Samenwerking tussen processor, registers en RAMgeheugen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Test computertermen: Deze test gaat over de vorige les. Je krijgt steeds een vraag te zien waarop je het juist antwoord moet aanklikken. Is je antwoord.
Advertisements

Deel 1, Blok 2, Datacommunicatie
Hoe werkt een rekenmachine?
Noeste arbeid van de KLM764 va
B2 Hoofdstuk 3 Computers en randapparatuur.
Parallel naar serieel omzetting
Hardware (1) SGDB Informatica.
Module 2 – Hoofdstuk 3 Opbouw en werking van de computer.
Processor & Toetsenbord
Par. 3.1 Computers zijn overal
Hardware (1) NSG Informatica.
Jerry van den Heuvel Pim van der Lee
Week 1: overzicht computersysteem-organisatie
1/1/ /e/e eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 2(1): Inleiding InstructieSetArchitectuur.
Les1: eenvoudig computergebruik
Maak zonder weerstand je proefwerk natuurkunde!
Logische schakelingen
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
Computerarchitectuur
Pneumatiek Naar volgende dia © 2008 | Noordhoff Uitgevers bv.
C programma int main(){ } Compilatie met devc++ in file main.c Gecompileerd programma in file FirstProgram.exe Mov R1, 120 Mov R2, 160 ADD R1, R2.
Processor Hart van de computer.
Pipelining: basisprincipes
De verschillende evoluties: Digitalisering Microchiptechnologie Bandbreedte Koperpaar -> coax -> glasvezelkabel Compressietechniek Schakeltechnologie Servers.
Hoe een computer gegevensverwerkende processen realiseert
De processor.
1/1/ /e/e eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 3(1): Instructietypen (1)
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 1(2): overzicht.
1Ben Bruidegom Hoe werkt een rekenmachine? Ben Bruidegom AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam.
1Ben Bruidegom 1 Hoe werkt een “loopje” nu precies? Recapitulatie rekenmachines week 1 Van rekenmachine naar rekenmachine met “loopjes”
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
Het gegevensverwerkend proces
Toonhoogte en frequentie
Hoe werkt een rekenmachine?
1Ben Bruidegom 1 De Harvard Machine Van rekenmachine met “loopjes” naar processor.
Opgave 1 a) stroom door de weerstanden I 1 = U 1 /R 1 =3,0 / 100 = 0,030 A I 2 = U 2 /R 2 =3,0 / 200 = 0,015 A I 3 = U 3 /R 3 =3,0 / 300 = 0,010 A b) I.
PEMSY1http:// 1  Herhaling: - ACPS - set status, conditioneel uitvoeren - indexed addressing  Nieuw: - CMP, CMN - half-word.
VPEMSY1, D3ECPT2, DU1EMSY1 : ARM Assemblerhttp:// Hogeschool Utrecht / Electrical Engineering & Design 1 Hogeschool van Utrecht.
1 ICT Infrastructuren 19 november 2007 David N. Jansen.
Standaard-bewerkingen
Presentatie door: Martijn Schmid, Kathinka Veldkamp en Nynke Zwart
Processor & Toetsenbord
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 3: Instructietypen (1)
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 4: Inleiding InstructieSetArchitectuur (ISA) datatypen.
Processor Hart van de computer.
Hoofdstuk 5 - Computersystemen
Werk met je schoudermaatje. Leg 12 kleurpotloden op tafel.
PEMSY1http:// 1  Herhaling ARM assembler instructies  branch instructie  conditionele instructies en de flags  oefening.
Context switching Heidi Snoek. Het proces Twee applicaties: A en B CPU voert de instructies van programma A uit. Op een bepaald moment wordt er data weggeschreven.
Spanningen, Stromen en weerstanden
Samenvatting Havo 5.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  herhaling ARM assembler instructies  assembler.
Energie De lading van een atoom.
Context switching Naomi Baggelaar. Het proces Twee applicaties: A en B CPU voert de instructies van programma A uit. Op een bepaald moment wordt er data.
VPEMSY1, D3ECPT2 : ARM Assembler 1 Hogeschool Utrecht / Electrical Engineering & Design 1  Herhaling: CMP, CMN,
PEMSY1http:// 1  Herhaling nieuwe instructies van vorige week  nieuw: combineren van assembler en C  oefeningen: assembler.
Signaal conditionering
Energie: Grootheden en eenheden
Workshop hele getallen 1
COMPUTERLES 1 Introductie. Inhoud ■Inleiding ■Wat is een computer? ■Waarom gebruiken we Windows?
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
Digitale gegevens Drs. Ing. Rainier Kock 1. Vorige les 2 Computers werken met elektrische schakelingen Schakelaar aan = 1, uit = 0 Tekst, geluid en beeld.
Instructie geven en uitvoeren
3 Hardware 3.1 De processor en intern geheugen
Significante cijfers © Johan Driesse © 2013 – Johan Driesse.
Een instructie schrijven
Hoofdstuk 3 - Computersystemen
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Tellen met kaarten.
Transcript van de presentatie:

Samenwerking tussen processor, registers en RAMgeheugen De instructiecyclus Samenwerking tussen processor, registers en RAMgeheugen

De instructiecyclus De processor bestaat uit drie onderdelen: R1 CU R2 De besturingseenheid (CU) CU R1 R2 De eenheid die zorgt voor rekenkundige bewerkingen en die waarden vergelijkt (ALU) R3 R4 R5 ALU De registers, tijdelijke opslagplaatsen voor gegevens. R6 R7 R8

De instructiecyclus De processor kan slechts eenvoudige opdrachten uitvoeren. Dit gebeurt in een bepaalde volgorde die we instructiecyclus noemen. Deze ziet er als volgt uit: Haal de opdracht uit het interne geheugen en plaats deze in het instructieregister Interpreteer de opdracht Maak circuits gereed voor uitvoering Haal de gegevens op Bewerk de gegevens Sla het resultaat op in het interne geheugen

De instructiecyclus R1 CU R2 R3 R4 R5 R6 ALU R7 R8 Interne geheugen Er moeten twee getallen worden opgeteld (instructie = Z). Deze getallen staan op de plaatsen A en B in het interne geheugen. Plaats A is gevuld met de waarde 3, plaats B met de waarde 2. De uitkomst van de bewerking moet in het interne geheugen in plaats C komen te staan. R5 R6 ALU R7 R8 Interne geheugen Z (= tel A en B op) A (= 3) B (= 2) C (leeg)

De instructiecyclus R1 3 CU R2 2 R3 R4 R5 Interne geheugen - Haal de instructie van geheugen- plaats Z en plaats deze in het instructieregister - Interpreteer de instructie - Maak de zaak gereed om instructie uit te voeren R1 3 CU R2 2 - Haal de waarde A op en zet deze in het register. R3 - Haal de waarde B op en zet deze in het register R4 R5 Interne geheugen Z (tel A en B op) A (= 3) B (= 2) C (= 5) ALU R6 Tel A en B op R7 R8

De instructiecyclus R1 3 CU R2 2 R3 5 R4 R5 Interne geheugen - Tel de waarden A en B op R1 3 - Zet de uitkomst in het register CU R2 2 - Verplaats de uitkomst naar het interne geheugen. R3 5 - Bewerking is voltooid R4 R5 Interne geheugen Z (tel A en B op) A (= 3) B (= 2) C R6 tel A en B op ALU R7 R8 (= 5)

De instructiecyclus R1 3 CU R2 2 R3 5 R4 R5 Interne geheugen De zaak nogmaals op een rijtje: 1. Haal de instructie (Z) op en zet deze in het register 2. Interpreteer de instructie R1 3 CU 3. Maak de zaak gereed om instructie uit te voeren 4. Haal waarde A op en zet in het register R2 2 5. Haal waarde B op en zet in het register 6. Tel de waarden A en B op R3 5 7. Zet de uitkomst (C) in het register R4 8. Verplaats de uitkomst naar het interne geheugen R5 Interne geheugen Z (tel A en B op) A (= 3) B (= 2) C ALU R6 Tel A en B op R7 R8 (= 5)

De instructiecyclus Opmerking Je hebt dus voor zo’n eenvoudige bewerking 8 stapjes nodig. In werkelijkheid zijn dat er nog meer!

De processorsnelheid 8 stappen om een eenvoudige bewerking uit te voeren is heel wat. Maar de processor kan veel instructies per seconde verwerken. De snelheid waarmee de processor gegevens verwerkt (verwerkingssnelheid) wordt bepaald door de klokchip. De klokchip geeft een puls (signaal) aan de processor. Het aantal pulsen per seconde drukken we uit in Hertz (Hz) en noemen we de kloksnelheid. De kloksnelheid bepaalt hoeveel bewerkingen per seconde kunnen plaats vinden. Een moderne pentium met een kloksnelheid van 3,0 GHz (= 3.000.000.000 Hertz!) geeft dus per seconde 3 miljard pulsen af. Het aantal instructies dat een processor kan uitvoeren wordt uitgedruktin MIPS (million instructions per second)!

Einde instructiecyclus