De vakantieganger in plattelandslogies in Vlaanderen april 2011
Plattelandstoerisme in Vlaanderen boert goed Vraag volgt meer dan proportioneel de groei in het aanbod GROEI Aantal uitbatingen % Aantal logieseenheden % Aantal overnachtingen % OMZET (miljoen € ) 87,1112,8+ 30%
Spreiding plattelandslogies naar provincie Capaciteit 2009: logieseenheden
4 677 KAMERS945 VAKANTIEWONINGEN Spreiding naar provincie
Omzet uit plattelandstoerisme, ,8 miljoen € Impact op gans de regio
Ontwikkeling in kamers en vakantiewoningen GROEI AANBOD Kamers % Vakantiewoningen % VRAAG Gasten Kamers % Vakantiewoningen % Overnachtingen Kamers % Vakantiewoningen %
Aandeel van vakantiegangers, gasten overnachtingen
Aandeel vakantiegangers naar type logies, gasten gasten KAMERSVAKANTIEWONINGEN
Resultaten onderzoek 2010 Schriftelijke enquête uitgedeeld door logiesuitbaters Gefinancierd door PiV vzw, diverse PTO’s en Europa Steekproef van cases Onderdelen: o Profiel van vakantiegangers o Vakantiegedrag o Besluitvorming voor vakantie o Tevredenheid o Marktsegmentatie o Belang van enkele aparte logieskenmerken
Profiel Vakantiegangers in plattelandslogies in Vlaanderen
Herkomst van vakantiegangers, 2010 (in %)
Evolutie herkomst, (in volume)
Leeftijd respondenten, (in %) Gemiddelde leeftijd = 47,4 jaarGemiddelde leeftijd = 49,5 jaar
Leeftijd respondenten naar logiesvorm, 2010 (in %) KAMERSVAKANTIEWONINGEN Gemiddelde leeftijd = 49,9 jaarGemiddelde leeftijd = 47,2 jaar
Sociale klasse, 2010 (in %) Vrij gelijk voor kamers en vakantiewoningen
Ervaring met plattelandstoerisme, (in %)
Vakantiegedrag
Type gezelschap op kamers, 2010 (in %) Stijging tov 2004 vooral bij medioren/senioren
Type gezelschap in vakantiewoningen, 2010 (in %) Gezelschapstypes niet sterk gewijzigd tov 2004
Grootte gezelschap kamers, (in %) Gemiddelde grootte van 4,5 naar 3,5 personen
Grootte gezelschap vakantiewoningen, Gemiddelde grootte van 5,7 naar 6,1 personen
Duur van vakantie op kamers, 2010 (in %) Gemiddelde duur van 2,8 nachten in 2004 naar 2,3 in 2010
Duur van vakantie in vakantiewoningen, 2010 (in %) Gemiddelde duur van 4,1 nachten in 2004 naar 3,7 in 2010
Hoofd- of nevenvakantie, 2010 (in %)
Logiesformule op kamers, (in %) Halfpension nog belangrijk aandeel maar wel gedaald Vakantiewoningen hoofdzakelijk zonder maaltijden
Type van vakantie naar logiesvorm, (%) Thematische vakantie: 2010 bij kamers: 33% bij vakantiewoningen: 19%
Top 5 activiteiten bij gevarieerde vakantie, 2010 (%) Bij vakantiewoningen ook meer activiteiten voor kinderen, landbouwactiviteiten beleven en attracties bezoeken
Top 5 bij thematische vakantie, 2010 (in %) Bij vakantiewoningen ook iets meer landbouwactiviteiten beleven, activiteiten voor kinderen en attracties bezoeken
Besluitvormingsproces
Perceptie ‘Vakantie op het platteland’, 2010 (in %) Top 6 spontane associaties Bij vakantiewoningen iets meer boederijleven, hoeve, dieren en kindvriendelijk
Perceptie ‘Vakantie op het platteland’, 2010 (in %) Geholpen imago
Wie beslist? 2010 (in %)
Zoektocht naar logies, 2010 (in %) 18% zoekt niet, kent logies 82% zoekt wel Hoe?
Doorslaggevend bij keuze logies, 2010 (in %)
Infobronnen vóór vertrek, 2010 (in %)
Bekendheid labelingsysteem PiV (in %)
Belang labelingsysteem PiV (in %)
Tevredenheid bij vakantieganger in plattelandslogies in Vlaanderen
Tevredenheid, (in %) Gemiddelde score van 4,3 in 2004 naar 4,5 in 2010 Geen onderscheid tussen kamers en vakantiewoningen
Tevredenheid/ herhaalbezoek, 2010 (in %) Gemiddelde score van 4,5 bij eerste bezoek en 4,6 bij herhaalbezoek
Tevredenheid over diverse aspecten,
Marktsegmentatie
3 marktsegmenten bij vakantiegangers op kamers 2010
Marktsegmenten bij vakantiegangers op kamers 2010
Marktsegmenten bij vakantiegangers op kamers 2010
Marktsegmenten bij vakantiegangers op kamers 2010
3 marktsegmenten bij vakantiegangers op VW 2010
Marktsegmenten bij vakantiegangers op VW 2010
Marktsegmenten bij vakantiegangers op VW 2010
Marktsegmenten bij vakantiegangers op VW 2010
Belang specifieke logieskenmerken (in %)
10 conclusies 1.Toenemende interesse in plattelandslogies Gedragen door koopkrachtige vraag naar dichtbije vakanties tussendoor bij vooral Vlamingen Draagt bij tot diversificatie van de plattelandseconomie 2.Positieve perceptie van vakantie op het platteland in Vlaanderen stilte, rust, groen landschap 3.Tevredenheid is hoog en is nog verbeterd 4.Duidelijk onderscheid: kamers / vakantiewoningen qua cliënteel / activiteiten Grotere gezelschappen / gezinnen met kinderen op vakantiewoningen Meer koppels in kamers 5.Wandelen / fietsen belangrijkste activiteiten van vakantie- gangers op het platteland Ondersteuning wandel- en fietsproduct positief voor plattelandstoerisme
10 conclusies 6.Thematische vakanties vrij belangrijk voor vakantiegangers op kamers (33%) 7.PiV informatiekanalen scoren goed VLAVAK: belangrijkste wervende instrument PiV: vrij sterk in vergelijking met inzet van middelen 8.Websites individuele logiesuitbaters zeer belangrijk, zowel wervend als informatief 9.Labeling PiV goed gekend Vooral fiets- en kindvriendelijk label 10.Aandachtspunten voor logiesuitbaters: Streekeigen producten Half pension Milieuvriendelijk beheer