GELIJKNAMIGE BREUKEN les 31.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een getal met een komma noemen we een decimaalgetal.
Advertisements

WACHT MENEER VAN DALEN NOG STEEDS OP ANTWOORD ?
Leer de namen van de noten 1
H1 Basis Rekenvaardigheden
dia's bij lessenserie Pythagoras ± v Chr.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Leer de namen van de noten 2
Breuken blok 9 les 7. 1 van de 6 honden = 1 6    
Presentatie vergelijkingen oplossen Deel 2
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 1
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 5
Rekenregels voor wortels
1 het type x² = getal 2 ontbinden in factoren 3 de abc-formule
3.5 Kloppen de alcoholpercentages op de verpakkingen?
Van de eerste graad in één onbekende
Vergelijkingen van de eerste graad met één onbekende
G1 Rekenen met breuken Leerwerkboek p7.
Breuken-Vereenvoudigen
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 2
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Goedemorgen.
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Vergelijkingen oplossen.
Bewerkingen met breuken Les 37.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
priemgetallen priemgetal:
Breuken.
Handig rekenen & Cijferen Breuken
Wiskunde kan helpen begrijpen hoe de wereld in elkaar zit.
welke hoef je niet te leren?
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 01
Wafels Nodig voor 8 personen: 5 eieren 1/4 kg + 50g boter 1/2 l melk
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Werk uit.. Methode 1)hou de teller samen door haakjes in te voeren 2)vervang de breukstreep door het deelteken 3)hou ook de noemer samen door haakjes.
Reken- Ben je er klaar voor?.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
rekenen Basisvaardigheden toegepast rekenen
Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
Wiskunde voor Engineering HU / Boswell Bèta 11 augustus.
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
IMATerials: audiomat  .
Getallenkennis 5de leerjaar.
Wat is het grootste getal
Bewerkingen 5de leerjaar.
Het vereenvoudigen van breuken
Vermenigvuldig net die tellers met mekaar en
Breuken optellen en aftrekken
G8 2 Vergelijkingen met breuken oplossen M A R T X I © André Snijers W
Hoofdstuk 17 Breuken basis. Hoofdstuk 17 Breuken basis.
Breuken optellen en aftrekken
Info 2 Vereenvoudigen van breuken M A R T X I © André Snijers W K U N
De kommagetallen De kommagetallen De kommagetallen © Andre Snijers.
Info 2 Breuken gelijknamig maken M A R T X I © André Snijers W K U N E
M A R T X I W K U N E D S 2 G1 Rekenen met breuken © André Snijers.
Breuken vermenigvuldigen
De rationale getallen De rationale getallen De rationale getallen
Vermenigvuldig net die tellers met mekaar en
Kettingbreuk = = = = = =[0;3;6;2]
Machten van breuken Machten van breuken Machten van breuken
GGD en KGV.
Info 2 Rationale getallen tot een positieve macht verheffen M A R T X
Vergelijkingen van de vorm x + a = b oplossen
Vergelijkingen van de vorm ax + b = c oplossen
Vergelijkingen van de vorm x + a = b oplossen
Soms handig om priemgetallen te gebruiken.
Optellen, aftrekken en vereenvoudigen
Breuken optellen en aftrekken
Transcript van de presentatie:

GELIJKNAMIGE BREUKEN les 31

Even herhalen De teller duidt aan hoeveel gelijke delen er worden genomen. 3 4 TELLER BREUKSTREEP De breukstreep duidt aan dat je in gelijke delen verdeelt. NOEMER De noemer duidt aan in hoeveel gelijke delen het geheel is verdeeld

STAMBREUKEN Stambreuken zijn breuken met als teller 1. bv. 1 1 1 4 8 16 1 1 2 1 3 1 4 1 5 Hoe groter het getal in de noemer, hoe kleiner de stambreuk 1 < 1 5 2 Hoe kleiner het getal in de noemer, hoe groter de stambreuk 1 > 1 2 4

GELIJKWAARDIGE BREUKEN Gelijkwaardige breuken zijn breuken die dezelfde waarde hebben. Gelijkwaardige breuken stellen een even groot deel van het geheel voor. 1 1 2 1 2 1 4 1 4 1 8 1 8 1 16 1 16 Op dit breukenmuurtje kan je aflezen dat 1 = 2 = 4 = 8 2 4 8 16 Dit zijn gelijkwaardige breuken

2 12 4 BREUKEN VEREENVOUDIGEN 1 6 2 = = :2 :3 :2 :3 8 = 4 = 2 = 1 8 = 4 = 2 = 1 16 8 4 2 Dit zijn gelijkwaardige breuken, ze hebben telkens dezelfde waarde. De laatste breuk staat in de eenvoudigste vorm. Om een breuk te vereenvoudigen ( = in de eenvoudigste vorm noteren)deel je teller en noemer door eenzelfde getal . :3 :2 1 2 6 12 2 4 = = :3 :2

2 12 We delen nu noemer en teller door 6 1 6 We moeten nu 6 vereenvoudigen. 12 De eenvoudigste breuk vind je door teller en noemer te delen door hun grootste gemeenschappelijke deler (Ggd) . De delers van 6: 1 2 3 6 De delers van 12 : 1 2 3 4 6 12 De Grootste gemeenschappelijke deler van 6 en 12 is 6. We delen nu noemer en teller door 6 :6 1 2 6 12 Dit is een vereenvoudigde breuk ( de breuk heeft nog altijd dezelfde waarde als 6/12 :6

We maken breuken gelijknamig om: BREUKEN gelijknamig maken GELIJKNAMIGE BREUKEN zijn breuken met eenzelfde noemer ONGELIJKNAMIGE BREUKEN zijn breuken met een verschillende noemer We maken breuken gelijknamig om: -breuken met elkaar te kunnen vergelijken -breuken met elkaar te kunnen optellen -breuken onderling af te trekken

Sam eet 3 van een reep chocolade. 8 Sarah eet 1 van een even groot stuk chocolade. 3 Wie eet het grootste stuk op? We gaan deze breuken vergelijken. Om die breuken te kunnen vergelijken, moeten we werken met delen die EVEN GROOT zijn .We moeten daarom de breuken eerst gelijknamig maken zodat we beide gehelen in dezelfde gelijke delen kunnen verdelen. Om breuken GELIJKNAMIG te maken, zoeken we eerst het kleinste gemeenschappelijke veelvoud van de noemers.

1 3 8 24 3 8 9 24 Stap 1: de veelvouden van 8: 0 , 8, 16, 24, 32,….. Stap 2: het kleinste gemeenschappelijke veelvoud van 8 en 3 = 24 Stap 3: De nieuwe noemer wordt 24 Sam Sarah 1 3 8 24 3 8 x3 9 24 x8 x3 x8 Sam eet 9 van een reep chocolade en Sarah 8 24 24 Nu de noemers gelijk zijn ( GELIJKNAMIG), kunnen we correct vergelijken. Ons besluit: Sam eet het grootste stuk

Wat we daarnet gedaan hebben, kunnen we ook voorstellen met een reep chocolade We hebben gevonden dat 24 het KGV is. ( Dit wil zeggen dat we om goed te kunnen vergelijken, we de gehelen moeten verdelen in 24 gelijke delen) 3 8 De noemer deden we maal 3 dus nu ook de teller x3 9 24 Sam eet 9 24 we moeten het geheel in 24 (kgv) gelijke delen verdelen DUS x3 De beide breuken zijn gelijknamig, zo kunnen we ze vergelijken en zien wie het meeste chocolade heeft gegeten. 8 24 8 24 1 3 De noemer deden we maal 8 dus nu ook de teller x8 Sarah eet we moeten het geheel in 24 (kgv) gelijke delen verdelen DUS x8

Wanneer de computer online is, kan je op de gekleurde button klikken. Je kan hier 30 vragen over breuken oplossen. Wanneer je alle vragen hebt opgelost, klik je op om af te sluiten. X