SPOLT in de gemeente Leudal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Een samenwerking tussen
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
Doelstelling Joure Ambachtstad: juni 2012 juli
Techniek en Twente (W&T) een vakoverstijgend project
Welkom bij de Mavo- Havo afdeling
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Presentatie gemeente Beek
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur Culturalis.
MUSICAL 5 FEBRUARI 2013.
Stichting Cultuurpad Primair anders! Onze missie: het bieden van brede ontwikkelingskansen voor kinderen van 4-14 jaar door: Cultuureducatie een vaste.
8 november 2012.
NME: kiezen, leren, meedoen
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
De waarde van Cultuureducatie of De avonturen van een econoom in Subsidieland.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
de Ontdekking Oosterhout
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
SPOLT in de gemeente Leudal. Cultuureducatie op de scholen Scholen in Leudal: 14 Cultuuraanbod op alle scholen Scholen in 14 kernen !!
Symposium Differentiatie
Buurlandenproject techniek. Welkom op onze startdag.
verhoogt het Creatief Quotiënt
Wat is passend onderwijs?
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Netwerkbijeenkomst cultuurcoaches
Werk maken van een groene economie! Hoe de AOC’s groen ondernemen! Samen werken aan sterk groen onderwijs! 12 november 2014 Sophie van Kasteren, Citaverde.
Cultuurprofieldoelen;
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
Presentatie Entreprenasium Aanbevelingen implementaties nav o metingen.
Echte Burgerparticipatie
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
“Help mij het zelf te doen”
Kunstmap Riemke Jentink VR1A.
Huis voor de Kunsten Limburg Roermond Platform Amateurkunst Heerlen 21 april 2015.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
Presentatie Beheersverordeningen Commissie Ruimte 22 januari 2013.
Agenda Introductiefilm Presentatie Waarom kiezen voor glasvezel? Ons plan in Leudal Hoe ziet zo’n glasvezelnetwerk eruit? Wat zijn de kosten? Vragen.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Podiumkunsten 2016 Presentatie Congres. Programmering Educatie Projecten.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Huidige situatie SPOLT 1.Bijzondere (R.Kath.) scholen: 14 1.Speciaal Basisonderwijs: 1 school 1.Concurrentie in de grensstreek.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
SportOriëntatie en ondernemen. Waarom Sport(Oriëntatie)? Sport is belangrijk voor jongeren:  Leren bewegen  Leren over bewegen  Bewegen socialiseert.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
De nieuwe onderbouw.
Resultaatgericht Samenwerken
23 maart 2017 profilering.
Koningin Julianaschool,
Gemeente Gulpen-Wittem, Beleid en Projecten Accommodatiebeleid
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Presentatie Rode Bosbes
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Havo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

SPOLT in de gemeente Leudal

Cultuureducatie op de scholen Bijzondere scholen: 15 Speciaal basisonderwijs: 1 Terugloop leerlingenaantal !! Scholen in 15 kernen !!

Huisvesting Scholen SPOLT Neeritter: Ittervoort: St. Lambertus De Schakel

De Wegwijzer, Hunsel De Verrekijker, Ell St. Isidorus, Haler

Cluster: Baexem Grathem Kelpen-Oler St. Liduina, Kelpen-Oler Harlekijn, Baexem De Klink, Grathem

Cluster Roggel - Heibloem De Heihorst, Heibloem De Zjwiek, Roggel

Cluster Neer - Buggenum Antoniusschool, Buggenum De Kwir, Neer

Horn De Mussenberg

Haelen De Leerlingst

Heythuysen De Neerakker

Huisvesting Heel Op de tump

Visie cultuureducatie Cultuur en onderwijs gericht op betekenisgeving Kinderen zijn medevormgevers toekomst Educatie in cultuur is een krachtig middel Cultuur een rijke en aantrekkelijke leeromgeving Optimale ontwikkeling competenties

Streefdoelen (scholen) Kaders om cultuur te leren waarderen en begrijpen Aanzet tot deelname Stimuleren van gedragsverandering Kennis laten nemen en ontdekken van cultuur De intrinsieke waarde; het “belevingselement” Niet vrijblijvende karakter; de “bewustwording”

*Vormen van educatie die beogen leerlingen in contact te brengen met: Kunst Cultuur Erfgoed Media (muziek, theater, literatuur, dans,beeldende kunst) *Inbedding in schoolprogramma; Geïntegreerd in andere vakken *Cultuureducatie buitenschools; De school als vindplaats voor talent en wegwijzer *Amateurkunst; Samenwerking met amateurkunst

Aanbod cultuureducatie in thematisch onderwijs. Gekozen thema’s: 2011-2012: platteland; landelijk 2012-2013: leefbaarheid 2013-2014: natuur 2014-2015: ondernemend; energiek De cultuurcoördinatoren van de scholen zorgen onder aanvoering van de bovenschoolse coördinator voor: Bevorderen breed draagvlak Opstellen beleid Coördineren van inhoudelijke en organisatorische zaken

Muziek als onderdeel van cultuureducatie Scenario 1: reguliere kunst- en cultuurprogramma zonder additionele middelen gemeente Leudal Scenario 2: financiële bijdrage gemeente aan kunst- en cultuurprogramma waarbij alle onderdelen een nadere uitdieping krijgen (dans, muziek, theater etc.) Scenario 3: een extra financiële bijdrage (bovenop scenario 2) t.b.v. een cursorisch muziekprogramma Bij scenario 3 wordt Kreato gezien als partner in dezen

Spolt/Kreato hebben de volgende uitgangspunten geformuleerd: * Muziek mag nadruk hebben maar zeer zeker niet ten koste van andere disciplines. * Nadruk op muziek krijgt gestalte in de groepen 4/5/6. * Thema’s van Leudal moeten meegenomen worden in aanbod. * “Allemaal Blaasmuziek ” of soortgelijke projecten inpassen in regulier programma. * Naast blaasmuziek ook aandacht voor percussie, zang, toets/snaar * Het is wenselijk ook andere disciplines te koppelen aan deze les (denk aan dans, tekenen/ schilderen, drama) IIn

Het ideale plaatje In de basisscholen ruimte creëren voor klassikale AMV lessen (groepen 4, 5 of 5, 6) door deskundige docenten, liefst wekelijks. Gemotiveerde leerlingen (talenten) worden uitgedaagd om buiten schooltijd verder muzieklessen te volgen. AMV in school laten aansluiten op IVM buiten school halverwege groep 5. Projectmatig inspelen op de plaatselijke situatie, behoeften en mogelijkheden. Samenwerken met plaatselijke muziekverenigingen, kinderkoren, schutterij etc. De school kan een oefenplek zijn voor een schoolband of bijvoorbeeld musicalklas (denk aan Music Home Neer) Aansluiten bij de thema’s van het kunstmenu

*Behoeftepeiling scholen: *kostenberekening *Behoeftepeiling scholen: Groepsverdeling binnen SPOLT is niet homogeen! Dit kan een probleem zijn bij een structureel aanbod. Opsplitsen van groepen is (meestal) geen optie. * Oprichten projectteam van experts

EINDE