Geheugen in beeld Caroline Apeldoorn en Nanda Zonjee Benedictus, Heiloo september 2012 - april 2013 Inleiding In het verwonderingsdagboek van de onderzoekers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Op stap naar Gent We werden uitgenodigd door onze CORRESPONDENTIEKLAS. Het is de klas van Ruth, het eerste en tweede leerjaar van de Freinetschool de Vlieger.
Informatieavond 22 april 2013
Universele preventie van middelengebruik onder jongeren
LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
Het belang van een goede steekproef
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
De historie & de toekomst
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Beroemde kinderen Leonardo da Vinci
VERKOOPSTYLING spring eruit en verkoop je huis sneller en tegen de best mogelijke prijs.
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Maandag 14 december 2009 Emilie Bekaert Hannelore Platteeuw Evelien Van Hulle Evelien Van Laere Sarah Verschaeve.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Jong geleerd, fout gedaan?
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
Is fonologisch decoderen echt noodzakelijk voor het verwerven van orthografische representaties tijdens stillezen? Een toets van de self-teaching hypothese.
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
Hoofdstuk 9 Verbanden, correlatie en regressie
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Kees Goudswaard WRR conferentie wonen zorg en pensioenen Den Haag, 28 september 2012 Faculteit der Rechtsgeleerdheid Afdeling Economie Solidariteit tussen.
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Emotional well-being - Schalock Defoort Lieselot – 1BaO A1.1
De sensomotorische ontwikkeling van kinderen met een auditieve en visuele beperking (doofblind) en de rol van kinderfysiotherapie Masoud Salavati.
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Handelingsgericht Werken
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Kwetsbare ouderen zonder thuiszorg
Residentiële hulpverlening: Veiligheid en praktijkgericht onderzoek C. Schuengel © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14.
Hoofdstuk X Het correlatievraagstuk & SPSS toepassing
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Als cijfers meer dan enkel verwarrend zijn ...
Verwachting Mijn verwacht van dit spel was erg laag. Voordat ik het spel ging spelen, vond ik het er maar stom, makkelijk en kinderlijk uitzien. Ik wou.
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Crossmediaal mediaconcept Kyra Dirksen Thomas van der Haar Anne Verdurmen.
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
Doelrealisatie in de praktijk
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
ERVARINGEN VAN VROUWEN EN MANNEN MET PSYCHOLOGISCH, FYSIEK EN SEKSUEEL GEWELD: HOOFDSTUK 3 Pieters J., Italiano P., Offermans A. en Hellemans S., (2010)
Vermoeidheid staat in de top 5 van revalidatiedoelstellingen met de hoogste prioriteit voor visueel beperkte cliënten. Daarnaast komt uit wetenschappelijk.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
Serious game ter preventie van PTSD. IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Probleem analyse ConceptPrototype Play-test.
“Van kwaliteitsagenda PO naar kennis- en onderzoeksplatform Interactum” Interactumdag 8 april 2011.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Praat+teken Praat+teken is een product van Epas
Persoonlijk leren & Didactiek
Disclosure belangen NHG spreker
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Rotterdam met LEF Diversiteit als thema in het onderwijs
Transcript van de presentatie:

Geheugen in beeld Caroline Apeldoorn en Nanda Zonjee Benedictus, Heiloo september april 2013 Inleiding In het verwonderingsdagboek van de onderzoekers stond de volgende opmerking; waarom zijn jonge kinderen zo goed in het spelen van het spelletje memorie? Wat is een mogelijke verklaring en kan het onderwijs van deze kennis profiteren? Methode Om te onderzoeken of kinderen visueel beter onthouden dan auditief, hebben de kinderen het spel memorie op twee manieren gespeeld: De kinderen speelden tegen zichzelf en de kinderen speelden tegen de tijd. Werkwijze: 1. Visueel: de kinderen draaiden zelf de kaartjes om en zochten dezelfde plaatjes. 2. Auditief: de kinderen mochten zelf twee kaartjes aanwijzen en de proefleiders vertelden wat er op stond (zonder dat de kinderen de plaatjes zagen). De proefleiders zijn twee leerkrachten: Nanda en Caroline. De deelnemende kinderen varieerden in de leeftijd van 4,2 tot en met 7,3 (jaar, maanden), waarbij de variabelen leeftijd en geslacht in gelijke aantallen aanwezig waren. Het materiaal bestond uit 12 kaartjes die steeds op dezelfde manier gerangschikt waren. Het spel werd in de klas gespeeld en de tijd werd opgenomen met een stopwatch. Het onderzoek vond plaats in februari Resultaten Conclusie De leeftijd van de kinderen is van invloed op de reactietijd en de wijze waarop informatie wordt verwerkt. Kinderen in de aanvangsgroepen van de basisschool verwerken visuele informatie sneller dan auditieve informatie. Vervolg We weten nu dat jonge kinderen visueel beter onthouden dan auditief. Wat betekent dit voor het didactisch handelen van de leerkracht met betrekking tot het onderwijs aan jonge kinderen? Dat zou een mooi vervolgonderzoek zijn. Bronnen De ontwikkeling van het geheugen (E.A. Das-Smal) Development of working memory in childhood (Cowan-Alloway) Kinderen als getuige (Springer) Verbal and visuospatial short-term and working memory in children; are they separable (Alloway-Gathercole en Pickering) De ontwikkeling van de intelligentie als mentale aanpassi ng aan nieuwe situaties (Kingma en Tonic) Onderzoeksvraag Onthouden jonge kinderen van de basisschool op een visuele manier beter dan auditief? ‘ Samen onderzoek doen in het primair onderwijs’ – Stichting Flore/VU Amsterdam, Histogram Leeftijd: Gemiddelde leeftijd proefpersonen 5.62 jaar, met een standaarddeviatie van Spreidingsdiagram [scatterplot] van leeftijd en verschil auditief-visueel: Deze plot geeft aan hoe de relatie is tussen leeftijd en verschilscore. Elk bolletje in dit diagram zijn de gegevens van 1 proefpersoon. Wat we zien is dat er een negatieve relatie tussen de variabelen is: Hoe jonger de kinderen zijn, hoe groter het verschil is tussen de auditieve en visuele reactietijd. Deze relatie is ook uit te drukken in een steekproefgrootheid, namelijk de correlatie. Deze is We mogen dit interpreteren als een sterke relatie. Histogram verschil auditief-visueel: Het gemiddelde verschil is , met een standaarddeviatie van