Beelddenkers leren anders!!!!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie avond groep 3 Mariëlle van Velzen maandag 9 september 2013
Advertisements

Schoolbasis Beeld & Brein® 9+
Met de tijdmachine van Professor Barabas door de eeuwen heen
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Dyslexie ‘leren omgaan met …………………..’
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Lees- en Taalproblemen
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Over en verandering in de bouw
Maak van Dyslexie je gaven. In plaats het te zien als een handicap
Welkom in de ……….. Check uw adres……... Waarom een plusklas? Tevens de doelen van plusklas: Top-down denken. Realistisch zelfbeeld ontwikkelingen.
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
DYSLEXIE VOORLICHTING
iokonpsmeanwinkregsoreepngbstnvgdrenelismncheaiemsn
Welkom in groep 3.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Subtypes Dyslexie & het Engelse schrijfsysteem Joyce Haisma.
Coördinator Kenniscentrum Patiëntveiligheid
Woensdag 11 september Welkom. woensdag 11 september Welkom.
Het werken met portfolio
Coachen Maandag 14 juni 2006.
High tech human touch Utwente.nl/bachelor
Omgaan met dyslexie.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Structureel Coöperatief Leren
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Leren studeren met plezier
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Spreekbeurt van Gijs Spaargaren
Informatiebijeenkomst Groep 2
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Heel interessant !.
Agenda Voorstelling OCMW Gent – kaderschets – vaststelling Voordelen
Omgaan met dyslexie.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Welkom bij het eerste oudercafé Thema: BEELDDENKEN
DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner.
Methodiek: Plancyclus
Voelsprieten Informatieavond
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Woordjes leren.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
1. Wat gaan we vandaag doen ?
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Spelling & Dyslexie 2 week
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Creatief Denken maar eerst:.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Creatief Denken maar eerst:.
Spelling & Dyslexie 2 week
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
Experiment 3.
week 7 Centrale thema: omgang met dyslexie
Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.
Transcript van de presentatie:

Beelddenkers leren anders!!!! Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Welkom! Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Wat zien jullie? Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

programma Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Concentratie problemen Beelddenken Ad(h)d (Hoog)begaafdheid Dyslexie Autisme Hoog sensitiviteit. Faalangstig Concentratie problemen Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Linker en rechterhersenhelft kennis informatie Beleving Taal Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Beelddenker rechterhersenhelft Welk informatieproces heeft de voorkeur? opnemen verwerken opslaan/onthouden gebruiken Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Linker en rechterhersenhelft Secundair: Beredeneren Organisatie en planning Kennis lineaire opbouw Detail Woorden/cijfers Tijdsbesef primair Reageren Beleven Vanuit overzicht 3D Sensitief Fantasie Ander tijdsbesef Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Meervoudige Intelligentie

Ogentest Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Bent U een visueel-ruimtelijke leerling? Hoe is Uw stijl van leren? 1. Denkt u vooral in beelden in plaats van woorden? 2. Weet u dingen zonder in staat te zijn uit te leggen waarom? 3. Lost u problemen op ongebruikelijke wijze op? 4. Hebt u een levendige verbeelding? 5. Herinnert u zich wat U ziet en vergeet U wat U hoort? 6. Bent u verschrikkelijk slecht in spellen? 7. Kunt u zaken visualiseren uit verschillende perspectieven? 8. Bent u organisatorisch gehandicapt? 9. Verliest u vaak het bewust zijn van tijd? 10 Leest u liever een kaart dan mondelinge aanwijzingen te volgen? 11. Herinnert u zich plaatsen te vinden die U slechts een maal bezocht? 12 Is uw handschrift voor anderen moeilijk leesbaar? 13 Kunt u aanvoelen wat anderen voelen? 14 Bent u musical, artistiek of mechanisch aangelegd? 15 Weet u meer dan anderen denken dat U weet? 16 Heeft u een hekel aan spreken voor een groep mensen? 17 Voelde u zich knapper naar mate U ouder werd? Bent u een slaaf van Uw computer? Meer dan 10 keer een ja…….. Waarschijnlijk een beelddenker.

Rechtsbreinig (op school) Concentratie Chaotisch, vol hoofd Hoog gevoelig Hoofd- en bijzaken onderscheiden is lastig Primer reageren Meegaand Vermoeidheid (hyper)focus Druk of juist naar binnen gekeerd. Overgevoelig voedsel Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Motivatie (Leren = beleving) Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

+ + - - Invloed van beleving Beleving Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

“Gevangen” in je eigen beeld: Emotionele problemen Faalangst Hoge toppen, diepe dalen Zelfbeeld Niet lekker in zijn/haar vel Driftbuien Boosheid Pesten Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Motivatie mindset Intrinsiek Extrinsiek Zelfbeeld Verwachtingen Begrip Eigen leerstrategie Faalanst Onderpresteren Verwachtingen Planning/organisatie Nieuwschierigheid Extrinsiek Verwachtingen Hoe wordt de leerling. gezien? (on)Begrip Enthousiasme Kwaliteiten Leerkracht Mentor Nieuwschierigheid Planning/ organisatie mindset Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Linker en rechterhersenhelft kennis informatie Beleving Taal Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Concentratie/motivatie: Balans Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Leren = structureren concentratie Herkennen en inzicht Eigen kracht Eigen beleving concentratie Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Leren=structureren, ordenen en in kaartbrengen Eigen manier van plannen, een eigen visuele vertaling. Vrije tijd zichtbaar maken Planning laten beleven In een oogopslag bijvoorbeeld 2 weken planning Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

pauze Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Bewustwording door ademhaling Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Rechtsbreinig op school Taal- en/of rekenproblemen: Automatiseren, zowel van letters als cijfers Onthouden van spellingregels Fonetisch schrift Radend lezen Moeite met begrijpend lezen: lege woorden, signaalwoorden Woordvindings problemen Moeite met links/rechts, richtingsproblemen Dyslexie, dyscalulie Tempo, concentratie Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Een andere strategie Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Wat gebeurt er in je hersenen als je muziek luistert? Door prof. dr. Erik Scherder Gaat je geheugen kapot, als je teveel voor je computer hangt? Universiteit van nederland Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Linker en rechterhersenhelft kennis informatie Beleving Taal Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Beelddenker op school Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Een andere strategie Taal/rekenen Kind heeft overvloed: aandacht aan dat wat er is!!!!! Intrinsieke motivatie Visueel Met beweging Met beleving Inzet gevoel Inzet van muziek Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

abcd efg hij klm nop qrst uvw xyz Een andere strategie Visueel opslaan van (basis)kennis abcd efg hij klm nop qrst uvw xyz Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

cappuccino (dubbele p en dubbele c) dommeriken (één k) faillissement (dubbele l en dubbele s) ge-e-maild (twee keer een streepje) ideeëloos (drie keer een e , de laatste met trema) kosteloos (zonder n) Moederdag (met hoofdletter M) nochtans (zonder h na de t) pannenkoek (met een n) zee-egel (met een streepje en geen trema) Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Een andere strategie Station station s t a t i o n Visueel opslaan van (basis)kennis station Jpeg-bestand s t a t i o n Word-bestand Station Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Moeilijk lezen Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het niet uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we niet ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel. Oorspronkelijke tekst Volgens een onderzoek op een Engelse universiteit maakt het niet uit in welke volgorde de letters in een woord staan, het enige wat belangrijk is is dat de eerste en de laatste letter op de juiste plaats staan. De rest van de letters mogen willekeurig geplaatst worden en je kunt vervolgens gewoon lezen wat er staat. Dit komt omdat we niet elke letter op zich lezen maar het woord als geheel.

Een andere strategie: lezen Ik lees een tekst, maar begrijp het niet: Intentie!!! Innerlijke stem Beeld erbij maken Verbinding met de tekst zoeken. Gebruik post-it briefjes Leessnelheid/ kijksnelheid: leespijl, tekst afdekken, e-reader, luisterboek Lege woorden: maak er een beeld van Sleutelwoorden en tekstverbanden: begrijpen, visueel opslaan Begrijpend lezen: eerst een beeld vormen van de tekst, vragen lezen en daarna de tekst lezen Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Een andere strategie Visueel opslaan van (basis)kennis Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Een andere strategie: rekenen/klok Visueel: goed opslaan van de getallen tot honderd en sommen onder de 20. Beleving van ruimte: ruimtelijk visuele orientatie. Beleving van hoeveelheden; meer; minder; boven; onder; links; rechts. Automatiseren: gebruik beweging en klank/ritme Basis in belangrijk!!!!! Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Een andere strategie: Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Een andere strategie: Mindmap: wie, wat, waar, waarom en hoe. Instructiefilmpjes, Beeldbank Liedjes: bijvoorbeeld spijsverteringslied Zelf filmpjes maken/strip Uitleggen aan iemand anders Beginnen met een of de samenvatting Verbinding zoeken persoonlijke beleving: musea, vakantie, internet. Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Websites en boeken Ik leer in beelden jij onderwijst in woorden; Jeffrey Freed Visual spatial learners; Alexandra Shires Golon Upsite down brilliance; Linda Kreger Silverman De vergeten kunst van het onthouden; Joshua Foer Schoolpijn: Daniel Pennac Mindmappen voor Dummies Beelden in je hoofd: Lot blom Help ik voel zo veel: Carla van Wensen Stilzitten als een kikker; Eline Snel Leer als een speer; Jan willem van den Brandhof www.atelierdeschildpad.nl www.matrixmethode.nl www.ikleeranders.nl www.ikleerinbeelden.nl www.beelddenken.com www.1.blik.nl Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit

Think different! Coaching de Schildpad op eigen wijze een stap vooruit