Een voorbereidende doe-les voor groep 8

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groep 7.
Advertisements

Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
Gemaakt door Odessa koorevaar
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Constructies Een doe-les voor groep 7 Techniek.
Het is 22 november van het jaar Fatima en Björn zijn nog als laatsten aan het werk op het onderzoekveld achter de binnenduinen, grenzend aan Holland-Metropolis.
Bedrijfsbezoek Hakvoort Gemaakt door Tim, Enar, Tijn, Mitchell, Ike en Jimi.
TECHNIEK! HET DRAAIBOEK 28 oktober: Vandaag kregen we de opdracht uitgelegd. Ook moesten we met het idee komen voor de robot. Hier hebben we met z’n.
Gemaakt door: Koen en Jasper
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
Thema 7 Les 6a Smaak. de kwaliteit = als iets mooi / goed gemaakt is = hoe iets is.
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 6.
Hoe werkt een powerpoint?
De pluriforme samenleving
Activerende Opdrachten bij Archeologie voor pakket++s
Spreekbeurt van Shanna Engelsman
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Elektrisch op vakantie! Gemaakt door: Jannes sabrina Hanane anne.
Elektriciteit Groep 6A Klik op onderstaande onderwerpen:
Door: Jessica Bacuna. De titel is Glamping omdat havo 5 een camping outfit moesten maken, maar het moest ook glamorous zijn.
Hoofdstuk 8 Elektrische energie
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Elektriciteit.
Doe-dag! Gemaakt door: Kelly, Chloé, Tom, Jelle en Maurice.
Techniek voor de basisschool LPI 27 november 2013
Weekend kring. Hilal Kaya 8B.
De afsluitende gastles voor groep 8
Gooien met 1 en 2 dobbelstenen
Een werkstuk maken.
Het maken van een spreekbeurt
Olie in Oman Introductiepresentatie <naam bedrijf>
Een voorbereidende doe-les voor groep 8
Presentatie Bijeenkomst 3
Een doe-les voor groep 7 Techniek. Techniek? “Techniek is alles wat de mens bedacht heeft om het zichzelf gemakkelijker te maken.”
Powerpoint chrisje Vriendschap.
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
N4H_05 voorkennis.
Tumblr. Ik heb dit onderwerp gekozen, omdat ik Tumblr een leuk socialmedia vind.
Gemaakt door Nouk en LOtte
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Inleidinginleiding | handleiding | verantwoording thema | beeldmateriaalhandleidingverantwoording themabeeldmateriaal Groep 6Groep 6 | Groep 7 | Groep.
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 1: Marc Mulders (glas) i.s.m. De Pont museum Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 1: Marc Mulders (glas)
Een kennismaking met de geschiedenis in 10 stukjes.
Alinea: kernzin + uitwerking
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
Les 4 : rekenen met tabellen
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Huisvesting en Hygiëne
“Maar het huis blijft staan, want het is stevig gebouwd.”
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Bijzin als zinsdeel Gezegdezin.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Inhoud Wat is elektriciteit Hoe ontstaat elektriciteit
Leerjaar 3 Nask1 H2 §1 Elektriciteit.
TALENTENQUIZ.
10.2 Hoe ontstaan conflicten?
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
De elektrische stroom Vertakkingen
Hoofdstuk 2 Wat gaan we vandaag doen? Opening Doel Nieuwe stof
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
En natuurlijk wat opdrachten uit het huiswerk
Transcript van de presentatie:

Een voorbereidende doe-les voor groep 8 Elektriciteit Een voorbereidende doe-les voor groep 8 Techniek

Even voorstellen … Eric de Geus Vroeger: Timmerman Nu: Leraar Techniek Vroeger heb ik in de bouw gewerkt als timmerman waar ik ook altijd al leerlingen bij me had om te begeleiden. Nu, als leraar Bouwtechniek probeer ik jonge jongens en meiden zoals jullie, de mooie kanten van een technisch beroep te laten zien. Nog steeds ben ik trots op de bouw, kijk eens naar het filmpje Jong Bouwend Nederland, Bob de Bouwer 01:58 Techniek

Techniek Doel van deze les: Talent? of toch niet? In deze en volgende lessen ga jij kijken of je talent hebt voor Techniek. Denk je dat je dat hebt, dan is misschien een technische school wel iets voor jou. En hoe ga jij nu kijken of je ‘talent’ hebt voor Techniek??? Techniek

Techniek Wat doen we deze les? Techniek om ons heen Elektriciteit Opdracht voor de volgende keer Door in deze doe-les aan de gang te gaan met ‘techniek om je heen’. We gaan daarbij vooral kijken naar elektriciteit en de gereedschappen en materialen die daarbij horen. Waarom? Omdat we in deze les alvast gaan voorbereiden op een praktijkopdracht die je op het Drechtsteden College gaat maken. Die opdracht heeft nl. heel veel te maken met elektriciteit. Om de opdrachten die jij in deze les gaat maken, goed te kunnen uitvoeren, krijg je eerst uitleg van de leerkracht, soms d.m.v. korte filmpjes. Aan het einde van de les krijg je een opdracht die je op school zal moeten maken ter voorbereiding op de praktijklessen op het Drechtsteden College. Veel plezier in deze les! Techniek

Techniek 1. Techniek om ons heen Opdrachtje. Schrijf op: 5 technische voorwerpen thuis 5 technische voorwerpen in het lokaal Een kleine opdracht: Maak in drie minuten deze 3 opdrachten. Schrijf op het bord de voorwerpen Zet nu eens een sterretje achter de dingen waar elektriciteit in zit. Techniek

Techniek 1. Techniek om ons heen Opdrachtje. Schrijf op: 5 gebruiksvoorwerpen die niets te maken hebben gehad met techniek Nog een kleine opdracht: Maak in twee minuten deze opdracht. Bedenk 5 dingen die je gebruikt, die gemaakt zijn zonder dat er ‘techniek’ aan te pas is gekomen… Dus die er ‘zomaar’ opeens zijn. Schrijf op het bord de voorwerpen Moeilijk, he? Wat dus als er geen techniek zou zijn? Wat dan?? Geen medische zorg, geen mobieltjes en computers, geen auto’s, geen wegen, geen kleding, brood, enz…… Kijk eens naar dit filmpje wat er zou gebeuren als ‘er geen techniek zou zijn’. Waar zouden we zijn zonder techniek, 02:20 Techniek

Techniek 2. Elektriciteit “De elektrische stroom als energiedrager” Als je goed hebt opgelet, weet je nu uit de vorige opdrachtjes dat elektriciteit in heel veel voorwerpen zit. Om jou voor te bereiden op het kunnen maken van het spel, krijg je uitleg over elektriciteit. Wat is elektriciteit eigenlijk? Wie kan dat omschrijven? In de elektrotechniek kan je dat als volgt zeggen: “De elektrische stroom als energiedrager” of ook wel “Elektriciteit wordt vaak kortweg ‘stroom’ genoemd. Dat komt omdat elektronen door een elektrische draad heen ‘stromen’, net zoals water door een tuinslang stroom.” Techniek

Techniek 2. Elektriciteit Hoe wordt het eigenlijk gemaakt?        De stroom hier op school komt natuurlijk niet uit een enorme batterij. Of dat de stroom komt van een gigantische dynamo. Weet iemand hoe stroom eigenlijk gemaakt wordt. Of zit het gewoon in de lucht of in de aarde? Opdrachtje: Probeer eens te bedenken waar en hoe elektriciteit wordt opgewekt en schrijf dit op in twee minuten. Kijk eens naar dit filmpje Zo maak je stroom, door Essent 01:22 En, klopte jouw antwoord een beetje? Techniek

Techniek 2. Elektriciteit Stroomkring        We komen nu bij een moeilijk stukje uitleg over elektriciteit: nl. de Stroomkring. Wie weet wat een stroomkring is? Kijk eens naar het volgende korte filmpje Wat is elektriciteit (schooltv)? 01:40 Een stroomkring bestaat uit een aantal onderdelen die er samen voor zorgen dat de elektrische stroom kan rondstromen. Je kan de elektrische stroomkring misschien wel goed vergelijken met een ‘waterkring’. Op het bord zie je een ‘waterkring’ met daarin een pomp, waterleiding en waterrad. Door het stromen van het water wordt het rad in beweging gezet. Als er in de waterleiding ook nog een klep zou zitten om de waterstroom te stoppen, zou je dat kunnen vergelijken met een aan- en uitschakelaar. Opdracht: Vul de tabel in met de onderdelen van de stroomkring. Techniek

Techniek 2. Elektriciteit Tekenopdracht        Je weet nu de belangrijkste onderdelen van een stroomkring. Je weet ook hoe een stroomkring werkt. Teken nu een stroomkring, waarin je alle vier de symbolen uit je lesbrief gebruikt. Je krijgt hiervoor 4 minuten. Loop rond en stuur aan en complimenteer. Als het goed is, hebben jullie nu een tekening die lijkt op deze: Techniek

Techniek Opdracht voor de volgende keer Volgende les praktijkles op het Maken van een Electrospel Kies een onderwerp Kies plaatjes bij de vragen Maak het spelveld Materialen en gereedschappen De volgende les vindt plaats op het Drechtsteden College. Maken van een Electrospel Daar ga je een Electrospel maken. Een electrospel is een vraag- en antwoordspel, waar elektriciteit belangrijk bij is. Het spel bestaat uit een soort bord, waarop links allerlei vragen staan en rechts de antwoorden. De antwoorden staan niet op de juiste plaats, jij moet zoeken naar het juiste antwoord. Onder iedere vraag en onder ieder antwoord is een rondje (gaatje) gemaakt. Kies een onderwerp Overleg met de juf of meester of je zelf een onderwerp mag kiezen of dat je een onderwerp van hem/haar krijgt. Let op dat er bij iedere vraag maar één goed antwoord mogelijk mag zijn!!! Kies plaatjes bij de vragen Zoek plaatjes of foto’s bij de vragen of nog leuker, laat het plaatje de vraag zijn, bijv. een soort bloem of sport. Probeer het antwoord zo kort mogelijk te schrijven of ook een plaatje te laten zijn. Maak het spelveld Plak de vragen zo netjes mogelijk op het spelveld en zet de antwoorden bij het juiste nummer. Het is belangrijk dat vraag en antwoord hetzelfde nummer hebben! Let goed op de nummers op het spelveld! Bijv. bij vraag nr. 6 hoort ook antwoord nr. 6. Materialen en gereedschappen Om het spel te kunnen maken, heb je natuurlijk materialen en gereedschappen nodig. Op blz. 7 in je lesbrief zie je twee tabellen, één voor materialen en één voor gereedschappen. Op het plaatje zie je hoe het er uit ziet; zoek zelf de naam van het materiaal of gereedschap er bij. Zet er ook bij waarvoor het dient of wat de werking is. Techniek

Techniek VRAGEN??? Wat vond je van deze les? Tot de volgende keer!!!!!!! Deze les heb je heel veel informatie verzameld en opgeschreven in deze lesbrief. Ook weet je de opdrachten die je gemaakt moet hebben vóór je naar het Drechtsteden College komt om de praktijkles te volgen. Jouw juf of meester weet wanneer je naar het Drechtsteden College komt en zal ook in de gaten houden dat jij je opdrachten af hebt. Heb jullie nog vragen? Als laatste wil ik je nog vragen, nl. wat je van deze les vond. Vraag 1 Wat vond je van de vragen die ik je gesteld heb? Waren de vragen niet te moeilijk of juist te gemakkelijk?   Vraag 2 Duurde mijn verhaal niet te lang? Vraag 3 Waren de opdrachten te moeilijk, te gemakkelijk of precies goed? Vraag 4 Had je voldoende tijd op de opdrachten te maken? Vraag 5 Vond je het een leuke les? Vraag 6 Heb je nog tips om de les (nog) leuker te maken? Tot de volgende keer! Techniek