Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen met muzieknoten
Advertisements

Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Werkvormen en diversiteit
Gemeenschap en de kroniek van de kleine dingen
Ho 4:Talenten.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011
BattleBots The school battle.
Meervoudige intelligenties
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Presentatie A&O netwerk Arbeid & Organisatie van het NIP Nederlands Instituut van Psychologen darwine.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Intercultureel vakmanschap
Dankdag 2013 “Denk je aan danken?”.
Cultuursensitief werken
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Nature / Nurture: Aangeboren ? Aangeleerd ?
Leerprincipe 4 Zorg voor afwisseling Het gaat er niet om hoe
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
beeldaspect materie - textuur
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Health promotion for a multi-ethnic population Presentatie op basis van promotie- onderzoek van Marieke Hartman Karien Stronks Sociale Geneeskunde, AMC/UvA.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Praat eens met een veteraan darwine.
Hoe het gebruik van de TOC-instrumenten de
Kenniscentrum Woonzorg Brussel
Meervoudige intelligentie
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Welkom op deze informatieavond
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Natuurgerichte intelligentie
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Interculturele communicatie
Toeleiding & Faciliteren ‘Niet sport’ groepen Activiteiten in de wijk Groepen fysiotherapie Doorverwijzen Sport op maat Netwerk Opstarten programma’s.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 4 Blok 2.
Presentatie Bijeenkomst 2
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Lifestyle Voeding.
“Help mij het zelf te doen”
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Meervoudige intelligenties.
Omgaan met de gevolgen van trombose
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Workshop Identiteit?.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Zorg voor de jeugd Marjolein Berger Hoogleraar Huisartsgeneeskunde Universitair medisch Centrum Groningen.
Communicatie & Relatie
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Een explorerend onderzoek naar inzet van familieleden bij dwangtoepassing.
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Gezondheid en gezond gedrag
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
Gezondheid en gezond gedrag
Alle kinderen gemotiveerde lezers
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Creatopia| Basisonderwijs
Kleurloos hulpverlenen
Product van TU Delft, SEC
Leerfase 1 Periode 1 BOL Docent 1 Bouke Cuperus Les 1
Product van TU Delft, SEC
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken? Waar komen wij het probleem tegen? (binnen Amsterdam) Welke opdrachtgever? Wat is een specifieke/doelgerichte interventie op dit gebied?

Introductie Hoe komen we gezond(er) de crisis door? Hoe kunnen we (extra) gereedschap ontwerpen voor mensen die nu buiten de boot vallen? Aanbod van kennis/ervaring komt niet aan bij de juiste doelgroep. Health Illiteracy

Proces Pleinavond Onderzoek Uitkomsten/conclusies

Centrale thema’s Aanbod van informatie Problemen/verstoringen in de informatieoverdracht Ontvangst van informatie

Pleinavond 1 Mindmap Doelgroepen Interventies Veranderingsprocessen Om te zorgen dat mensen kennis opnemen, moeten we weten hoe ze leren.

Pleinavond 2 Leerstijlen Hoe brengt men informatie over? Hoe ontvangt men informatie? Wat zijn leerstijlen? Wat wordt aangeboden? Wat werkt en wat werkt niet? (Hoe) beïnvloedt een leerstijl Health Literacy? Wordt een leerstijl (mede) bepaald door de omgeving?

Veldonderzoek (1) Voorlichting door huisartsen aan de gemeenschap Traditioneel en oude patronen Vervolgstappen bij overdrachtsproblemen Patiënten Wat doen ze met gebrekkig ontvangst

Veldonderzoek (2) Welke leerstijlen zetten docenten in tijdens hun lessen? Iedereen bezit elke leerstijl; verschil zit in ontwikkeling ervan Favoriete docent is degene die aansluit bij favoriete leerstijl Wat wordt op de afdeling Fysiotherapie aangeboden? praatje plaatje daadje Welke manier van informatieoverdracht is wel/niet effectief?

Deskresearch Leerstijlen: Kolb (4) Gardner (8) Vermunt (4) Ieder mens heeft zijn favoriete leerstijl of combinatie van leerstijlen.

Leerstijlen van Gardner Verbaal-linguïstisch Taal, poëzie, spelling, lezen, verhalen Lichamelijk- kinesthetisch lichamelijke inspanning, knutselen, toneel, dans Logisch-mathematisch logisch denken, cijfers, experimenteren Naturalistisch dieren, planten, verzamelen, ordenen, natuurverschijnselen Visueel- ruimtelijk tekenen, schilderen, architectuur, vormgeven Interpersoonlijk zorgen voor mensen, vrienden, leiding geven Muzikaal- ritmisch muziek luisteren, maken, componeren, herkennen Intrapersoonlijk eigen gevoelens, dromen, alleen zijn, fantasieën

Pleinavond 3 Zoek een 'bril‘ en neem een standpunt in; het moet specifieker. Welke informatieoverdrachtproblemen komen wij tegen? Definitie cultuur: Systeem van normen/waarden/symbolen/gebruiken

Onderzoek Amsterdamse huisartsenpraktijk met 75 nationaliteiten Rapport: onderzoek naar interculturalisatie van huisartsenzorg, 2008 Taalbarrière Arts/patiëntrelatie Diversiteit in gezondheidsbeleving Gebrek kennis etnische verschillen ziektebeeld Beleefdheid voorkomt doorvragen Tekort ondersteunend personeel (tolk)

Nature - nurture Duo Penotti, twee… http://www.youtube.com/watch?v=SAfTqSnq58k Carglass repareert… http://www.youtube.com/watch?v=v02iYv-WQrM Aanbod van leerstijlen in gezondheidszorg beperkt.

Pleinavond 4 Aanbod van informatie Leerstijl niet scharen onder problemen of barrières met betrekking tot informatieoverdracht, maar zien als een eigenschap inherent aan de ontvanger. Aanbod van informatie Problemen/verstoringen in de informatieoverdracht Ontvangst van informatie Focus op barrière  Cultuur  frame Health Literacy

Feedback Behouden we deze bril of zetten we een andere op? Wat zijn culturele struikelblokken? Waar komen wij het probleem tegen? (binnen Amsterdam) Welke opdrachtgever? Wat is een specifieke/doelgerichte interventie op dit gebied?