September 2013 – 5 vwo – van der Capellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oude denkbeelden over het heelal
Advertisements

Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Geloof, wetenschap en de leeftijd van de aarde
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Seculiere en Reguliere Geestelijken
De wetenschappelijke revolutie
Erasmus en het Humanisme
Paragraaf 2.3 Geloven en weten..
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
ANW - mythen & pseudowetenschap
Paragraaf 5.1 Vorige les: Europese expansie in Amerika en Indië
Paragraaf 6.4 Vorige les: Absolute monarchie
Paragraaf 7.1 Vorige les: wetenschappelijke revolutie
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
Gideon Koekoek 8 september 2009
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Oriëntatie │_______│________ | _______________
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Over verwondering in de Natuur
Zegen & vloek deel II.
gemaakt door: Eshan-joshua & Priya
Wetenschappelijke revolutie
Middeleeuwen.
Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw Hoofdstuk 5: Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw.
Tweede bijeenkomst – 14 september 2004 Hoe groot is de ruimte?
Claire van Gulik Amber de Haan
ANW - inductie & deductie
De blauwe lucht avondrood waar komt dit vandaan?.
H4:§ 6:p79 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand Benaderen.
OEFENVRAGEN 1 renaissance Havo4 - Vwo4
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Verwondering over de natuur
Griekse mythen en wetenschap
eind december... sinds duizenden jaren... midwinterzonnewende 2.
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 2: De Kruistochten.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Inleiding in de Filosofie en de ethiek
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
3.3 Geloven en Weten Wetenschap.
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Beeld van het heelal in de oudheid. Dit beeld paste ook bij het Christendom.
Renaissance De wedergeboorte.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
NTL-module ‘Proeven van Vroeger’ Daan Wegener
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
Regenten en vorsten 3.5 Wetenschap en techniek
Ontdekkers en Hervormers 1.6 De wereld van Leonardo da Vinci
De WEtenscHappelijke revolutie
Tentoonstelling Leonardo da Vinci
Bestemming 1 De lange 16de eeuw UITVOEREN cultureel domein
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Hier begint de nieuwe tijd
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Filosofie en wetenschap
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Transcript van de presentatie:

September 2013 – 5 vwo – van der Capellen ANW - introductie

De reader Lees de studeeraanwijzingen zelfstandig door We bekijken samen de planning Invullen planning van de opdrachten Inleveren planningsformulier (mag uiterlijk 9 september 2013)

Ja, Nee, ANW een nieuw vak? want je had het vorig jaar nog niet. in veel vooral Engelstalige landen maakt het al jaren deel uit van de lesprogramma’s onder de naam ‘Science’.

De Klassieken, 5e eeuw v.Chr tot de 5e eeuw n.Chr. Beroemde Filosofen zoals Aristoteles, de grondlegger van de logica. Zij waren vooral denkers: Filosofen. Velen van hen hebben tot op de dag van vandaag nog invloed, bijvoorbeeld Pythagoras.

Wetenschap en filosofie Wat is filosofie? Wetenschap die streeft naar wijsheid en kennis Het nadenken, terugkijken en ter discussie stellen van wat we denken te zijn en te weten  Samenhangend systeem van beweringen en argumenten Levensbeschouwing (mijn filosofie is . . .) Bron: http://www.filosofischwoordenboek.nl

Klassieke Wetenschapper: Ptolemeus, astronoom uit Alexandrië. Stelde rond 150 n.Chr. Dat de aarde het middelpunt was van de Kosmos. Zijn geocentrisch wereldbeeld zou het zo’n 1400 jaar volhouden. Het heliocentrisch wereldbeeld paste goed bij de teksten uit de Bijbel

Aristoteles (4de eeuw v. Chr.) Van geocentrisch naar heliocentrisch GEOCENTRISCH wereldbeeld Aristoteles (4de eeuw v. Chr.) Plato (4de eeuw v. Chr.) Plato (4de eeuw v. Chr.)

volmaakt en onveranderlijk GEOCENTRISCH WERELDBEELD Sfeer van de vaste sterren het bovenmaanse volmaakt en onveranderlijk Groei en verval Aarde ether vuur, lucht, water, aarde GEOCENTRISCH WERELDBEELD

Probleem geocentrisch wereldbeeld

Verklaring van teruggaande beweging door Ptolemaeus Retrograde beweging van Mars verklaard? Verklaring van teruggaande beweging door Ptolemaeus

Retrograde beweging van Mars verklaard?

Retrograde bewegingen verklaard?

Galilei Copernicus Een nieuw wereldbeeld HELIO- CENTRISCH wereldbeeld 1543

`Wetenschappelijke revolutie’ late 16de eeuw & 17de eeuw Heliocentrisch wereldbeeld `Wetenschappelijke revolutie’ late 16de eeuw & 17de eeuw Copernicus (1543) Aarde draait om zon en om eigen as De revolutionibus orbium coelestium (Over de omwentelingen der hemellichamen)

De Middeleeuwen, 500 tot de Renaissance. Veel werk van de Klassieken was verloren gegaan of zoekgeraakt. Grieks en Latijn werden nog maar door enkelen, vooral Geestelijken, begrepen. De Roomse interpretatie van de Bijbel was de maat der dingen, andersdenkenden werden vervolgd. Andersdenkenden werden in toenemende mate vervolgd. Inquisitie bracht mensen wegens ketterij op de brandstapel.

De Middeleeuwse wetenschap: Wetenschappers waren veelal kloosterling. Zij bestudeerden de bijbel, de klassieken en schreven ze over. Wijs eens op de film ‘In de naam van de roos’. Spannend en goed. Studiepunten mee te verdienen.

De Renaissance, vanaf de 15e eeuw. Herontdekking van de Klassieken. Eerst in de Kunst, later ook in de Wetenschap. Geloof in God en de volmaaktheid van ‘Zijn Schepping’ bleef onaangetast. Klassieken kregen een bijna Goddelijke status, twijfelen aan hun inzichten was ‘not done’ Voortbouwen er op gebeurde wel. Vertel hierbij het verhaal van de schepping van fossielen: om de gelovigen te testen.

De Renaissance wetenschapper: Waren vaak universalisten, d.w.z. zij streefden er naar om alles te begrijpen en alles te kunnen. Eén van de bekendste was Leonardo da Vinci. Totale hoeveelheid kennis was toen veel kleiner dan nu.

Homo universalis, schilder, machinebouwer, bioloog etc. Mona Lisa, helikopter en foetus in baarmoeder.

De Wetenschappelijke Revolutie, vanaf de 17e eeuw. ‘Raadpleeg de natuur en niet de werken van Aristoteles’. (Francis Bacon) Beschouwt de ervaring als een bron van kennis. Opkomst van de experimentele wetenschap. Leg de nadruk op de komst van de eigen ervaring, dus onderzoek, in het streven naar kennis.

Een ‘moderne’ wetenschapper: Isaac Newton (1642- 1727) natuurkundige. Legde de basis voor de mechanica en de algemene gravitatietheorie (de leer van de zwaartekracht). Newton en de Appel. (twee voorwerpen trekken elkaar aan, de appel dus ook de aarde…)

Wetenschap in onze tijd Eigenlijk hetzelfde als in de tijd van Newton, maar… Er is tegenwoordig veel meer onderzoek bij universiteiten, bedrijven, overheidsinstellingen. Alleen voor scheikunde zijn er al 1500 tijdschriften waarin publicaties over onderzoek staan

Wetenschap en filosofie Wat is wetenschap? omvat bepaalde vormen van menselijke kennis. Wetenschap is, het proces om hiertoe te komen en de organisatie waarbinnen deze kennis wordt vergaard. De wetenschappelijke wereld is dat deel van de maatschappij dat zich uitdrukkelijk ten doel heeft gesteld systematisch kennis te verwerven.