Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemaakt door :marten cuiper
Advertisements

Als je niet kunt zien, dan bekijk je het maar…. Waarover gaat het artikel? • Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid.
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Kwaliteit van leven bij dementie
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
VUmc Basispresentatie
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Dyscalculie.
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Inhoud van deze synthese :
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Vergoedingsregeling dyslexie
Workshop Relationele en seksuele vorming
Onderwijspsychologie
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
Informatie vaardigheden
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Ervaringen stewards Tobias Storme.
Premeting LSCI-onderzoek
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
NAH en dan.. Cliënt met hersenletsel en zijn relaties, hoe loopt de communicatie?
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Het Aspergersyndroom.
Over de gevolgen van werkloosheid en jobonzekerheid voor het welzijn
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Autismespectrumstoornis
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Mindfulness.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Dossier Empowerment.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Opvoedrelaties onder spanning B
Methoden & Technieken van Onderzoek
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Psychische stoornissen
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Vermoeidheid staat in de top 5 van revalidatiedoelstellingen met de hoogste prioriteit voor visueel beperkte cliënten. Daarnaast komt uit wetenschappelijk.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
 Wie zijn wij?  Waar hebben wij dit gedaan?  Wat hebben wij gedaan?  Tandheelkunde en fysiotherapie?
Alleen digitaal communiceren? Antoinette van Leeuwen & Sylvia Suvaal.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
Theorie.
Gebrokenheid onder jongeren
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Kenniskring jobcoaching SBCM
Premeting LSCI-onderzoek
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen

Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele gevolgen van dyslexie → bv. laag zelfbeeld, faalangst,… Factoren die een rol spelen in het dagelijkse leven 1.Ernst van de dyslexie 2.De emotionele stabiliteit 3.De aard van het beroep

Feitelijke beperking Ervaren beperking Sociale gevolgen Dyslexie (stoornis) Externe factoren Bv. Sociale steun Psychische en emotionele gevolgen Interne factoren Bv. Persoonlijkheid beperkingen

Onderzoeksvraag: Wat zijn de beperkingen en de gevolgen van dyslexie volgens volwassen ervaringsdeskundigen en strookt dit met het beeld dat in de literatuur wordt beschreven?

Methode → Delphi-techniek. (=Het is een probleemoplossende techniek die door gestructureerde en herhaalde bevraging de impliciete denkbeeld van ervaringsdeskundigen verheldert en impliceert.) Onderzoeksgroep → Een selectie ven 22 personen, met criteria: geslacht leeftijd, opleiding en werk. (heterogeen groep met 11 mannen en 11 vrouwen in de leeftijd van 22 tot 55 jaar.)

De beperkingen in het lezen en schrijven De beperkingen naast het lezen en schrijven Sociale gevolgen Psychische en emotionele gevolgen ½ slecht in het verwoorden van bedoelingen en kunnen moeilijk gedachten op papier krijgen. ½ traag schrijftempo. 1/3 slecht in het automatiseren van letter- klankkoppelingen. Probleem lezen vreemde talen. ¾ geheugen- en concentratie problemen. Ze denken meer in beelden dan in taal. 1/3 heeft moeite met samengestelde taken en kan slecht plannen. Moeilijkheden op het werk. Last met aangaan en onderhouden van interpersoonlijke relaties. 1/3 faalangst, frustratie en onzekerheid. Gevoel ‘anders te zijn’, perfectionistisch, gevoelig voor kritiek.

Interne factoren overeenkomsten Externe factorenovereenkomsten Sociale gevolgenovereenkomsten Psychische en emotionele gevolgenontbreekt veel + beperking van dyslexie afhankelijk van het intelligentieniveau. + Tijdstip van onderkenning, contact met volwassenen van dyslexie, erfelijkheid en rol van overheid. + Door veel bezig te zijn met stoornis, weinig ontwikkeling van sociale vaardigheden. + Gevoelig voor kritiek, veel omwegen nemen, geen hulp vragen, camoufleren, geen vertrouwen in andere, niet gemotiveerd bij moeilijke taken, depressieve gevoelens. Meningen Delphi-paletLiteratuur

(Resultaten zijn ingevuld in eerder besproken model) Resultaten uit 2 Delphi – rondes De respondenten zijn van mening dat de genoemde beperkingen een direct gevolg zijn van de stoornis dyslexie. Werkelijkheid Hoe een persoon ermee omgaat, is afhankelijk van interne en externe factoren. Beide zijn van invloed op de ‘sociale gevolgen’ en ‘psychische en emotionele gevolgen’.

Dyslexie is meer dan een probleem met lezen/spellen De overeenkomsten tussen de mening van de onderzoeksgroep en de literatuur is behoorlijk. Het ingevuld model is een startpunt voor verder onderzoek. Het model leent empirische toetsing. De gegevens bieden goede aanknopingspunten voor een vragenlijst. Dyslexie is een fors maatschappelijk probleem. De aandacht voor dyslexie als blijvend probleem in het leven van volwassenen verdient meer aandacht!

PERSOONLIJK HEB IK HET VOLGENDE BIJGELEERD; “MENSEN MET DYSLEXIE HEBBEN HET HEEL MOEILIJK OP VELE VLAKKEN; JE MOET HEN RESPECTEREN, HELPEN EN STEUNEN!”