Organisatieontwikkeling NPO (1)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Advertisements

TUSSEN WERKELIJKHEID EN DROOM: OVER DE ROL VAN DE LANDELIJKE ORGANISATIE Wies Houweling, secretaris NPB: AV 20 april 2013 Bilthoven.
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
Stage gemeente Neerijnen Kerntaak 3B
Realisatie kindcentrum
Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan Plan van Aanpak Afdelingen en regio’s Zaterdag 4 mei 2013.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Presentatie Adviescommissie BSC’68
Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Evidence Based Management
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Terugkoppeling Heidedag januari Heidedag januari 2010 terugblik Thema: Kijk naar binnen, kijk naar buiten, en vooruit Sterkte en zwakte van OSC’45.
Maatschappelijk Aanbesteden
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Wat is een communicatieplan?
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Rivierenland in eigen hand Leefbaarheid verbeteren door eigen verantwoordelijkheid en zelfwerkzaamheid van bewoners van kleine kernen in het Rivierengebied.
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan Algemene Inleiding Erik van Esterik Zaterdag 4 mei 2013.
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Onderzoek naar medezeggenschap binnen QliQ primair onderwijs
Regiobijeenkomst - Utrecht 'In Dialoog over de VMSD’
1 Afdeling Nieuwkoop Toekomst afdeling Nieuwkoop Brainstorm sessie 25 oktober 2011 Aanwezig: Martin Vervaart, Menno van der Ploeg, Ton van den Belt.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Korte termijn Beleidskeuzes uitgaande van de brainstormsessie van 11 Februari Wie zijn wij Wat gaan we doen aan zwakke punten Welke kansen gaan we verzilveren.
“Krachtig bestuur in Brabant” een project van provincie en VBG
SWOT speerpunten € € Sterktes Zwaktes Kansen Bedreigingen
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
AGENDA overleg afdelingsfunctionarissen 1. Opening 2. Verslag werkzaamheden commissie tot nu toe 3. Analyse regiovergaderingen 4. Wat zijn knelpunten/problemen.
Historische Vereniging Raalte en Omstreken
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
50.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Verslag van de brainstorm NIOBB 6 februari Sterke punten Bowls is een leuke, laagdrempelige en sociale sport Inzet en betrokkenheid vrijwilligers.
Beleidsplan ZTC Waarom een beleidsplan?  Blik houden op de toekomst  Voorkomen van verrassingen  Aanjagen van vernieuwing  Hulpmiddel.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 4 Onderdeel : STRUCTUUR.
Programma Groepsontwikkeling Naam groep Datum presentatie.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
22 maart 2011Oncologie V&VN Oncologie Afdeling V&VN 2500 leden Bundelen en verspreiden van vakkennis Kwaliteit van zorg verbeteren Ontwikkeling beroep.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Indeling van hoofdstuk 2
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Organisatieontwikkeling NPO (1) Presentatie adviesteam 3 november 2012 Algemene Ledenvergadering NPO

Start onderzoek (2) Aanleiding. Kernvraag: Wat zijn voor de toekomst van de duivensport noodzakelijke (organisatorische) verbeteringen? De belangrijkste aandachtspunten.

Het onderzoek (3) Voorbereiding: februari t/m april 2012. Uitvoering: april t/m oktober 2012. Vorm: interviews en andersoortige gesprekken. Doel gesprekken: inzicht kernproblematiek organisatie duivensport.

Gesprekspartners (4) +/- 25 lokale verenigingen (ca. 175 personen) Alle kiesmannen, aantal reservekiesmannen en afdelingsbestuurders Landelijk bestuur Medewerkers centraal bureau Diverse commissieleden en –oud commissieleden Oud-directieleden “grote” duivensporters Andere betrokkenen

Onderzoeksuitkomsten (5)

SWOT-ANALYSE (6) Strengths = sterkte, kracht Weaknesses = zwakte Opportunities = kansen, mogelijkheden Threats = bedreigingen

SWOT-ANALYSE NPO Sterkte (7) Grote betrokkenheid en passie. Vrijwel iedereen wil verbetering. Sterke verbinding tussen (lokale) leden.

SWOT-ANALYSE NPO Zwakte (8) Passieve houding m.b.t. dalend ledenaantal. Ondoorzichtige en complexe organisatie. Verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken onvoldoende duidelijk. Geen/nauwelijks invloed lokale leden. Klein aantal sleutelfiguren. Eigen belang groter dan algemeen belang. Vervoer: financiële afhankelijkheid en inefficiëntie. Interne rechtspraak: onvoldoende professioneel. Bestuurlijke en leidinggevende kwaliteiten zwak. Communicatie: toonzetting zwak en middelen onvoldoende. Onderling wantrouwen. Weinig veranderingsgezindheid. (Te) grote diversiteit in spelsoorten, -regels en -beleving.

SWOT-ANALYSE NPO Vervolg zwakte (9) In mindere mate benoemd als zwakte: Ontbreken lange termijn visie. Onvoldoende gebruik maken van aanwezige kennis. Slecht imago duivensport . Cultuurverschillen tussen afdelingen.

SWOT-ANALYSE NPO Kansen (10) Mogelijkheden tot werving nieuwe leden. Uitbouwen ledenrelatie en onderlinge ledenhulp. Efficiency en kostenbesparing door meer samenwerking . Benutten kennis en kunde leden.

SWOT-ANALYSE NPO Bedreiging (11) Sterk afnemend ledenaantal. Toename wetgeving en aandacht voor dierenwelzijn. Grotere financiële belangen.

Hoe nu verder? (12) Tweede fase: vaststellen oorzaken Derde fase: kiezen oplossingsrichtingen Vierde fase: besluitvorming Vijfde fase: uitvoering en verankering