STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen De kracht van combineren van theorie, wetenschap en praktijk.
Inhoudstafel De interventie Trainingen Onderzoek Doelgroep Behandelintegriteit Effectiviteit Beperkingen Verbeterpunten
De interventie Ontwikkeld door Gerald Patterson Voor kinderen van 4 tot 7 jaar Opstandig zijn, dwingend gedrag vertonen, slecht kunnen omgaan met regels, grenzen en frustraties Doel: doorbreken van negatief interactiepatroon tussen kind en omgeving
Trainingen Kindtraining (10 sessies) Gegeven door kindtrainers Ongewenst gedrag wordt genegeerd en gewenst gedrag wordt beloond (vooral met complimenten) Oudertraining (10 sessies) Leren omgaan met ongewenst gedrag en hoe ze dit kunnen aanpakken Leerkrachttraining (4 sessies) Leren ook omgaan met ongewenst gedrag en hoe ze dit kunnen aanpakken Groepsbijeenkomsten + gezins- en schoolbezoeken
Onderzoek Gebaseerd op zorgevaluatiemodel van Veerman Wordt de beoogde doelgroep bereikt? Wordt de interventie uitgevoerd zoals bedoeld? Worden de gewenste uitkomsten gehaald? Praktijkgestuurd Vragenlijst bij aanvang en op het einde worden vergeleken Elke instelling verzamelt en verwerkt zelf de onderzoeksgegevens (met behulp van een door Praktikon ontwikkeld dataverwerkingsprogramma BergOp)
Doelgroep Kinderen tussen 4 en 7 jaar Kinderen die opstandig zijn, dwingend gedrag vertonen en moeilijk kunnen omgaan met regels, grenzen en frustraties Bij 40% van de kinderen: angstig, neerslachtig, terughoudend gedrag Zowel externaliserend als internaliserend gedrag
Behandelintegriteit Geprotocolleerde interventie Trainers vullen bij elke bijeenkomst een checklist in Trainers vullen bij het beëindigen een formulier in: Therapietrouw bij zowel kind, ouder als leerkracht Aantal huis- en schoolbezoeken die hebben plaatsgevonden
Effectiviteit Ouders en leerkrachten vullen een vragenlijst in bij de start en bij het beëindigen van STOP 4-7 Leerkrachten rapporteren gedragsverbetering bij kinderen Toch blijft circa driekwart van de kinderen nog ernstige externaliserend probleemgedrag vertonen
Beperkingen Gevonden effecten kunnen niet onmiddellijk worden toegeschreven aan de interventie Respons op vragenlijsten van ouders en leerkrachten is op de rand toelaatbaar ( 60%)
Verbeterpunten Doelgroeponderzoek Ondanks aanzienlijke afname van probleemgedrag zijn er toch een groot deel van de kinderen die nog ernstige gedragsproblemen vertonen Participatie van leerkrachten