Stadsgeografische aspecten van verkeer en vervoer Peter Vansevenant Mobiliteitsbedrijf Stad Gent
Overzicht Aspecten van stadsgeografie Tijd-Ruimtegeografie Morfologie en ruimtelijke ontwikkeling van steden Interne structurering van de stad Stedenhiërarchie Verplaatsingskarakteristieken naar gelang ruimtelijke positie Tijd-Ruimtegeografie Invloed van telematica op verkeer en vervoer
Morfologie en ruimtelijke ontwikkeling van steden Ontstaan van steden Stedelijke ontwikkeling en BREVER-wet Morfologie van stad en stadsgewest Evolutie van de bevolking in het stadsgewest Evolutie van werkgelegenheid
BREVER-wet en stedelijke ontwikkeling Steden tot in de 19de eeuw: hoofdzakelijk op maat van de voetganger Industriële revolutie: urbanisatie Ontstaan van openbaar vervoer: suburbanisatie Auto zorgt voor desurbanisatie Toekomst: re-urbanisatie of posturbaan milieu?
Stedelijke morfologie Stadskern Dichtbebouwde wijken Kernstad Stadsrand Agglomeratie Banlieue Stadsgewest Pendelzone Stedelijk leefcomplex
Agglomeraties
Stadsgewesten
Verandering bevolking in verschillende delen van het stadsgewest
Bevolkingsevolutie Gent
Bevolkingsevolutie Prov. Antwerpen
Evolutie Migratiesaldi (bron: E. Van Hecke et al.)
Evolutie van werkgelegenheid in privé-sector tussen 1987 en 2000
Jobs per gemeente
Dichtheid van werkgelegenheid in de privé-sector
Stedenhiërarchie
Verkeersfunctie –onderwijsfunctie-handelsfuncctie
Kaart zorgregio’s
Zwaartekrachtmodel
Bij1= Deel van koopkracht uit dorp i naar stad j1 Aj1 en Aj2: maat voor de attractie van steden j1 en j2 Dij1 en Dij2: de afstanden tussen dorp i en steden j1 en j2
Breekpunt tussen j1 en j2 (hier vanaf j2 gemeten)
Verplaatsingskarakteristieken naar gelang ruimtelijke positie Analyse van de Volkstellingen
Tijd-Ruimtegeografie Verplaatsingen in tijd-ruimte diagram Mens is gebonden aan beperkingen/restricites Fysieke beperkingen “Koppelbeperkingen” Zeggenschapsbeperkingen
Interne stadsstructuur