
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Opkomen voor jezelf zonder anderen te kwetsen
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
D GVBS Heiende Lokeren Christelijk opvoedingsproject 1.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoeden.
Welkom op onze ouderochtend
Ouderraad 7 december.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Beter omgaan met ruzies
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Welkom op onze thema-avond
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Hoe pedagogisch handelen?
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Creatopia| Basisonderwijs
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Mogelijke Jezusbeelden
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Informatieavond socio-emotionele opvoeding. Theoretische achtergrond en vertaling naar de klaspraktijk toe. Vragenronde PAUZE SEO in de kleuterschool: en doos vol gevoelens. SEO in de lagere school: axenland. Vragenronde

DE AXENROOS Theoretisch kader.

DOELSTELLING Kinderen een kader geven om over hun gevoelens en hun relaties met anderen na te denken en te praten.

Uitgangspunten voor een gezonde relationele vorming. Een relatie is twee-zaam. Eenduidige boodschappen. Iedereen is verschillend. Oog hebben voor het effect.

Ethiek. Relationele evenwaardigheid. Respect voor elkaar. Elke relatiewijze is waardevol. Iedereen is verschillend  de ene relatiewijze hanteer je gemakkelijker dan de andere.

BESCHIKKENDEN NIET- BESCHIKKENDEN

De axenroos. Iedere mens beschikt over een breed gamma van mogelijke relatiewijzen. F. Cuvelier  ordening van de menselijke interacties. Werkinstrument  de axenroos. Ax = het vermogen om zich op een bepaalde wijze relationeel te gedragen.

Drie invalshoeken: De relatiewijze  Op welke manier? De inzet  Wat – waarom? Het communicatiekanaal  Hoe?

Invalshoek 1: de relatiewijzen. AFZONDERINGCONFLICTHARMONIE Lossen Ondergaan WeerstaanAannemen Vragen HoudenAanvechtenAanbieden Geven

AANBIEDEN GEVEN AANNEMEN VRAGEN AANVECHTEN WEERSTAAN HOUDEN LOSSEN ONDERGAAN  HARMONIE CONFLICT  AFZONDERING 

HOUDEN LOSSEN - ONDERGAAN AANVECHTEN WEERSTAAN GEVEN AANNEMEN VRAGEN STUREN BEDIENEN ZICH PRESENTEREN VOLGEN BENUTTEN WAARDEREN CONFLICT AFZONDERING HARMONIE

Invalshoek 2: de inzet. RICHTLIJNENGOEDERENPERSOON INFORMATIEDIENSTENBIJZIJN

Invalshoek 3: de communicatiekanalen. Handelingskanaal. Lichaamstaal: * gebaren * mimiek * lichaamshouding * stemgeving Tekst.

DE AXENROOS DE KLASPRAKTIJK

SOCIALE VORMING Gebeurt de hele dag door. Als leerkracht gebruik je spontaan verschillende relatiewijzen. Je kiest soms bewust voor een bepaalde relatiewijze. Je besteedt aandacht aan de kwaliteit van de axen. Interactie tussen leerkracht en leerlingen.

SOCIALE VORMING Kinderen toestaan en aansporen om alle axen in te nemen. In alle leeftijdsgroepen, ook bij de jongste kleuters. In werk en organisatievormen: klassikaal, groepswerk, contractwerk, hoekenwerk, projectwerk, … In alle leergebieden: wereldoriëntatie, taal, godsdienst, bewegingsopvoeding, …

De axenroos en het leerplan wereldoriëntatie. Domein: Mens en medemens. Onderdeel: Ik ga om met anderen.

MENS EN MEDEMENS Ik ga om met de anderen Geven van persoon en bijzijn 4.6- KINDEREN KUNNEN ZICH ALS PERSOON PRESENT STELLEN. * zich kunnen voorstellen * iets over zichzelf vertellen * een gesprek beginnen / voortzetten * ….

MENS EN MEDEMENS Ik ga om met de anderen Aannemen of vragen van persoon en bijzijn. 4.7 – Kinderen kunnen respect en waardering opbrengen. * vormen van waarderend of afwijzend gedrag herkennen * waardering uiten * respectvol omgaan met leeftijdsgenoten * …

MENS EN MEDEMENS Ik ga om met de anderen Geven van goederen en diensten 4.11 – Kinderen kunnen een ander helpen door zich dienstbaar op te stellen. * anderen helpen bij het opruimen * bereid zijn materiaal te delen / uit te lenen * attent zijn voor specifieke noden van anderen * …

MENS EN MEDEMENS Ik ga om met de anderen Aannemen – vragen van goederen en diensten 4.12 – Kinderen kunnen hulp vragen en zorg aanvaarden. * op een beleefde manier iets kunnen vragen * dankbaarheid tonen tegenover wie hen helpt * zich laten helpen als ze iets niet kunnen * …

MENS EN MEDEMENS Ik ga om met de anderen 4.10 – Kinderen kunnen leiding geven. * een voorstel naar voor kunnen brengen * in een groepje zeggen wat de anderen moeten doen * verslag kunnen uitbrengen van een taakgroepje * … Geven van informatie en richtlijnen

MENS EN MEDEMENS Ik ga om met de anderen Leiding volgen of meewerken 4.9 – Kinderen kunnen leiding volgen of meewerken. * het leiderschap van een ander kind aanvaarden * regels en afspraken kunnen nakomen * met inzet meespelen in een ploegspel * …

MENS EN MEDEMENS Ik ga om met de anderen Aanvechten 4.13 – Kinderen kunnen constructief kritisch zijn. * kunnen verwoorden wat ze verkeerd vinden in hun eigen omgeving * op een aanvaardbare wijze leeftijdsgenoten confronteren met het effect van hun gedrag * leren wantoestanden zien en aanklagen * …

MENS EN MEDEMENS Ik ga om met de anderen Weerstaan 4.14 – Kinderen kunnen zich op een passende manier weerbaar opstellen. * voor zichzelf en leeftijdsgenoten opkomen * zich weten te verdedigen tegen ongewenste lichamelijke nabijheid of intimiteit * …

MENS EN MEDEMENS Ik ga om met de anderen Houden 4.15 – Kinderen kunnen zich discreet opstellen als derden daar niet door benadeeld worden. * zich op de achtergrond houden * geen roddel rondstrooien * iets wat ze over een ander weten voor zichzelf kunnen houden * …

MENS E N MEDEMENS Ik ga om met de anderen Ondergaan - lossen 4.16 – Kinderen kunnen hun ongelijk of onmacht toegeven. * eigen onkunde of mislukking toegeven * zich verontschuldigen na een ruzie, fout, … * gerechtvaardigde kritiek kunnen aanvaarden * …

HARMONISCHE ZONE Staat graag in de belangstelling. Vertelt over zijn hobby. Vertelt over wat hij goed/niet goed kan. Ziet en bewondert wat er gebeurt. Verwelkomt nieuwe lln. Uit complimentjes.

HARMONISCHE ZONE Leent gerief uit. Doet boodschappen. Helpt iemand. Is dankbaar voor gekregen geschenken. Laat zich graag verwennen. Vraagt materiaal, hulp.

HARMONISCHE ZONE Gehoorzaamt. Vraagt bijkomende informatie. Kiest het spel op de speelplaats. Geeft informatie door. Geeft leiding bij groepstaken.

CONFLICTZONE Zegt wat hij niet goed vindt. Wijst terecht. Vecht voor zijn plek. Duidt fouten aan. Laat zich niet doen. Is niet akkoord met een opgedrongen taak. Neemt bevelen van anderen niet zomaar aan.

AFZONDERINGSZONE Weet en ziet het wel maar… komt niet tussen. Komt weinig aan bod in discussies. Is bang en onzeker. Twijfelt, weet het niet precies. Kan moeilijk keuzes maken.

Overdreven beklemtonen van een bepaalde ax: PSYCHOSOCIALE PATHOLOGIE

Slechtgemutste leeuw. AUTORITAIR BETWETERIG

Slechtgemutste kameel. MEELOPER

Slechtgemutste bever. BETUTTELEND OVERBESCHERMEND

Slechtgemutste poes. PROFITEREND REGRESSIEF

Slechtgemutste pauw. EXIBITIONISTISCH NARCISTISCH

Slechtgemutste wasbeer. DWEPEND HYSTERISCH

Slechtgemutste havik. DESTRUCTIEF CYNISCH VERWERPEND SADISTISCH

Slechtgemutste steenbok. DEFENSIEF WANTROUWIG

Slechtgemutste uil. AFGESLOTEN HAUTAIN GIERIG

Slechtgemutste schildpad. AAN DE GROND DEPRESSIEF UITZICHTLOOS KRACHTELOOS MASOCHISTISCH

DE AXENROOS: EEN WERKINSTRUMENT Werken op schoolniveau. Werken op klasniveau. Werken op leerlingenniveau.

Dit schooljaar… Aanbreng van de dieren van de axen via gemeenschappelijke opening. ( = schoolniveau) Verwerking in de klas. ( = klasniveau) De axendieren zichtbaar brengen in de school. ( =schoolniveau) KENNISMAKING