Optimaliseren van een marketing- budget in een recessie 20 januari 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Advertisements

Visie, missie en kernwaarden
Marketingplanning en -strategie
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
“Meer doen met minder” 20 januari 2009
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Winst- & verliesrekening (of resultatenrekening of baten- & lastenrekening) Het Eigen Vermogen verandert als gevolg van de bedrijfsactiviteiten gedurende.
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd: ondernemerschap vereist
Business Marketing Management
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Een startersgids voor innovatie
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Herhaling Examenstof M&O
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Goede tijden, slechte tijden
Marketingplanning en strategie
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
De vraagkant van de arbeidsmarkt transparant gemaakt.
Quality Function Deployment
Digital in een recessie: slimme strategieën in moeilijke tijden 20 januari 2009
Social media Gemaakt door: Hassie en Sanne. 1.De rol van social media in marketing & internetstrategie De rol van social media in marketing & internetstrategie.
Hoofdstuk 9 Werkkapitaalbeheer.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Gefelicitaart.nl.
Tellen van Stemmen … FEB, Studiedag Leraren Wiskunde, 6 mei 2010 Luc Lauwers.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Een vader naar Gods hart
Hoofdstuk 2.
Activatie in een recessie 20 januari 2009
A B Laag Hoog Leverancierswaarde voor klant Segment 1 Segment 2 Segment 3 Segment 4 Hoog Klantwaarde voor leverancier Laag.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Accountmanagement H4 Kengetallen Junior accountmanager.
OMAR EZZAT SHALAAN & SALAHEddine aithakki
Ramòn Janssen –H4B Niels Killaars –H4B © RJNK. 1: Wat is Social Media? 2: De rol van social media in marketing & internetstrategie 3: De sterke punten.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Waar heb jij de laatste 6 maanden, als consument een top klantenervaring gehad?
Informatie management HC2
50.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Instructie hfst 1 klas 3tl. Koopkracht Koopkracht= hoeveel kun je kopen met je geld Inflatie= algemene prijsstijging Koopkrachtstijging= loonstijging.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Marketingplan [Productnaam]
3.1 PRODUCTIE.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
AFDELING 2 marketingbeleid.
Transcript van de presentatie:

Optimaliseren van een marketing- budget in een recessie 20 januari 2009

Een wijsheid uit het verre verleden ‘It is not the strong, nor the intelligent who survive, but those who are quickest to adapt’ Charles Darwin

Recessies in de VS sinds de Tweede Wereldoorlog Recessie Duur Werkeloosheid Consumentenbestedingen (maanden) (% verandering) (% verandering) – – – – – – – – Gemiddeld

Enkele observaties Onbekend is wanneer een recessie begint en eindigt De marketinguitdaging in een recessie is niet uniek Sommige businesscategorieën zijn cyclisch en weten wat te doen in een recessie Consumenten blijven besteden, maar op basis van andere motivaties De cruciale vraag die daarom beantwoord moet worden: ‘Hoe verandert het koopgedrag van uw consument in een recessieperiode?’

Vier soorten klantsegmenten in een recessie Segment 1: Recessiebestendig-segment (weinig verandering in aankoopgedrag) Segment2: Oplossingszoeker-segment (zijn niet bang om hun baan te verliezen en leven vrijwel op dezelfde voet voort, maar zijn kritischer) Segment 3: Zekerheidszoeker-segment (lossen schulden af, snijden in hun dagelijkse uitgaven en stellen aankopen uit) Segment 4: Zwakken-segment (zij gaan zich beschermen tegen geldtekort)

Recessies bieden kansen Het uit de markt drukken van zwakkere concurrenten Het is gemakkelijker marktaandeel te verwerven in een recessie dan in normale omstandigheden Het blijkt dat merken die blijven investeren in hun merk gedurende een recessie sneller herstellen dan ná de recessie In B-2-B kan blijven investeren in het merk zelfs een na-ijleffect hebben van 3 jaar* Bedrijven die sterk snijden in een marketingbudget hebben veel langer nodig om te herstellen of marktaandeel terug te winnen * Bron: Hillier-onderzoek onder bedrijven uit de PIMS-database

‘Value for money’ Consumenten zoeken altijd ‘value for money’, vooral in een recessie ‘Value for money’ kan gedefinieerd worden als: prijs (relatief) x kwaliteit (perceptie) Waarde betekent niet ‘goedkoop’ Creativiteit helpt mensen weg te dromen van de werkelijkheid Geloof in het eigen merk is dan ook des te belangrijker in een recessie

Meetbaarheid van acties tellen zwaar Merkactivatie, direct-marketing, pr en digital- marketingcommunicatie zijn zeer meetbaar en floreren dan ook meestal in een recessie Maar breng een balans aan tussen tactische en strategische investeringen Het is logisch dat er een grotere besteding van merken op verkoopgerichte activiteiten komt, dan op strategische merkbouw of merktransformatie

Sterke merken winnen in een recessie Klanten blijven ook in een recessie meer betalen voor sterke merken

Maar wat als een bedrijf desperaat is? Snijd in de kosten voor kleinere merken (productportfolio’s) Gebruik seizoensinvloeden om juist in die periode optimaal te scoren Zet, qua marktinvesteringen, producten die geen grote bijdrage aan de winst leveren, op een laag pitje Segmenteer de meest winstgevende klanten en focus, focus, focus Doe snel onderzoek onder klanten hoe ze in de recessie staan

“I was asked what I thought about the recession. I thought about it and decided not to take part” Sam Walton Founder of Wal-Mart

De bron Deze presentatie is een reflectie van de hoogtepunten uit: “Optimising the Marketing Budget in Recession” Ontwikkeld door Ogilvy wereldwijd. Een kopie van het complete document kan worden gedownload van

Optimaliseren van een marketing- budget in een recessie 20 januari 2009