Stadsgeografische aspecten van verkeer en vervoer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startdia met foto Ruimte. Milieu in ruimtelijke plannen •Rapport milieu in bestemmingsplannen (2012) •Website ‘Borging milieu in ruimtelijke plannen’
Advertisements

Samenvatting: Stedelijke gebieden
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Aardrijkskunde.
3 november Infrastructuur in een zich ontwikkelend Flevoland 1e en 2e discussieronde zaal 1Actuele dilemma's Dr. Luca Bertolini van de Universiteit van.
TAAK 3 WONEN, WAAR KIES JE VOOR?
1.
27 Het stedelijke landschap
SOCIO-ECONOMISCHE SITUATIE IN EIGEN OMGEVING
Omgaan met geschiedenis
11/06/2009 | pag. 1 De weg naar cultuur Ruimtelijke aspecten van culturele interesse en deelname aan het cultuuraanbod. Badisco, J., I. Glorieux, L. Jacobs.
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
17 stadsgewesten in België
NAAR VERSTEDELIJKINGSGRAAD
P4.2 Het grotestedenbeleid
Hst 3: De wereld van de stad
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Brugklas hoofdstuk 4.
§ 20: Verkeer en inrichting
§ 18: De stad uit, de stad in Urbanisatie: de groei van het aantal stadsbewoners (= verstedelijking) Suburbanisatie: de verstedelijking van het platteland.
Bij paragraaf 9. Urbanisatie De wereldbevolking groeit snel De stedelijke bevolking groeit nog sneller, nu leven er voor het eerst meer mensen in de stad.
Over steden en verstedelijking
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 4
Antwerpen jongerenstad? Maarten Loopmans ISEG-KULeuven.
Inhoud Korte inleiding Kwantitatieve- en kwalitatieve krimp Krimp en ruimte Conclusie * Vragen na de presentatie svp.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Het Waasland als stedelijk netwerk Grondslag voor een RegioRailNet Regionaal Forum 1 december 2006.
Raïssa De Vooght en Narshis Windey
Vooraf: van - naar.
Verschillende wijken en hun evolutie
Stedennetwerk DuurzaamDoor Terugblik en vooruitzicht oktober, Jan Eelco Jansma.
Spelen met een bak getallen
2 vmbo-T/havo 2 steden, §6 en 7
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Stadsgeografie 2e bijeenkomst.
Publieke Ruimte & Vormgeving Jordi Farrando. Publieke ruimte Context => Maatschappij.
Een wereld van verschil
De toekomst van Nederland.  Afspreken SO paragraaf 1,2 en 3  Terugblik paragraaf 3  Nakijken paragraaf 3 (15 min)  Uitleg paragraaf 4 (15 min)  Zelfstandig.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Stad en water in Nederland
Hoofdstuk 2: steden in het Noorden
Stedelijk en landelijk gebied
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
Hoofdstuk 6 De Chinese bevolking.
2 hv Steden, van hier tot Tokyo § 1-4
2 TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §6 en 7
‘De Industriële revolutie is goed geweest voor de mensheid’
2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3
Werkpakket 1: Polycentrisme Polycentrisme als leidend concept voor analyse en toekomstig ruimtelijk beleid dr. Veronique Van Acker (promotor: prof. dr.
Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.
Kobe Boussauw – 17/02/2012 – ARP Ruimtelijke nabijheid en duurzaam verplaatsingsgedrag in Vlaanderen dr. ir. Kobe Boussauw
Verhuisbewegingen in Vlaanderen studiedag Ruimte voor Wonen
Armoede in de stad.
De industriële revolutie in Goes
Thema 5 “De Stad”.
Ruimtelijke ordening Een kwestie van keuzes.
Over steden en verstedelijking
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Duurzame verstedelijking
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Hoofdstuk 11 Nederland verandert
A Americans on the move A PENTA
Vitale Westhoek Migratie in de Westhoek
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
1TH Hoofdstuk 1 | Steden.
Transcript van de presentatie:

Stadsgeografische aspecten van verkeer en vervoer Peter Vansevenant Mobiliteitsbedrijf Stad Gent

Overzicht Aspecten van stadsgeografie Tijd-Ruimtegeografie Morfologie en ruimtelijke ontwikkeling van steden Interne structurering van de stad Stedenhiërarchie Verplaatsingskarakteristieken naar gelang ruimtelijke positie Tijd-Ruimtegeografie Invloed van telematica op verkeer en vervoer

Morfologie en ruimtelijke ontwikkeling van steden Ontstaan van steden Stedelijke ontwikkeling en BREVER-wet Morfologie van stad en stadsgewest Evolutie van de bevolking in het stadsgewest Evolutie van werkgelegenheid

BREVER-wet en stedelijke ontwikkeling Steden tot in de 19de eeuw: hoofdzakelijk op maat van de voetganger Industriële revolutie: urbanisatie Ontstaan van openbaar vervoer: suburbanisatie Auto zorgt voor desurbanisatie Toekomst: re-urbanisatie of posturbaan milieu?

Stedelijke morfologie Stadskern Dichtbebouwde wijken Kernstad Stadsrand Agglomeratie Banlieue Stadsgewest Pendelzone Stedelijk leefcomplex

Agglomeraties

Stadsgewesten

Verandering bevolking in verschillende delen van het stadsgewest

Bevolkingsevolutie Gent

Bevolkingsevolutie Prov. Antwerpen

Evolutie Migratiesaldi (bron: E. Van Hecke et al.)

Evolutie van werkgelegenheid in privé-sector tussen 1987 en 2000

Jobs per gemeente

Dichtheid van werkgelegenheid in de privé-sector

Stedenhiërarchie

Verkeersfunctie –onderwijsfunctie-handelsfuncctie

Kaart zorgregio’s

Zwaartekrachtmodel

Bij1= Deel van koopkracht uit dorp i naar stad j1 Aj1 en Aj2: maat voor de attractie van steden j1 en j2 Dij1 en Dij2: de afstanden tussen dorp i en steden j1 en j2

Breekpunt tussen j1 en j2 (hier vanaf j2 gemeten)

Verplaatsingskarakteristieken naar gelang ruimtelijke positie Analyse van de Volkstellingen

Tijd-Ruimtegeografie Verplaatsingen in tijd-ruimte diagram Mens is gebonden aan beperkingen/restricites Fysieke beperkingen “Koppelbeperkingen” Zeggenschapsbeperkingen

Interne stadsstructuur