Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Advertisements

Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Vergaderen en notuleren
De eerste presentatie voor Nederlands
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Welkom Project ‘Introductie’ Workshop vergaderen Opleiding Vastgoed en Makelaardij 1 of 8 oktober 2007 M. Daemen.
Begeleiden Management Verkoopspecialist.
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
Werkoverleg en Medezeggenschap
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Vergaderen.
Communicatie en dementie
Communicatie en relatie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
1 Jongerenwerkgroep voor Sterrenkunde Kaderweekend – 29 januari 2006 Vergaderen.
Communicatieproblemen
Effectief communiceren
Even voorstellen .
Management en leidinggeven
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Communicatie is de basis
Gespreksvaardigheden
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Communicatie. Lesinhoud Doel van de les Terugblik Stof over vergaderen Vragen.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Vergaderen, vergadertechnieken, overleggen
Communicatie 5e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Deel 4: Spreken en gesprekken
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Praktijk Opleiders Cursus
H1 Media en communicatie
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
Samenwerken en communicatie
Vergaderen, vergadertechnieken, overleggen
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Communicatie.
Training communicatie
Leidinggeven Communicatie.
Gesprekstechnieken Les 1.
Communicatie Les 2.
Samenwerken en communicatie
Communicatie 7e les.
Communicatie 6e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Communicatie 5e les.
INTERNE ORGANISATIE © Dia van Berry Hagendijk.
Les 6: non-verbale communicatie
Hoofdstuk 5 Communiceren
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen Communicatiemiddelen Gesprekstechnieken LSD

boodschap ontvanger feedback zender ruis Communicatie proces

Communicatievormen Interne-externe communicatie Een- tweezijdige communicatie Formele en informele communicatie Verbale en non- verbale communicatie Communicatievormen

Verbale communicatie Verbale communicatie Mondeling Schriftelijk Voordelen? Nadelen? Verbale communicatie

Non verbale communicatie =zonder woorden. Het is bijvoorbeeld lichaamstaal. gezichtsuitdrukking lichaamshouding gebaren Maar ook pictogrammen Bordjes met een plaatje als boodschap Bv: Non verbale communicatie

Communicatielijnen Verticale communicatielijnen Horizontale communicatielijnen Laterale communicatielijnen Communicatielijnen

Communicatiemiddelen = middelen om informatie over te brengen Voorbeelden? Hoe kies je? Communicatiemiddelen

Gesprekken op het werk Verschillende soorten communicatie: Bijvoorbeeld: formeel/informeel intern/extern Gesprekken op het werk

Gesprekstechniek LSD Stilte: de vierseconde regel Ik-boodschap Vragen stellen Open vragen Gesloten vragen Samenvatten (Controleren/stimuleren/ordenen) Feedback LSD Gesprekstechniek

LSD-techniek Luisteren Samenvatten Doorvragen LSD

Feedback Feedback is een boodschap over het gedrag of de prestaties van een ander.

Feedback ontvangen Feedback geven Feedback

Feedback: STARR Methode STARR staat voor: Situatie: Beschrijving situatie Taak Taakbeschrijving Actie Concreet gedrag beschrijven Resultaat Reactie op jouw gedrag Reflectie Terugkijken = Gedrag uit het recente verleden is de beste voorspeller van  toekomstig gedrag. Feedback: STARR Methode

Conflicten

Oorzaken: verdelingsconflict persoonlijk conflict (vooroordelen) zakelijk conflict machtsconflict Conflicten

compromis forceren confronteren ontlopen toedekken Conflicthantering

Werkoverleg

Vormen van overleg Informatief overleg Instruerend overleg Oriënterend overleg Probleemoplossend overleg Besluitvormend overleg Vormen van overleg

Overleg Deelnemers: Voorzitter Notulist Overige Opbouw: Opening vaststellen agenda notulen vorige keer agenda punten bespreken mededelingen en rondvraag afsluiting Overleg

BOB-structuur Beeldvorming Oordeelsvorming Besluitvorming Overleg

Verstoringen van het overleg Niet opgang komen van het gesprek Privé gesprekken tussen door Door elkaar heen praten Te weinig tijd Conflicten tussen deelnemers Te weinig kennis/informatie Verstoringen van het overleg

Besluitvorming overleg Meerderheidsbesluit Autoritair besluit Unaniem besluit Consensus besluit Delegatiebesluit Staken van stemmen Besluitvorming overleg