Anne Barels, Fiona Korporaal & Lucine Meijers MONTEVERDI Anne Barels, Fiona Korporaal & Lucine Meijers
CLAUDIO GIOVANNI ANTONIO MONTEVERDI 15 mei 1567 vioolbouwersstad Cremona 29 november 1643 Venetië 1582: Begon met muziek maken 1590: Als Violist aangenomen in de kapel van hertog Ganzoga 1595: Getrouwd met Claudia Cattaneo 1602: Monteverdi zelf kapelmeester in Mantova Burgerrechten in Mantua Benoeming Maestro Di Capella
MADRIGAAL In de Middeleeuwse Italiaanse Trecento-muziek In de Renaissance In de Barok Madrigaal Renaissance de belangrijkste en populairste vocale vorm
MONTEVERDI BREEKT DE REGELS Prima Prattica Oude Stijl ‘De harmonie had de volledige heerschappij’ Seconda Prattica Baroktijd ‘dichterlijke tekst boven de muziek’ Van Polyfonie naar het recitatief, de basso continuo en de opera
MONTEVERDI’S GROTE OPERA’S Orfeo - Orpheus & Eurydice Ariana - Ariadne op het eiland Naxos Il Ritorno d’Ulisse in Patria - De terugkeer van Odysseus op Ithaka l'Incoronazione di Poppea – Romeinse keizer Nero & Poppaea Sabina http://www.youtube.com/watch?v=X-BGZ4NipLM&feature=related
Vespro della Beata Vergine KERKMUZIEK Vespro della Beata Vergine (Mariavespers) Selva morale e spirituale (Moreel en geestelijk woud)
STIJL MONTEVERDI De Florentijnse traditie van intermedio (tussenspel) en recitatiefstijl De combinatie van ritme, toonhoogte en dissonanten Veel klaagzang door ‘Lamento di Arianne’
WAT KWAM ER NA ORFEO? Groot gat tussen Orfeo (1607) en laatste opera’s (vanaf 1641) Van 6 naar 20 solisten Investering topzangers
WAT HEEFT MONTEVERDI NAGELATEN? Blijvend effect op de orkestpraktijk ~ Tremolo ~ Pizzicato Operaorkest in de godsdienstige muziekpraktijk
WAT VOOR INVLOED HEEFT MONTEVERDI GEHAD? Monteverdi verpleeghuis Zoetermeer Monteverdi koor Utrecht Monteverdi spoorwegen Genève -Venetië