Uit kind en adolescent (2001)
Wie: bij 28 jeudige cliënten + begeleiders Vragenlijst kort, en 4 maanden na plaatsing Op basis van motivatie theorie van Prochaska en DiClemente
Doelstelling 1: concept behandelmotivatie preciseren & meetbaar maken (op basis van theorie van Prochaska en DiClemente) Doelstelling 2: hoe staat het met behandelingsmotivatie, kan je het beïnvloeden door interventies
Leeftijd van 12-23jaar 28 jongeren jongeren + 28 begeleiders Geselecteerd op basis van aanvangsperiode 12 jongens & 16 meisjes 9 allochtonen
Vragenlijst 2 à 3 weken na plaatsing Zelfde vragenlijst 4 à 5 maanden later 81 uitspraken in de ik-vorm Type Likert-schaal Begeleiders: medewerkersfiche
Behandelingsmotivatie is tweedimensionaal: - Gerichtheid op gedragsverandering - Contactname in de behandeling Bij aanvang 50% jongeren: begin van behandelmotivatie Veranderingsgerichtheid niet statisch → kan ontwikkelen
Bij aanvang meerderheid: normale functionele contactname Verband tussen afwezigheid/disfunctionaliteit en aanwezigheid van psychopathologie Gebrek aan overeenstemming (contactdimensie tussen jeugdigen & hun begeleiders)
Jongeren met gedragsproblemen → meestal geen motivatie Vooraf rekening houden met probleem Is beïnvloedbaar, te ontwikkelen
Probleembewustheid probleem ligt bij henzelf Bereidheid tot het aangaan van een hulpverleningsrelatie bereid tot medewerking
Ontwikkeling van motivatie in verschillende stadia Geen gradueel, gelijkmatig verloop Spiraalvormige ontwikkelingsequentie Motivatie= geen vaststaand persoonlijkheidskenmerk Motivatie= aan verandering onderhevig proces op psychisch niveau