Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

ICTO Update 2006 Een kort overzicht van ontwikkelingen.
Fix je Risk.
Edushock leerfestival
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Digitale middelen ter ondersteuning van het leren schrijven
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
Ict in de sociale sector • trends in toepassingen • implicaties voor de beroepsuitoefening.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Digitale Studiemaatjes
Wat is interactieve marketing?
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Het nieuwe leren en social software
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veranderingen in de zorg
1 Presentatie Mediatheek TF ’06 Door: Barbara Vermaas, Jeroen van Beijnen en Erik Oomen Praktijkvoorbeelden m.b.t. instituutscontacten op TF 1.Virtuele.
Zorg-op-Afstand: co-creatie centraal in aanpak Congres GGZ Centraal 2 oktober 2012 Tom Bos.
1 Wat heeft u vandaag al gedaan? bellen met gsm sms’en en bestanden downloaden Ringtone downloaden Mp3 speler bijwerken chatten msn’en Games spelen.
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
Inleiding Social Software Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
Marketing & Communicatie Barry Jung & Alexander van der Mije.
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
27 juli 2014hier komt de naam van de presentatie in P 1 Web 2.0 Het "nieuwe" interactieve internet.
11 Mediavoorzieningen Fontys Hoe verder na 23 dingen?
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
27 januari 2011.
Opleiding ICT © J.W. Jonker Dia 1/20 Systemen Besturingssoftware Windows XP Mark van Heck.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
1 Bedrijven zouden geen gegevensbanken mogen aanleggen.
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Wouter van Ooijen Mail:
SURF SiX Op reis door het land van uitwisselbaarheid en hergebruik.
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Wiki’s en Weblogs in het onderwijs Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 6 oktober 2005.
Leertechnologie standaarden in Nederland, resultaten en plannen Peter Sloep (OUNL / Fontys) Pierre Gorissen (SURF SiX / Fontys) 18 november 2003.
Onderwijsstandaarden
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
Introductie Social Software Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 15 november 2005.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
1 Leerprocessen verlopen efficiënter; afstandsonderwijs komt dichterbij Pieter van der Hijden Sofos Consultancy
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Leerlingen ontwikkelen apps
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
Inbound Marketing Plan
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Being There - 1 KERN: Sociale Media zijn kennisbronnen voor de Sociale Beroepspraktijk Social Work en Sociale Media matchen!
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
Introductie Wie ben ik? Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk? Wat kun je worden en hoe?
Klik om te starten Visie op toekomstige professional 2017
Transcript van de presentatie:

Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal

2Being There Sociale Media, de killer-applicatie Sociale Media n Alle middelen die op methodische wijze communicatie en interactie veroorzaken of ondersteunen, gericht op toepassing in de domeinen van zorg en welzijn n Beroepsbeoefenaren n Burgers, cliënten n Onderwijs en onderzoek

3 Verandercyclus 1. Onderwijs 2. Professionals 3. Burgers

4 Wat doen de opleidingen? n Ontw. in voortgezet onderwijs (studiehuis etc) n Onderwijsontwikkeling, nieuwe curricula, competentieleren n ICT in hoger onderwijs, onderwijstechnologie n Instroom verandert: de ZAP-generatie (Veen) treedt aan

5 Onderwijsontwikkeling n Curriculum ontwikkeling: sociale informatiekunde n Praktijksoftware toegepast voor onderwijs n Courseware

6 Twintig jaar geleden: n Moeizame start (docenten vonden werken met ict moeilijk en niet nodig) n Weinig geld voor hardware, software n Discussies over waarden en normen, over social divide, privacy en toegankelijkheid n Sociaal verantwoord gebruik

7 Computergebruik in onderwijs nu: n tekstverwerken n mail n Chatten (of MSN-en) (90% van het gebruik….)

8 Computergebruik in onderwijs nu: n Cursussen n toetsautomatisering n praktijktoepassingen n Cliëntinformatie systemen n Self-help software n Informatie zoeken op internet (10%)

9 Computergebruik in onderwijs nu: n Simulaties (games en casuïstiek) n Informatievaardigheden n Social software (wiki, blogs etc)

10 Studielandschap

11 Studenten aan het werk

12 Hoe gaan de ontwikkelingen eigenlijk…. 2. Onderwijs 3. Professionals 1. burgers

13 Social software n Instrument om sociale banden aan te gaan n Medium voor sociale verbondenheid en info- uitwisseling n Ecologie om system op te zetten van gedeelde praktijken, waarden en technologieën in lokale omgeving (Tom Coates, 2003)

14 Social Software n Alle software die het ontstaan en onderhouden van sociale structuren in online gemeenschappen bevordert (Peter Sloep, 2006)

15 Voorbeelden n (Pierre Gorissen 2006, bron: )bron:

16 Populaire toepassingen n Marktplaats.nl n Schoolbank.nl n Hyves.nl n Google.nl n Youtube

17 Wat maakt toepassingen succesvol? n Gemak n Genot n Gewin (Tijd en Geld) n Gaat ergens over (inhoud) n Gesteund (door het management, overheid of anderzins!)

18 Nieuwe taken voor het onderwijs n Digitalisering in samenhang (Domeinprogramma HSAO- DU/SURF) n Sociale informatiekunde (Fontys) n Sociale beïnvloeding (HvA: minor) n ICTgebruik voor mensen met beperkingen (HU: audiofeedback)

19 Meer weten of iets doen? n Onderwijs: over E-learning n Beroepskrachten: n Of bij