Digital in een recessie: slimme strategieën in moeilijke tijden 20 januari 2009
Digital tijdens een recessie Digital heeft zich sinds de laatste recessie (2001) enorm ontwikkeld –Daardoor zijn er nu digitale mogelijkheden die bij de vorige recessie nog niet inzetbaar waren –Het begint dus met kennis opdoen van deze nieuwe mogelijkheden -> digital training Digital is tot nu toe niet gevoelig geweest voor een recessie –Bij de laatste recessie daalde de mediabestedingen met 9%, maar stegen de digital-mediabestedingen met 27%. –Verwachte totale mediabestedingen 2009: -0,2%. Internetmediabestedingen +17% Digital media hebben ten opzichte van traditionele media belangrijke onderscheidende eigenschappen die digital media bij uitstek geschikt maken om in te zetten in tijden van recessie.
Wat maakt digital bij uitstek geschikt in tijden van recessie? Lage (financiële) drempel –Digitale mogelijkheden als search kunnen voor vrijwel elk budget en op elke schaal worden ingezet. –Bij viral-marketing wordt de communicatieboodschap op verschillende plaatsen online geplaatst en vervolgens doorgegeven door de gebruikers. Dit laatste kost niets. Betaal alleen voor resultaat –Er kunnen verschillende betaalmodellen worden gehanteerd: van click-to-register tot click-to-purchase. Hierdoor kan het merk zelf bepalen voor welk consumentengedrag hij bereid is te betalen. Efficiency –Veel bestaande offline activiteiten kunnen kostenefficiënt verplaatst worden naar online, zoals folders, kortingsbonnen, DM etc. Meetbaarheid!
Meetbaarheid: zekerheid in onzekere tijden Vrijwel alles wat er in een digitaal kanaal gebeurt, levert data op Data is zowel de brandstof als een positief bijproduct van digital marketing –Brandstof in de zin dat je data nodig hebt, om bijvoorbeeld e-DM’s te versturen –Bijproduct omdat digital marketing ook veel data oplevert: meningen, visies, insights etc. Deze data is zeer rijk, accuraat, eenvoudig te verwerken en vrijwel direct beschikbaar - veelal gratis Hierdoor kan aan de hand van data op elk moment de performance van digital-marketingactiviteiten worden geëvalueerd en geoptimaliseerd –Websites, media-optimalisatie, creative pretesting, monitoring van de concurrentie
Digital: doe meer met minder Genereer gratis aandacht op het web –YouTube, blogs etc Bereik social-networking-sites (voorbeeld SAT & Hyves) Optimaliseer je campagnes –Tot 25% van de komt niet bij de juiste ontvanger aan. Optimaliseer je zoekresultaten: deze zijn aan inflatie onderhevig –Analyseer de performance van de zoekwoorden: bereik/performance/kosten Maak maximaal gebruik van de mogelijkheden die digital biedt –Plaats TVC-materiaal en extra footage op de website Gebruik de website voor consumentenonderzoek
Digital: speel in op actuele trends 1.Search Zal aan inflatie onderhevig zijn: meer en dus hogere biedingen op populaire zoekwoorden Algoritme zal worden uitgebreid Grotere focus op CPA-advertising 2.UCG zal nog belangrijker worden 14% van de gebruikers vertrouwt advertising, 78% vertrouwt aanbevelingen van andere consumenten. 3.Social-media-kansen zullen toenemen
Digital: speel in op actuele trends 4.Behavioral targeting: Advertenties die gebaseerd zijn op gebruikersgedrag: als je bijvoorbeeld gezocht hebt op Ford Fiesta via Google en je gaat dan naar een andere site, dan verschijnt er een advertentie van Ford. 5.Retargeting: Prospects met boodschappen confronteren nadat ze je website hebben verlaten. 6.Introductie van e-coupons: Online kortingsbonnen die je print en meeneemt naar de winkel.
1.Internet Explorer 8 zal dankzij nieuwe privacytools groot effect hebben op online advertising IE8 blokt onder andere cookies 2.Netbooks zullen invloed uitoefenen op webdesign 8% van de computeraankopen, werken door kleinere schermen met lagere resolutie 3.Google Android Open-source mobile-operating-system biedt nieuwe mogelijkheden voor mobile: App’s, games etc., maar kan veranderingen te weeg brengen bijvoorbeeld met betrekking tot shopping Ontwikkelingen om rekening mee te houden…
De bron Deze presentatie is een reflectie van de hoogtepunten uit: “Digital in a downturn: smart strategies for tough times” Ontwikkeld door Ogilvy wereldwijd. Een kopie van het complete document kan worden gedownload van
Digital in a downturn: smart strategies for tough times 20 januari 2009