De laaggeletterde in Nederland en Limburg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT
Advertisements

Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Presentatie Laaggeletterdheid
Zelfstandig Leren Lezen
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
© Prof.dr Jouke van Dijk Steenwijk, 19 juni “Arbeidsmarktontwikkelingen van Steenwijkerland in relatie tot Noord-Nederland” Onderzoek in opdracht.
Retail Marketing Services
Workshop Bovenlokale samenwerking Bijeenkomst transitiemanagers jeugd
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
Bij H2 §4.1 en § 4.3 landschappen NL.
Samen voor een mooi en duurzaam Gelderland. Vergelijking energiebeleid corporaties en resultaten op basis van: • Gesprekken • Energiebeleidsplannen •
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Postbus AC Delfzijl Copyright 2009 SBE Samenwerkende.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Lokaal Diversiteitsbeleid Ronde tafel C6 13 oktober 2009 Conflictbemiddeling tussen buurtbewoners en jongeren Joon Ravesloot en Freddy Gevaert.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Geletterdheid en gecijferdheid in Nederland Eerste resultaten van het ALL onderzoek Willem Houtkoop
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Kwaliteit van leven in Limburg
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
REKENEN.
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Uit: Verslaving Mathias Vierstraete 1BaMV
Demografische druk.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Kenmerk 14 a Opkomst van de stedelijke burgerij en b De toenemende zelfstandigheid van steden Les 1 - Groei van de Steden.
Kenmerk 14 a Opkomst van de stedelijke burgerij en b De toenemende zelfstandigheid van steden Les 15 - Groei van de Steden.
De kop in het zand? functioneel analfabetisme onvoldoende kunnen lezen en schrijven om redelijk deel te nemen aan het maatschappelijk leven en arbeidsproces.
Werkgroep Laaggeletterdheid Rotary Noord-Nederland
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Afstand en toenadering Jaarrapport Integratie 2008 Toelichting door Jan Latten.
Brussel nader onderzocht
Ouderen op de arbeidsmarkt: werkt dat?
Lesplanning – paragraaf 7 blz. 38
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
1 Inhoud Korte introductie Projectdirectie Leren & Werken Hoger kennisniveau Kabinetsmaatregelen i.v.m. crises Gebruik O&O fondsen.
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Kwaliteit van leven in Limburg Voordracht ten behoeve van politiek debat en maatschappelijke organisaties in Limburg Dr. Nol Reverda, lector Hogeschool.
Naar de top Loopbanen van leerlingen met een beschikking praktijkonderwijs 25 september 2009.
Participatie Groningen, 4 december Inhoud Meedoen Arbeidsparticipatie Maatschappelijke participatie Gemeenten.
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
Studie hoofdontsluiting Leek-Roden werkatelier 15 oktober 2008 (verkeerskundige aspecten)
Herkennen laaggeletterdheid
Algemene Ondernemersvaardigheden
Algemene Ondernemersvaardigheden
Laaggeletterden herkennen en dan?
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
LEERLINGENDALING IN HET ONDERWIJS
1 vwo Hoofdstuk 1 Bevolking, §7 - 9
Het BEGIN.
Aanpak van laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

Verlangen naar informatie (hoeveel, wie, waar) Gebrek aan informatie Verlangen naar informatie (hoeveel, wie, waar) Verlangen naar vergelijkende informatie (economisch perspectief, concurrentiekracht) Verlangen naar interventie-informatie (waar moeten we wat doen) Bron W. Houtkoop sept.2010 Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

Laaggeletterdheid Laaggeletterden zijn geen analfabeten Het op doelmatige wijze gebruiken of toepassen van vaardigheden in alledaagse of maatschappelijke situaties waarbij van schriftelijke informatie gebruik wordt gemaakt (De Geus, 1995) Taal gebruiken/toepassen Contextbepaald Continuüm, maar sterke neiging om een drempelniveau te definiëren In het Nederlands Laaggeletterden zijn geen analfabeten Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Onderzoek naar Geletterdheid   IALS ALL Jaar dataverzameling 1994 2008 Aantal landen 20 11 Groep 16-74 16-65 Steekproef 3000 5000 Bron W. Houtkoop sept.2010 De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Proza geletterdheid (16-65)   1994 2008 Niveau 1 laaggeletterd 10,5 10,3 Niveau 2 30,1 32,3 Niveau 3 44,1 45,0 Niveau 4 en 5 15,3 12,5 Bron W. Houtkoop sept.2010 De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Document geletterdheid (16-65)   1994 2008 Niveau 1 laaggeletterd 10,1 10,2 Niveau 2 25,7 27,9 Niveau 3 44,2 43,6 Niveau 4 en 5 20 18,3 De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Laaggeletterdheid (16-65) 1994: 13% van de 16-74 jarigen= 1.500.000 10% van de 16-65 jarigen= 1.000.000 Bron W. Houtkoop sept.2010 De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Laaggeletterdheid (16-65) 1994: 10% van de 16-65 jarigen= 1.000.000 2008: 10,3% van de 16-65jarigen=1.100.000 Bron W. Houtkoop sept.2010 De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Laaggeletterdheid (16-65) 2008:10,3% van de 16-65 jarigen= 1.100.000 Enige achteruitgang in geletterdheid met name aan de bovenkant (nv 4 en 5) Geen vermindering aan de onderkant De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Laaggeletterdheid (16-75) (IALS) aandeel van laaggeletterden in de volwassen Nederlandse bevolking 13% aandeel van laaggeletterden onder jongeren van 16 tot 24 jaar 7% aandeel van laaggeletterden in de beroepsbevolking 6% percentage laaggeletterden onder degenen in de laagste inkomenscategorieën 32% aandeel van de beroepsbevolking dat geen formele startkwalificatie heeft 28% De laaggeletterde in Nederland en Limburg Bron: Landelijk Aanvalsplan Laaggeletterdheid ‘Van A tot Z betrokken’. Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Tabel 1.1: Landelijke cijfers. Bron: Landelijk Aanvalsplan Laaggeletterdheid ‘Van A tot Z betrokken’. Laaggeletterdheid (16-75) Landelijk 13 % in Limburg 14%. Dit komt voor de provincie Limburg overeen met ruim 121.000 laaggeletterden van 16-75 jarige. De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

Gilde Opleidingen 2009 Totaal 212 deelnemers Weert 28 Venlo 81 Stand van zaken Limburg 13% 750 Gilde Opleidingen 2009 Totaal 212 deelnemers Weert 28 Venlo 81 Venray 30 Peel en Maas 25 14% 1800 13% 1400 12% 3600 12% 4000 15% 11500 13% 4000 13% 1600 14% 1450 13% 2800 14% 5000 14% 4900 14 2600 14% 1200 14% 3600

15% 11000 14% 2950 13% 800 14% 1500 17% 3900 14% 1850 14% 10300 14% 1800 15% 4600 13% 2000 14% 1400 17% 7000 13% 1800 14% 13500 15% 1350 14% 1400 14% 1650 14% 1250 14% 1150

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Embargo Er rust nog verbod om over de resultaten van het ALL onderzoek te praten. (ministerie OCW) De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Embargo De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Embargo Rekenvoorbeeld 50% van alle witte duiven heeft rode ogen. 10% van alle grijze duiven heeft rode ogen Welke zijn er meer witte duiven met rode ogen of grijze duiven? De laaggeletterde in Nederland en Limburg Er zijn 20.000 witte duiven in Nederland Er zijn 2.000.0000 grijze duiven 50% is 10.000 10% is 200.000 Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Embargo Er zijn meer laaggeletterden met VMBO, Mavo en MBO dan laaggeletterden met alleen basisonderwijs. De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Laagopgeleiden brengen meer tijd door op internet dan hoogopgeleiden Voor het eerst brachten laagopgeleide Nederlanders dit jaar meer tijd door op internet dan hoogopgeleiden. Dat blijkt uit een onderzoek naar internetgebruik in 2010 van de Universiteit Twente De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Er is niets veranderd nog steeds hoe ouder hoe meer laaggeletterden De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Allochtoon Volgens Van Dale een 'niet-inheemse' of 'niet-oorspronkelijke' bewoner. 'Inheems' betekent 'in het land zelf thuishorend'. Daar komen we niet verder mee, zijn dat alle buitenlanders, mensen met een andere nationaliteit, of zij die niet hier zijn geboren niet-'inboorlingen'? De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Allochtoon De 'Wet Allochtonen'(1998) "...mensen die geboren zijn in, of waarvan één van de ouders geboren is in Turkije, Marokko, Suriname, Nederlandse Antillen, Aruba, voormalig Joegoslavië, of in overige landen in Zuid- of Midden Amerika, Afrika of Azië, met uitzondering van Japan en voormalig Nederlands-Indië..." (citaat: de Volkskrant) De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Allochtoon Over discriminatie (onderscheid maken) gesproken! En: Japanners blijken dus geheel autochtoon! De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Vooral een eerste generatie allochtonen probleem, maar er zijn meer autochtonen laaggeletterden dan allochtonen De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Vooral veel inactieven zijn laaggeletterd, maar er zijn veel meer werkenden dus ook meer werkenden laaggeletterd De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg De arbeidsmarkt gilt om werknemers, terwijl we een overschot hebben van 1,8 miljoen inactieven. De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Van alle laaggeletterden werkt meer dan de helft in fulltime of parttime banen De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Belangrijk plaatje ALL Meeste laaggeletterden zijn bijna op niveau 2, dus niet meer laaggeletterd Bron W. Houtkoop sept.2010 De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl Overheid Voorbeeldcase Sociale Dienst : Aantal uitkeringsgerechtigden :      +/- 300       Vraagstuk/Doel : In bestaande situatie heeft men beperkte mogelijkheid tot het achterhalen van Kunnen/Kennen en Willen aspecten bij de cliënt.  Aanpak: Door de leesvaardigheid in kaart te brengen met OOG.VOOR.LEZEN, Resultaat :   1. 30 % van de cliënten blijkt laaggeletterd. Daardoor kan de gemeente adequaat handelen door gericht taalonderwijs aan te bieden, voordat een eventueel reïntegratietraject wordt overwogen. 2. Cliënten voelen zich door persoonlijk onderzoek serieus genomen hetgeen helpt in het zetten van verdere stappen. Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl

De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen Tel: 06 51528467 E: info@new-age-learning.nl De laaggeletterde in Nederland en Limburg Jan Jongeneelen info@new-age-learning.nl