De vakantieganger in plattelandslogies in Vlaanderen 2010 5 april 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
GfK Supermarktkengetallen
Waartoe zijn wij op aarde?
Demografische veranderingen op het platteland
Onderzoek naar de recreatieve verblijfstoerist in de kunststeden
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
A&O 2010 Analyse A&O 2010 Aankomsten en overnachtingen Baptist Vlaeminck.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
1 Enquête: Hoe 'social' ben jij online? MSN, Juni 2010.
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
Gent, 4 mei 2010 Wat denken de Belgische vakantiegangers vandaag van sociale media? Anne Verhaeghe.
Keuze techniek in het (V)MBO Verbetering imago techniek Tussenstand van onderzoeken Bestuursvergadering SIC 19 november 2009.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Fotobarometer 2 e kwartaal 2010 Nationale Vereniging van Beroepsfotografen © 2010.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
VOORBEELD Waarderingsrapport Doe-het-zelf Merken Voorjaar 2009
Volkoren Wat (w)eet de consument?
Internationaal Ondernemen en het MKB: “Ver weg of dichtbij?” Nicolette Tiggeloove EIM Beleidscafé 18 juni 2009.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Mobiliteitsaspecten brede scholen Otto van Boggelen Themabijeenkomst brede scholen, 20 mei 2010.
Dag van de CultuurCommunicatie De marketingaanpak van het In Flanders Fields Museum in Ieper.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Tom DEHAENE Resultaten OCMW-enquête december 2008.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Meerjarenplanning Lokale Besturen Verwachtingen en aandachtspunten van de eerstelijnszorg.
“ Regional branding ” en plattelandseconomie. Integraal of enkel productpromotie ? Limburg: Merk of som van merken ?
Consumptieve functies van dorpen Over de aantrekkelijkheid van (deeltijd)wonen in dorpen Ronald van Leeuwen 10 oktober 2012.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Ouderen als zorgdragers Ouderenparlement 26 april 2010 Antwerpen Kinderopvang.
De donkere kleur van armoede
Enquête professionaliteit van MRen GMR, SPO Utrecht September 2010.
Enquête.
We lko m Van harte welkom!. 19:35 Presentatie resultaten Willem-Peter Kriek 19:30 Opening door Cees Meeuwis 19:00 Ontvangst Programma 20:00 Gastspreker.
Er valt wat te beleven…! Over evenementen en bestemmingen En over wat Toerisme Vlaanderen kan doen Lea Winkeler – stafmedewerker Toerisme Vlaanderen Brakel.
Resultaten Onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Persvoorstelling dinsdag 24 april 2007 om 10u30 Lakenhallen Ieper.
Kenmerken van de huurmarkt in Vlaanderen
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Pesticidenvrij terreinbeheer Samenwerken tussen gemeentebestuur en bewoners.
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Enquête Vliegbrief 1 OKTOBER– 26 NOVEMBER 2010 RESPONDENTEN 674 volwassenen, 636 ontdubbeld 440 kinderen, 424 ontdubbeld.
Informatie avond groep 8A
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Vergelijking Wijkraadpleging Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern 2014 voor Wijkraad Leidsche Rijn en Vleuten-de Meern.
Resultaten Onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Presentatie 15 juni 2007.
Powered by enquete toeristen heeg vrijdag 7 november 2014.
Klanttevredenheid: 8,6 Eerste halfjaar 2015 Op basis van 174 respondenten.
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
Toerisme Vlaanderen Vlaanderen Vakantieland 2011 Redemptieonderzoek 15 februari 2012 M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Brusselsesteenweg 46 a – B 3000.
“Het is in mijn lage rug geschoten” Evaluatie Vice Versa 9 maart 2016 MP 18 maart 2016.
Bevraging streekproducten
Traject De Beleverij WELKOM!.
De resultaten van de projecten die in deze presentatie worden getoond, zijn enkel ter info en mogen niet verder worden gedeeld.
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Transcript van de presentatie:

De vakantieganger in plattelandslogies in Vlaanderen april 2011

Plattelandstoerisme in Vlaanderen boert goed  Vraag volgt meer dan proportioneel de groei in het aanbod GROEI Aantal uitbatingen % Aantal logieseenheden % Aantal overnachtingen % OMZET (miljoen € ) 87,1112,8+ 30%

Spreiding plattelandslogies naar provincie Capaciteit 2009: logieseenheden

4 677 KAMERS945 VAKANTIEWONINGEN Spreiding naar provincie

Omzet uit plattelandstoerisme, ,8 miljoen €  Impact op gans de regio

Ontwikkeling in kamers en vakantiewoningen GROEI AANBOD Kamers % Vakantiewoningen % VRAAG Gasten Kamers % Vakantiewoningen % Overnachtingen Kamers % Vakantiewoningen %

Aandeel van vakantiegangers, gasten overnachtingen

Aandeel vakantiegangers naar type logies, gasten gasten KAMERSVAKANTIEWONINGEN  

Resultaten onderzoek 2010 Schriftelijke enquête uitgedeeld door logiesuitbaters Gefinancierd door PiV vzw, diverse PTO’s en Europa Steekproef van cases Onderdelen: o Profiel van vakantiegangers o Vakantiegedrag o Besluitvorming voor vakantie o Tevredenheid o Marktsegmentatie o Belang van enkele aparte logieskenmerken

Profiel Vakantiegangers in plattelandslogies in Vlaanderen

Herkomst van vakantiegangers, 2010 (in %)

Evolutie herkomst, (in volume)

Leeftijd respondenten, (in %) Gemiddelde leeftijd = 47,4 jaarGemiddelde leeftijd = 49,5 jaar

Leeftijd respondenten naar logiesvorm, 2010 (in %) KAMERSVAKANTIEWONINGEN Gemiddelde leeftijd = 49,9 jaarGemiddelde leeftijd = 47,2 jaar

Sociale klasse, 2010 (in %) Vrij gelijk voor kamers en vakantiewoningen

Ervaring met plattelandstoerisme, (in %)

Vakantiegedrag

Type gezelschap op kamers, 2010 (in %) Stijging tov 2004 vooral bij medioren/senioren

Type gezelschap in vakantiewoningen, 2010 (in %) Gezelschapstypes niet sterk gewijzigd tov 2004

Grootte gezelschap kamers, (in %) Gemiddelde grootte van 4,5 naar 3,5 personen

Grootte gezelschap vakantiewoningen, Gemiddelde grootte van 5,7 naar 6,1 personen

Duur van vakantie op kamers, 2010 (in %) Gemiddelde duur van 2,8 nachten in 2004 naar 2,3 in 2010

Duur van vakantie in vakantiewoningen, 2010 (in %) Gemiddelde duur van 4,1 nachten in 2004 naar 3,7 in 2010

Hoofd- of nevenvakantie, 2010 (in %)

Logiesformule op kamers, (in %) Halfpension nog belangrijk aandeel maar wel gedaald Vakantiewoningen hoofdzakelijk zonder maaltijden

Type van vakantie naar logiesvorm, (%) Thematische vakantie: 2010 bij kamers: 33% bij vakantiewoningen: 19% 

Top 5 activiteiten bij gevarieerde vakantie, 2010 (%) Bij vakantiewoningen ook meer activiteiten voor kinderen, landbouwactiviteiten beleven en attracties bezoeken

Top 5 bij thematische vakantie, 2010 (in %) Bij vakantiewoningen ook iets meer landbouwactiviteiten beleven, activiteiten voor kinderen en attracties bezoeken

Besluitvormingsproces

Perceptie ‘Vakantie op het platteland’, 2010 (in %) Top 6 spontane associaties Bij vakantiewoningen iets meer boederijleven, hoeve, dieren en kindvriendelijk

Perceptie ‘Vakantie op het platteland’, 2010 (in %) Geholpen imago

Wie beslist? 2010 (in %)

Zoektocht naar logies, 2010 (in %) 18% zoekt niet, kent logies 82% zoekt wel  Hoe?

Doorslaggevend bij keuze logies, 2010 (in %)

Infobronnen vóór vertrek, 2010 (in %)

Bekendheid labelingsysteem PiV (in %)

Belang labelingsysteem PiV (in %)

Tevredenheid bij vakantieganger in plattelandslogies in Vlaanderen

Tevredenheid, (in %) Gemiddelde score van 4,3 in 2004 naar 4,5 in 2010 Geen onderscheid tussen kamers en vakantiewoningen

Tevredenheid/ herhaalbezoek, 2010 (in %) Gemiddelde score van 4,5 bij eerste bezoek en 4,6 bij herhaalbezoek

Tevredenheid over diverse aspecten,

Marktsegmentatie

3 marktsegmenten bij vakantiegangers op kamers 2010

Marktsegmenten bij vakantiegangers op kamers 2010

Marktsegmenten bij vakantiegangers op kamers 2010

Marktsegmenten bij vakantiegangers op kamers 2010

3 marktsegmenten bij vakantiegangers op VW 2010

Marktsegmenten bij vakantiegangers op VW 2010

Marktsegmenten bij vakantiegangers op VW 2010

Marktsegmenten bij vakantiegangers op VW 2010

Belang specifieke logieskenmerken (in %)

10 conclusies 1.Toenemende interesse in plattelandslogies  Gedragen door koopkrachtige vraag naar dichtbije vakanties tussendoor bij vooral Vlamingen  Draagt bij tot diversificatie van de plattelandseconomie 2.Positieve perceptie van vakantie op het platteland in Vlaanderen  stilte, rust, groen landschap 3.Tevredenheid is hoog en is nog verbeterd 4.Duidelijk onderscheid: kamers / vakantiewoningen qua cliënteel / activiteiten  Grotere gezelschappen / gezinnen met kinderen op vakantiewoningen  Meer koppels in kamers 5.Wandelen / fietsen belangrijkste activiteiten van vakantie- gangers op het platteland  Ondersteuning wandel- en fietsproduct positief voor plattelandstoerisme

10 conclusies 6.Thematische vakanties vrij belangrijk voor vakantiegangers op kamers (33%) 7.PiV informatiekanalen scoren goed  VLAVAK: belangrijkste wervende instrument  PiV: vrij sterk in vergelijking met inzet van middelen 8.Websites individuele logiesuitbaters zeer belangrijk, zowel wervend als informatief 9.Labeling PiV goed gekend  Vooral fiets- en kindvriendelijk label 10.Aandachtspunten voor logiesuitbaters:  Streekeigen producten  Half pension  Milieuvriendelijk beheer