0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Edushock leerfestival
Leer de namen van de noten 1
Gedragsregels en praktische tips voor de harmonie muzikant.
Perspectief op gezondheid 20/20 Wim Groot 14 oktober 2010.
A H M F K EB C x 8 Afwenden bij A en C. 1e secties C, 2e secties A. Vanaf 10 m splitsen en grote volte.
ANALYSE VAN HET VERBRUIK EN KOSTPRIJS VAN MEDISCHE MATERIALEN BIJ PVS/MRS- PATIËNTEN IN EEN RVT Project in opdracht van het Bestuur van de Gezondheidszorg.
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
1 Spelen en leren: het begint al bij de voorschool. Aan het werk met jonge kinderen !
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom 1.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Leer de namen van de noten 2
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 februari 2009.
Projectweek.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Informatie vaardigheden
Blok 2 les 1.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Brede scholen school / scholen sportzaal kinderopvang buitenschoolse opvang bibliotheek huisarts … etc. op één locatie.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
A H M F K EB C x 89 Sigarenbox : Afwenden bij M en K,over- zijde H en F splitsen. Daarna dames rechts.
A H M F K EB C x 87 Afwenden bij A en C, openen en doorlaten (rechtshouden, 1e peloton, dames tussendoor).
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
A H M F K EB C x 92 Galop Binnenruiters grote volte bij A en C -partnerruil- Volgende korte zijde in.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
CJG café Themabijeenkomst Preventie overgewicht
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon 26 mei 2014, werkconferentie Innovaties in het sociale domein.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Hervorming langdurige zorg
ZijActief Koningslust
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Pedagogische theorieën
Kerntaak 3. Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Kijken naar Kinderen Week 5
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Hoe pedagogisch handelen?
De Limburgse ouderenzorg in beweging
Uitkomsten onderzoek (2018)
Transcript van de presentatie:

0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes

Project LKK Experimenteren met horizontale groepen 2 locaties: Appingedam: horizontaal Uithuizen: verticaal Onderzoek naar ontwikkelingskansen 1

Onderzoeksvraag Welke groeperingsvorm biedt jonge kinderen de beste ontwikkelingskansen ? 2

Vooronderzoek 3

Onderzoeksinstrumenten Proceskenmerken Materiële omgeving observatie-instrument Pedagogisch medewerker logboek vragenlijst Andere kinderen vragenlijst sociale interacties 4

Materiële omgeving Twee keer geobserveerd Inrichting ruimte Aanwezigheid hoeken Aanwezigheid materiaal Fijne motoriek, bouwen, knutselen, Rollenspel, taalmateriaal, rekenmateriaal Bereikbaarheid voor kinderen 5

Materiële omgeving 6

7

Pedagogisch medewerker: vragenlijst Inschatting veranderingen Inschatting % tijd verzorging Inschatting % tijd activiteiten Inschatting aantal activiteiten Eigen voorkeur horizontaal/verticaal 8

Pedagogisch medewerker: logboek 5 keer ingevuld Op voorgeschreven dag Spontane activiteiten Geplande activiteiten Verzorgingsactiviteiten –Inhoud –Betrokkenheid PM-er 9

Pedagogisch medewerker: logboek 10

Logboek 11

Andere kinderen: sociale interacties Vragenlijst, PM-ers 2 keer ingevuld Frequentie van contact nooit, af en toe, regelmatig, vaak, altijd Duur van het contact korter dan een minuut, 1-5, 5-10, 10-30, meer dan 30 minuten Aard van het contanoodzakelijk, imitatie, hulp, naast elkaar spelen, samen spelenct 12

Vragenlijst sociale interacties 13

Resultaten: materiële omgeving PM-ers verwachten hierin grote veranderingen PM-ers zien dit ook als voordeel van het werken in een horizontale groep In verticale groepen bij 4 categorieën meer verschillende materialen In horizontale peutergroep meer verschillende materialen voor rollenspel en rekenen, kinderen kunnen groter deel van materiaal zelf pakken 14

Verwachtingen Materiële omgeving Activiteiten Andere kinderen 15

Resultaten: activiteiten Horizontale peutergroepen meer ontwikkelingsactiviteiten, duren ook langer Horizontale babygroep ook iets meer activiteiten In horizontale groepen meer activiteiten gepland Horizontale groepen meer verschillende activiteiten 16

Resultaten: activiteiten In horizontale peutergroepen PM-ers meer verschillende rollen, vooral stimuleren, observeren en opdracht geven vaker In verticale groepen meeste verzorgingsactiviteiten, in horizontale peutergroep minste In horizontale peutergroep meeste verzorgingstijd besteed aan ontwikkelingsstimulering 17

Resultaten: andere kinderen Verticale groepen vaker contact dan horizontale peutergroep Horizontale groepen hogere kwaliteit contact, meer parallel en samen spelen Baby’s in horizontale groep vaker contact dan baby’s in verticale groep, maar minder lang Contact in verticale groep vaker noodzakelijk Jonge en oudere kinderen in verticale groep weinig contact 18

Opbrengsten onderzoek Bruikbare instrumenten logboek activiteiten vragenlijst interactie Eerste indicatie dat horizontale groepen meer ontwikkelingskansen lijken te bieden 19

Aanbevelingen Experimenteren in bredere context Onderzoek in meer groepen Ontwikkeling van kinderen meenemen Instrumenten gebruiken 20