Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Meisjes interesseren in exacte vakken, techniek en ict
Scholen ondersteunen om meisjes enthousiast te maken voor exacte vakken, techniek en ict
Verlies meisjes voor techniek op alle overgangsmomenten in de onderwijsketen Niet zozeer uit afkeer van, maar uit volledige onbekendheid met de wereld van de techniek
vaak in combinatie met: gebrek aan zelfvertrouwen in technische vaardigheden en exacte vakken geringe ondersteuning door ouders en docenten bij het maken van een niet-traditionele keuze
Leerlingen vmbo 2007/2008 Zorg & Welzijn 56% Economie 26% Landbouw 14% Techniek 4% Landbouw 11% Economie 32% Techniek 48% Zorg & Welzijn 9% meisjes (N=40.960) jongens (N=47.750)
Leerlingen 4havo 2007/2008 EM 39% CM 34% NT 6% NG 21% EM 50% NG 15% CM 9% NT 26% jongens (N=29.002) meisjes (N=28.791)
Leerlingen 4vwo 2007/2008 NG 17% EM 35% CM 4% NT 44% meisjes (N=22.990) jongens (N=19.788) NG 27% EM 33% CM 18% NT 22%
Meisjes en exacte vakken, techniek & ict Belangrijke items: Zelfbeeld t.a.v. techniek Zelfbeeld t.a.v. rekenen en exacte vakken Rol docenten en decanen in keuzeproces Vroege keuzemoment in vmbo Rol ouders Beroepsbeelden en identificatie Inhoud en didactiek exacte vakken
Zelfbeeld: OESO wiskundescores j/m
Percentage vrouwen onder afgestudeerden in b è ta/technische richtingen in hoger onderwijs (2001) Itali ë 39,9% Spanje39,5% Zweden36,7% Finland34,5% VS33,5% Groot-Brittanni ë 31,1% Frankrijk30,9% Denemarken30,5% Belgi ë 29,3% Duitsland26,2% Oostenrijk24,1% Nederland19,8%
Relatie tussen het verschil in zelfbeeld en het verschil in hoger technisch afgestudeerden (j/m)
Meidenwijzer Onderwijs- vernieuwing Beroeps- oriëntatie Keuze- begeleiding Netwerken Organisatie
Opzet Meidenwijzer In een periode van 3 jaar: meer meisjes 5-puntenplan maken (begeleiding op maat) 2 adviesgesprekken Deelname aan training 2 kennisdeling-bijeenkomsten met collega scholen Speeddaten voor meisjes in 2 vmbo Deelname aan vmbo-mbo-brug Gebruik van de vmbo-keuzemonitor Jaarlijkse Expertmeeting
Visie Genderbewust beleid = kwaliteit voor jongens èn meisjes Vraag: wat betekent het voor meisjes? Bij onderwijsvernieuwing Bij programma-ontwikkeling Bij alle (onderwijs)activiteiten Bij alledaagse zaken
Keuzemonitor hoe kiezen leerlingen ? wie hebben invloed ? welke factoren spelen een rol? wat maakt indruk? informatie over: keuzebegeleiding vergelijken met andere scholen keuzeproces van jongens en meisjes Vragenlijst van 5 tot 10 minuten
Identificatie en rolmodellen Speeddaten bij sectorkeuze Gastlessen en voorlichtingsbijeenkomsten bij keuze vervolgopleiding (soms met vakvrouwen en studenten mbo-techniek/ict of studenten bètatechniek hbo) Workshadowing
Speeddaten met vakvrouwen
Spiegelbeeld
Doorlopende lijnen Website
vmbo-mbo-brug
Opleidingenwaaiers
Voorlichting allochtone meisjes en ouders Ouders betrekken Speeddaten met meisjes en moeders Daartoe samenwerking aangaan met organisaties van allochtonen