Bewerkingen met breuken Les 37.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optellen en aftrekken tot 20
Advertisements

Voorrangsregels bij rekenen (2)
Een getal met een komma noemen we een decimaalgetal.
WACHT MENEER VAN DALEN NOG STEEDS OP ANTWOORD ?
Leer de namen van de noten 1
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
H1 Basis Rekenvaardigheden
vergelijkingen oplossen
dia's bij lessenserie Pythagoras ± v Chr.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Presentatie Machten,Wortels & Ontbinden Deel 1
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Leer de namen van de noten 2
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Niveau 1F Paraat hebben: (selectie) Omzetten van eenvoudige breuken in decimale getallen. Optellen en aftrekken van veel voorkomende gelijknamige en ongelijknamige.
Blok 11 les 7 Breuken. 1. Ik heb …… dingen Ik verdeel in ….. gelijke delen van de delen noem ik … Dit deel telt ….. dingen.
Presentatie vergelijkingen oplossen Deel 2
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 4
Rekenregels voor wortels
Van de eerste graad in één onbekende
Vergelijkingen van de eerste graad met één onbekende
G1 Rekenen met breuken Leerwerkboek p7.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 2
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribwis1 Toegepaste wiskunde, ribPWI Lesweek 01
Goedemorgen.
Vergelijkingen oplossen.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2.1 Rekenen K. van Dorssen.
Presentatie vergelijkingen oplossen.
GELIJKNAMIGE BREUKEN les 31.
priemgetallen priemgetal:
Breuken.
Handig rekenen & Cijferen Breuken
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
welke hoef je niet te leren?
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 01
Rekenen met verdeelsleutels
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Werk uit.. Methode 1)hou de teller samen door haakjes in te voeren 2)vervang de breukstreep door het deelteken 3)hou ook de noemer samen door haakjes.
Reken- Ben je er klaar voor?.
Optellen en aftrekken met breuken. Coopertest Wat? Een uithoudingstest die meet welke afstand je kan lopen in 12 minuten.
rekenen Basisvaardigheden toegepast rekenen
Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
Wiskunde voor Engineering HU / Boswell Bèta 11 augustus.
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
IMATerials: audiomat  .
Getallenkennis 5de leerjaar.
Cijferen 5de leerjaar.
Breuken optellen.
Bewerkingen 5de leerjaar.
Hoofdrekenen 1.
Breuken optellen en aftrekken
G8 2 Vergelijkingen met breuken oplossen M A R T X I © André Snijers W
Hoofdstuk 17 Breuken basis. Hoofdstuk 17 Breuken basis.
Breuken optellen en aftrekken
Info 2 Vereenvoudigen van breuken M A R T X I © André Snijers W K U N
Info 2 Breuken gelijknamig maken M A R T X I © André Snijers W K U N E
M A R T X I W K U N E D S 2 G1 Rekenen met breuken © André Snijers.
Breuken vermenigvuldigen
Info 2 Rationale getallen tot een positieve macht verheffen M A R T X
Bewerkingen met natuurlijke getallen
Soms handig om priemgetallen te gebruiken.
Hoofdrekenen 1.
Optellen, aftrekken en vereenvoudigen
Breuken optellen en aftrekken
Transcript van de presentatie:

Bewerkingen met breuken Les 37

+ GELIJKNAMIGE BREUKEN OPTELLEN 3 7 2 7 3 + 2 = 7 7 3 + 2 = 5 7 7 7 3 + 2 = 7 7 3 + 2 = 5 7 7 7 Tellers optellen, de noemer blijft onveranderd

ONGELIJKNAMIGE BREUKEN OPTELLEN 1 3 2 5 +

Breuken kunnen alleen bij elkaar worden opgeteld als de gehelen in dezelfde delen zijn verdeeld dus wanneer de noemers gelijk zijn.

Zijn de noemers niet gelijk dan moet je zorgen dat ze gelijk worden. We moeten beide gehelen op dezelfde wijze in gelijke delen verdelen . We noemen dit gelijknamig maken. .

Bij het gelijknamig maken zoeken we naar het Kleinste Gemeenschappelijke Veelvoud (KGV) van de noemers.

We verdelen de gehelen dus eerst in 15 gelijke delen Deze noemers zijn niet gelijk. Daar moeten we dus eerst voor zorgen. Daarvoor zoeken we naar het KGV van 5 en 3. KGV:  5 10 15 20 3 6 9 12 15 Het kleinste gemeenschappelijk veelvoud is 15 We verdelen de gehelen dus eerst in 15 gelijke delen  

We verdelen het geheel in 15 gelijke delen Hoeveel gelijke deeltjes zijn er nu gekleurd? Hoeveel gelijke deeltjes zijn er nu gekleurd? 5 1 3 6 2 5 x3 x5 + 15 15 x3 x5

6 5 + = 15 15

6 5 + = 15 15

6 5 + = 15 15

6 5 + = 15 15

6 5 + = 15 15

6 5 + = 15 15

6 5 + = 15 15

6 5 + = 15 15

6 5 + = 15 15

6 5 + = 15 15

6 5 + = 15 15

6 5 11 15 + = Tellers optellen, de noemer blijft onveranderd 15 15

= 2 + 2 = 7 3 6 + 20 21 14 21 21 x3 x7 x3 x7 Gelijknamig maken !(kgv) Tellers optellen, noemer blijft onveranderd x3 x7 = 2 + 2 = 7 3 6 + 20 21 14 21 21 x3 x7

Gelijknamig maken !! Tellers optellen, noemer blijft onveranderd Vereenvoudigen als het kan!! 1 + 1 = 3 8 8 + 3 = 24 24 11 24 Vereenvoudig als het kan de breuken van je opgave, zo werk je met de eenvoudigste breuken en vind je vlugger het KGV Tellers optellen, de noemer blijft onveranderd Gelijknamig maken !! 18 + 4 = 36 16 1+ 1 = 2 4 2+ 1 = 4 4 3 4

EEN NATUURLIJK GETAL EN EEN BREUK OPTELLEN 3 + 2 = 5 3 + 2 = 1 5 15 + 2 = 5 5 17 5 -Elk natuurlijk getal heeft als noemer 1.(noteer het natuurlijk getal met als noemer : 1) -Maak de breuken nu gelijknamig zoals je dat doet wanneer je twee ongelijknamige breuken optelt. -Maak de som van de tellers van de gelijknamige breuken, de noemer verandert niet.

Breuken optellen DUS!? Indien het kan ,vereenvoudig de breuken van je opgave.( zo vind je sneller het KGV.) 2. Ongelijknamige breuken maak je eerst gelijknamig 3. Maak de som van de tellers. De noemer blijft onveranderd! 4. Vereenvoudig je uitkomst indien het kan.

Wanneer de computer online is, kan je op de gekleurde button klikken. Je komt dan op een Engelstalige site. Je moet hier breuken gelijknamig maken. Daarna klik je op Check Vervolgens moet je de breuken optellen. Wanneer je een nieuwe opdracht wil, klik je op: New Problem Onderaan rechts kan je de moeilijkheidsgraad van je oefening kiezen. ( Easier= makkelijk Harder= moeilijker Hardest= moeilijkst )

GELIJKNAMIGE BREUKEN AFTREKKEN 6 9 - 2 9 We moeten 6 verminderen met 2 9 9 Hoeveel negenden blijven er over? 6 9 - 2 9 =4 9 Tellers aftrekken van elkaar, de noemer blijft onveranderd

We moeten dus zorgen dat we werken met vergelijkbare (gelijke) delen. ONGELIJKNAMIGE BREUKEN AFTREKKEN 4 9 4 - 2 9 6 We moeten 4 verminderen met 2 9 6 We moeten dus zorgen dat we werken met vergelijkbare (gelijke) delen. Het is onmogelijk om van een geheel dat in negenden is verdeeld, een breuk die in zesden is verdeeld ,af te trekken

Nu kunnen we de tellers aftrekken van elkaar! x2 x3 4 - 9 2 = 6 8 - 18 6 = 18 x2 x3 Nu kunnen we de tellers aftrekken van elkaar! We moeten dus eerst de twee breuken gelijknamig maken.( We zoeken het kleinst gemeenschappelijk veelvoud van de twee noemers)

x2 x3 4 - 9 2 = 6 8 - 18 6 = 18 x2 x3 Nu kunnen we de tellers aftrekken van elkaar! We moeten de twee breuken gelijknamig maken.

x2 x3 4 - 9 2 = 6 8 - 18 6 = 18 x2 x3 Nu kunnen we de tellers aftrekken van elkaar! We moeten de twee breuken gelijknamig maken.

x2 x3 4 - 9 2 = 6 8 - 18 6 = 18 x2 x3 Nu kunnen we de tellers aftrekken van elkaar! We moeten de twee breuken gelijknamig maken.

x2 x3 4 - 9 2 = 6 8 - 18 6 = 18 x2 x3 Nu kunnen we de tellers aftrekken van elkaar! We moeten de twee breuken gelijknamig maken.

x2 x3 4 - 9 2 = 6 8 - 18 6 = 18 x2 x3 Nu kunnen we de tellers aftrekken van elkaar! We moeten de twee breuken gelijknamig maken.

x2 x3 4 - 9 2 = 6 8 - 18 6 = 18 2 18 =1 9 x2 x3 Nu kunnen we de tellers aftrekken van elkaar. Vereenvoudigen. Wat is het verschil? We trekken de tellers af van elkaar, de noemer verandert niet!

EEN NATUURLIJK GETAL EN EEN BREUK AFTREKKEN 3 - 2 = 6 3 - 2 = 1 6 18 - 2 = 6 6 16 6 = 8 3 -Elk natuurlijk getal heeft als noemer: 1. (noteer het natuurlijk getal met als noemer : 1) -Maak de breuken nu gelijknamig zoals je dat doet wanneer je twee ongelijknamige breuken optelt. -Zoek het verschil van de tellers van de gelijknamige breuken, de noemer verandert niet. -Indien het kan, vereenvoudig je de uitkomst.

Breuken aftrekken DUS!? Indien het kan ,vereenvoudig de breuken van je opgave.( zo vind je sneller het KGV.) 2. Ongelijknamige breuken maak je eerst gelijknamig 3. Maak het verschil van de tellers. De noemer blijft onveranderd! 4. Vereenvoudig je uitkomst indien het kan.

We noteren de vermenigvuldiging als herhaalde optelling! EEN BREUK VERMENIGVULDIGEN MET EEN NATUURLIJK GETAL We noteren de vermenigvuldiging als herhaalde optelling! 2 + 7 2 + 7 2 7 3 X 2 = 7

We tellen de breuken op. ( ze zijn gelijknamig, we tellen de tellers op,de noemer blijft onveranderd. 2 + 7 2 + 7 2 7 3 X 2 = 7

We tellen de breuken op. 2 + 7 2 + 7 2 7 3 X 2 = 7

We tellen de breuken op. 2 + 7 2 + 7 2 7 = 6 7 3 X 2 = 7

2 + 7 2 + 7 2 7 = 6 7 3 X 2 = 7 3 X 2 = 7 6 7 Korter geschreven We vermenigvuldigen de teller met het natuurlijk getal, de noemer verandert NIET! 3 X 2 = 7 6 7

Als je merkt dat de noemer deelbaar is door het natuurlijk getal, dan deel je de noemer door het natuurlijk getal. DUS 8 : 4 = 2 De teller verander je dan niet. De uitkomst staat dan al in de eenvoudigste vorm Er is nog een tweede manier om een natuurlijk getal met een breuk te vermenigvuldigen 4 X 3 = 8 3 2 :

Breuk x natuurlijk getal DUS!? Indien het kan ,vereenvoudig de breuk van je opgave. 2. Aanpak 1: Vermenigvuldig de teller met het natuurlijk getal, de noemer verandert niet. OF Aanpak 2: Wanneer de noemer deelbaar is door het natuurlijk getal deel je de noemer door het natuurlijk getal. De teller verandert dan niet! 4. Vereenvoudig je uitkomst indien het kan.

6 : 3 = 7 EEN BREUK DELEN DOOR EEN NATUURLIJK GETAL We verdelen 6/7 in 6 : 3 = 7 We verdelen 6/7 in 3 GELIJKE delen.

6 : 3 = 7 EEN BREUK DELEN DOOR EEN NATUURLIJK GETAL We verdelen 6/7 in 6 : 3 = 7 We verdelen 6/7 in 3 GELIJKE delen.

6 : 3 = 7 EEN BREUK DELEN DOOR EEN NATUURLIJK GETAL We verdelen 6/7 in 6 : 3 = 7 We verdelen 6/7 in 3 GELIJKE delen.

6 : 3 = 7 EEN BREUK DELEN DOOR EEN NATUURLIJK GETAL We verdelen 6/7 in 6 : 3 = 7 We verdelen 6/7 in 3 GELIJKE delen.

6 : 3 = 7 EEN BREUK DELEN DOOR EEN NATUURLIJK GETAL We verdelen 6/7 in 6 : 3 = 7 We verdelen 6/7 in 3 GELIJKE delen.

6 : 3 = 7 EEN BREUK DELEN DOOR EEN NATUURLIJK GETAL We verdelen 6/7 in 6 : 3 = 7 We verdelen 6/7 in 3 GELIJKE delen.

We delen dus de TELLER door het natuurlijk getal, de EEN BREUK DELEN DOOR EEN NATUURLIJK GETAL 6 : 3 = 7 2 7 We delen dus de TELLER door het natuurlijk getal, de NOEMER verandert niet! Hoe groot is elk deel? 2 7 2 7 2 7

Als je merkt dat de teller NIET deelbaar is door het natuurlijk getal, dan VERMENIGVULDIG je de NOEMER met het natuurlijk getal. DUS 9 X 3 = 27 De teller verandert dan niet. Er is nog een tweede manier om een natuurlijk getal met een breuk te vermenigvuldigen 7 : 3 = 9 7 27 X

Breuk : natuurlijk getal DUS!? Indien het kan ,vereenvoudig de breuk van je opgave. 2. Aanpak 1: Als de teller deelbaar is door het natuurlijk getal, deel je de teller door het natuurlijk getal. De noemer VERANDERT dan NIET. OF Aanpak 2: Als de teller niet deelbaar is door het natuurlijk getal, vermenigvuldig je de noemer met het natuurlijk getal. De teller VERANDERT dan NIET! 4. Vereenvoudig je uitkomst indien het kan.