STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oranje Nassau Welkom.
Advertisements

Zeer Intensieve Behandeling
Parent-Child Interaction Therapy PCIT
Maroesjka van Nieuwenhuijzen
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Zelf aan de slag Ervaringen met telefonische coaching van ouders met drukke, opstandige of angstige kinderen.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Evidence based werken: STOP4-7 als concrete casus.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
Informatiebijeenkomst Triple P Alice van Beers en Nicole Smits 13 november 2013.
Gemiste Kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Gedragsproblemen bij peuters en kleuters
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Jolanda Mathijssen2, Peter van Nierop1
Opvoeden van drukke kinderen
Multi Treatment Foster Care for Preschoolers
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Rookstopadvies aan zwangere vrouwen en hun partner, rookvrije thuisomgeving voor zuigelingen Werkgroep gezin.
BINC-dag te Gent, 14 oktober 2009
‘Ouders als behandelaars’
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
COPING LVB Doelstellingen & Aanpak
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Focus op motivatie en communicatie
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
Als cijfers meer dan enkel verwarrend zijn ...
Pedagogische interventie PEP-poli
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Vroegsignalering van psychosociale problemen
STOP 4-7 Samen sterker Terug Op Pad
Week van de intern begeleider
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Ernstige Gedragsproblemen
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Kinderen in de schoolleeftijd  worden kritisch naar hun ouders  kunnen steeds beter beargumenteren  willen op een gegeven moment niet meer in het openbaar.
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos verzet
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Methodiek: Plancyclus
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
De kracht van positief opvoeden
Opvoedingsstijlen met een risico.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Eindopdracht kwaliteitszorg.
CKG de kleine parachute
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5
Opvoeden met grenzen Titel van het boek: Opvoeden met grenzen
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen De kracht van combineren van theorie, wetenschap en praktijk.

Inhoudstafel De interventie Trainingen Onderzoek Doelgroep Behandelintegriteit Effectiviteit Beperkingen Verbeterpunten

De interventie Ontwikkeld door Gerald Patterson Voor kinderen van 4 tot 7 jaar Opstandig zijn, dwingend gedrag vertonen, slecht kunnen omgaan met regels, grenzen en frustraties Doel: doorbreken van negatief interactiepatroon tussen kind en omgeving

Trainingen Kindtraining (10 sessies) Gegeven door kindtrainers Ongewenst gedrag wordt genegeerd en gewenst gedrag wordt beloond (vooral met complimenten) Oudertraining (10 sessies) Leren omgaan met ongewenst gedrag en hoe ze dit kunnen aanpakken Leerkrachttraining (4 sessies) Leren ook omgaan met ongewenst gedrag en hoe ze dit kunnen aanpakken Groepsbijeenkomsten + gezins- en schoolbezoeken

Onderzoek Gebaseerd op zorgevaluatiemodel van Veerman Wordt de beoogde doelgroep bereikt? Wordt de interventie uitgevoerd zoals bedoeld? Worden de gewenste uitkomsten gehaald? Praktijkgestuurd Vragenlijst bij aanvang en op het einde worden vergeleken Elke instelling verzamelt en verwerkt zelf de onderzoeksgegevens (met behulp van een door Praktikon ontwikkeld dataverwerkingsprogramma  BergOp)

Doelgroep Kinderen tussen 4 en 7 jaar Kinderen die opstandig zijn, dwingend gedrag vertonen en moeilijk kunnen omgaan met regels, grenzen en frustraties Bij 40% van de kinderen: angstig, neerslachtig, terughoudend gedrag Zowel externaliserend als internaliserend gedrag

Behandelintegriteit Geprotocolleerde interventie Trainers vullen bij elke bijeenkomst een checklist in Trainers vullen bij het beëindigen een formulier in: Therapietrouw bij zowel kind, ouder als leerkracht Aantal huis- en schoolbezoeken die hebben plaatsgevonden

Effectiviteit Ouders en leerkrachten vullen een vragenlijst in bij de start en bij het beëindigen van STOP 4-7 Leerkrachten rapporteren gedragsverbetering bij kinderen Toch blijft circa driekwart van de kinderen nog ernstige externaliserend probleemgedrag vertonen

Beperkingen Gevonden effecten kunnen niet onmiddellijk worden toegeschreven aan de interventie Respons op vragenlijsten van ouders en leerkrachten is op de rand toelaatbaar ( 60%)

Verbeterpunten Doelgroeponderzoek Ondanks aanzienlijke afname van probleemgedrag zijn er toch een groot deel van de kinderen die nog ernstige gedragsproblemen vertonen Participatie van leerkrachten