Communicatie School- Gezin Fase 1 : empathie (actief luisteren, joinen, boosheid accepteren, irritatie reduceren) Fase 2 : exploratie en taxonomie (doorvragen, concretiseren, anekdotisch rapporteren, kritische incidenten, filmisch rapporteren) Fase 3: perspectief en inzet (zorg delen, stelling nemen, inzet waarderen) Fase 4: ontwikkeling plan (deskundigheid etaleren, temporiseren, opdrachten geven, opvoedingsverantwoordelijkheid respecteren, initiatiefrecht, beschikbaarheid en betrokkenheid) Fase 5: evaluatie (flashback, vooruitgangsschalen, aanpsreekbaarheid, geleidelijke afbouw)
TRAJECT VAN HET GEZINSGESPREK Ouder Leerkracht Probleemperceptie Probleemperceptie Fase 1: Joinen Fase 2: Bijsturen Fase 3: Perspectief bieden Perceptie wenselijkheid Perceptie wenselijkheid
Actief luisteren Herhalen (parafrase) :”Als ik u goed begrijp..”. Gevolgen teruggeven :”Wil je daarmee zeggen…” Gevoelens teruggeven:”Ik kan me voorstellen…” Uitnodigen meer vertellen:”Kan u me zeggen…” Spiegel non-verbaal gedrag: “Ik zie je nadenken, twijfelen…”
Wat doen bij weerstand ? Signaleer en benoem : “Ik merk dat..” Accepteer :”Ik kan begrijpen dat…” Waardeer verzet : “Ik vind het goed…” Vraag argumenten:”Ik wil graag weten…” Analyse weerstand: “Wat maakt dat..” Vraag suggesties :”Wat ziet u…”
Aanpak Wat Aanpakmogelijkheden: inventariseren en kiezen Besluiten: recapituleren Afspraken Hoe “We kunnen dit of dat…” ”Zijn we het erover eens dat…” “Tegen wanneer, wie wat…”