Communicatie School- Gezin

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
2. Beïnvloedingsstijlen
Advertisements

Samen met het gezin het traumaverhaal herschrijven
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Droge voeten en schoon water Help, er loopt een dijk door mijn tuin! 08 November 2012 Marco Maréchal (Hoofd communicatie HHSK)
NA SCHOOLS BREDE SCHOOL IK BEN OKÉ.
Hogescholen in Dialoog
Logical Framework Approach
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
GO/NOGO RAPPORTERING Bij uitwerking van eender welke opdrachten.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
“Omgaan met weerstand”
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Samenwerken Werken in Teams.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Vergaderen.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
Het coachende functioneringsgesprek
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Gespreksvaardigheden
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Pro Actief Signaleren Predictive Profiling Rob Groener
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Netwerkondersteuning - ondersteunend. Aanleiding Ouders of een gezin of jongeren zitten in een moeilijke fase. Voorbeelden: * Moeder dreigt oververmoeid.
Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Draagvlak vergroten bij collega’s
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Hartelijk Welkom!.
Hand-Out.
Covey trainingsavond.
Praktijk Opleiders Cursus
Specifieke topics in communicatie
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Welkom 9/19/2018.
Gesprekstechnieken Les 4.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Methodieken Les 4 “methodiek voor wijkgericht werken en crisisinterventies” Thema 10.3 en 10.4.
Transcript van de presentatie:

Communicatie School- Gezin Fase 1 : empathie (actief luisteren, joinen, boosheid accepteren, irritatie reduceren) Fase 2 : exploratie en taxonomie (doorvragen, concretiseren, anekdotisch rapporteren, kritische incidenten, filmisch rapporteren) Fase 3: perspectief en inzet (zorg delen, stelling nemen, inzet waarderen) Fase 4: ontwikkeling plan (deskundigheid etaleren, temporiseren, opdrachten geven, opvoedingsverantwoordelijkheid respecteren, initiatiefrecht, beschikbaarheid en betrokkenheid) Fase 5: evaluatie (flashback, vooruitgangsschalen, aanpsreekbaarheid, geleidelijke afbouw)

TRAJECT VAN HET GEZINSGESPREK Ouder Leerkracht Probleemperceptie Probleemperceptie Fase 1: Joinen Fase 2: Bijsturen Fase 3: Perspectief bieden Perceptie wenselijkheid Perceptie wenselijkheid

Actief luisteren Herhalen (parafrase) :”Als ik u goed begrijp..”. Gevolgen teruggeven :”Wil je daarmee zeggen…” Gevoelens teruggeven:”Ik kan me voorstellen…” Uitnodigen meer vertellen:”Kan u me zeggen…” Spiegel non-verbaal gedrag: “Ik zie je nadenken, twijfelen…”

Wat doen bij weerstand ? Signaleer en benoem : “Ik merk dat..” Accepteer :”Ik kan begrijpen dat…” Waardeer verzet : “Ik vind het goed…” Vraag argumenten:”Ik wil graag weten…” Analyse weerstand: “Wat maakt dat..” Vraag suggesties :”Wat ziet u…”

Aanpak Wat Aanpakmogelijkheden: inventariseren en kiezen Besluiten: recapituleren Afspraken Hoe “We kunnen dit of dat…” ”Zijn we het erover eens dat…” “Tegen wanneer, wie wat…”