Come Back to Life Fontys Doelstellingen, Strategieën, Methoden en Materiaalkeuzes voor een optimaal geslaagde prestatietocht in de maand juli van 2012.(henk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Kan je de betekenis van de afkortingen in s = v x t benoemen
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
ONTSPAN JE..., LUISTER ..., EN BEWONDER
En…geniet je een beetje van je reis?
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Beter afspelen.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Wat kost dat wel niet? Heb jij enig idee?.
Kindermoment.
Thema HACCP
Kan ook maar iets dat gemaakt wordt door mensen in de buurt komen van de schoonheid van de natuur? Misschien muziek! FAUNA FAUNA.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Wat gaan we vandaag doen?
Structuur secundair onderwijs
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Regelmaat in getallen (1).
Rijen Extra opgaven 5V A/C.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Opdrachten Snelheid.
Opdrachten Snelheid.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
Onderwijsconferentie
1. 33 GERECHTIGHEID GODS 21 Thans is echter buiten de wet om GERECHTIGHEID GODS openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 34.
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Kilometer per uur.
Goedemorgen.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Basisstof 9: Variatie in lengte en gewicht
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!

17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Gooien met 1 en 2 dobbelstenen
Les 3: Verkeer TOETS.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Waar gaat het nou toch om?!
JOUW WERELD MIJN WERELD
1 16 jan Rijnsburg 16 jan Rijnsburg. 2 de vorige keer:  "de hoofdsom van het gezegde" (8:1)  de aankondiging van een nieuw verbond (8:8)
Toets 1 Examen Reinder Reen.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Jubileumtocht 2016 Mont Ventoux
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Tijd, afstand, snelheid.
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
DE VERNIEUWDE ARBEIDSTIJDENWET (Artw) per 1 april 2007
Gemaakt door: Enrico Stolwijk Rowan de Vries Daan Borger
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
Ochtend indeling Tussen 7 en 8 opstaan/aankleden. Vanaf 8 uur ontbijten tot 9 uur. En brood klaar maken vertrekken naar belfort (uitzicht over de.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Oefenen praktijkexamen onderdeel planning
Daar is DE ZON! Daar is de zon eindelijk weer! De grijze winter is voorbij, bomen en bloemen groeien en bloeien, lammetjes dartelen in de wei.
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
Woordjes leren.
Meten en meetkunde in het verkeer
Meten en meetkunde in het verkeer
Hoofdstuk 28 Snelheid en tijd. Hoofdstuk 28 Snelheid en tijd.
Transcript van de presentatie:

Come Back to Life Fontys Doelstellingen, Strategieën, Methoden en Materiaalkeuzes voor een optimaal geslaagde prestatietocht in de maand juli van 2012.(henk van dooren)

Hoe kan Jij jouw sportieve doel het best bereiken? Een vraag naar een doel een strategie een middelenkeuze Met in achtneming van de wetenschappelijke gegevens bij het sportief presteren op de fiets. Daartoe heb ik 4 modellen ontwikkeld, uitgaande van het rendementsprincipe dat je minimaal 60 trapomwentelingen per minuut moet maken. Meer is gunstiger. Minder is harken!!!! De Fontysgroep is zeer divers betreffende fietsprestaties. Dat vraagt om een differente aanpak om jou persoonlijk beste prestatie neer te kunnen zetten. De bedoeling is dat je aan de hand van de vier modellen jezelf positioneert en vervolgens je keuzes maakt. Met het verzoek dat over enige tijd te herhalen. Let wel: de modellen zijn niet ‘hard’! Allerlei tussenoplossingen zijn optioneel.

Afhankelijk van de wijze van verzorging, de hoeveelheid pauzes, de daalsnelheid (vakantiedrukte!!!) en andere factoren, is deze deelnemer na ongeveer 7 uren klaar. Maar 8 kan ook. Model 1: Voor Wie? Voor de goed getrainde klimmer die 3 keer de Ventoux wil beklimmen en daarbij ook nog eens een goede tijd wil realiseren. Hij heeft een racefiets met als kleinste kettingblad (voor) een tandwiel met 39 tandjes. Achter heeft hij een grootste (lichtste) tandwiel van 28. Bij één trapomwenteling legt zijn achterwiel af: 39/28 x 2,11 meter = 2, 94m Twee keer de steile kanten van de Ventoux op is 40 km klimmen 40 km met een gemiddelde van 10,6 km/u levert een tijd op van 3 uur en 42 minuten. Dat is 1 uur en 51 minuten per klim. In 1 minuut is dat (bij een trapfrequentie van 60): 60 x 2,94 = 176,4 meter per minuut In 1 uur is dat 60 x 176,4 = m/u = 10,6 km/u (afgerond) Overigens: de 3 e klim vanaf Sault is langer maar makkelijker. In theorie dus ook sneller af te leggen. Naar schatting heeft deze klimmer tussen de 5 uur en de 5 u 30 min rijtijd nodig om de klus te klaren.

Model 1a: Streefdoelen als model 1 maar met een andere strategie en materiaalkeuze. een lichter verzet en een hogere trapfrequentie. Voor de goed getrainde klimmer die 3 keer de Ventoux wil beklimmen en daarbij ook nog eens een goede tijd wil realiseren. Zie voor verdere uitleg over materiaalkeuzes: model 2

Model 2: Voor wie? Voor de redelijke klimmer, goed getraind. Hij wil ook 3 keer de Ventoux op. Hij heeft een racefiets met vóór 2 kettingbladen. Het kleinste is een tandwiel met 34 tandjes. (compact crankstel). Achter heeft hij een grootste (lichtste) tandwiel van 28. Twee keer de steile kanten van de Ventoux op is 40 km klimmen 40 km met een gemiddelde van 9,2 km/u levert een tijd op van 4 uur en 18 minuten. Dat is 2 uur en 9 minuten per klim. Overigens: de 3 e klim vanaf Sault is langer maar makkelijker. En dus in theorie sneller af te leggen. Naar schatting heeft deze klimmer tussen de 6 uur en de 6u en 30 min.n klimtijd nodig om de klus te klaren. Afhankelijk van de wijze van verzorging, de hoeveelheid pauzes, de daalsnelheid (vakantiedrukte!!!) en andere factoren, is deze deelnemer na ongeveer 7 en een half uur klaar. Maar langer kan ook. In 1 minuut is dat (bij een trapfrequentie van 60): 60 x 2,55 = 153,2 meter per minuut In 1 uur is dat 60 x 153,2 = 9200 m/u = 9,2 km/u (afgerond) Bij één trapomwenteling legt zijn achterwiel af: 34/28 x 2,11 meter = 2, 55m

Model 3: Voor wie? Voor de gewone klimmer, goed getraind. Hij heeft ook wel ervaring in de bergen. Hij wil minstens 2 keer de Ventoux op. Hij heeft een racefiets met vóór 3 kettingbladen (een triple). Het kleinste is een tandwiel met 32 tandjes. Achter heeft hij een grootste (lichtste) tandwiel van 28. Twee keer de steile kanten van de Ventoux op is 40 km klimmen 40 km met een gemiddelde van 8,7 km/u levert een tijd op van 4 uur en 36 minuten. Dat is 2 uur en 18 minuten per klim. Afhankelijk van de wijze van verzorging, de hoeveelheid pauzes, de daalsnelheid (vakantiedrukte!!!) en andere factoren, is deze deelnemer na ongeveer 6 en een half uur klaar. In 1 minuut is dat (bij een trapfrequentie van 60): 60 x 2,41 = 144,6 meter per minuut In 1 uur is dat 60 x 144,6 = 8676 m/u = 8,7 km/u (afgerond) Bij één trapomwenteling legt zijn achterwiel af: 32/28 x 2,11 meter = 2,41 m

Model 4: Voor wie? Voor de sportieve fietser zonder bergervaring. Wel heeft hij veel gesport. Zijn conditie is dus goed. Hij begint aan de klus en wil gewoon zover mogelijk komen. Ook voor hem geldt dat hij minstens 60 omwentelingen per minuut moet maken. Zijn devies is: rustig beginnen en zo lang mogelijk doorgaan. Hij krijgt het advies om te proberen met gemiddeld 8 km/u te klimmen. In ongeveer 2 u en 30 min komt hij boven. En denkt misschien: dit kan ik nog eens!! Welke fiets past daar bij? Deze persoon moet dus achter een tandkrans van 30 of 32 hebben om zijn streefdoelen te halen: minstens 1x naar boven. Maar liever meer. Afhankelijk van de wijze van verzorging, de hoeveelheid pauzes, de daalsnelheid (vakantiedrukte!!!), veel doorzettingsvermogen en andere factoren, is deze deelnemer na 8 of 9 of 10 uur jubelend voor de derde keer boven gekomen??????!!!!! Bij een trapfrequentie van 60 is dat per omwenteling 133,3/60 = 2,22 m Natuurlijk fietst deze fietser met een triple met een blad van 32. Maar wat moet hij achter rijden (Y) om per trap 2,22m af te leggen? 8 km/ u = 8000/60 m/min = 133,3 m/min 2,22 = 32/Y x 2,11 Y = 32/2,22 x 2,11Y = 30,4 (afgerond) Overigens kan dit ook met een Compacttrapstel: 33-tands vóór en 30-tands achter!!!

Average: 7, 5Lengte:21,5Hoogteverschil:1609m

Average: 7, 3Lengte:21Hoogteverschil:1532m

Average: 4,6Lengte:26Hoogteverschil:1184m

Wie in zijn jeugd de Mont Ventoux beklimt, blijft zijn hele leven een klimmer………..