Presentatie CabFaB Open podium 16 maart 2010
Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd zwaar onvoldoende. Zowel de effectiviteit van de gehele organisatie als van de individuele medewerker schieten tekort. Ik baseer mij daarbij op eigen ervaringen en onderzoeken bij veel klanten:
Individueel: Ik ervaar dat > 75% van alle klantcontact- medewerkers (sales en service) niet in staat zijn om “echt” contact te maken met hun klanten en derhalve halen ze niet het maximale rendement uit het klantcontact: 1.> 50% van alle klantcontactmedewerkers ziet (non-verbae espressie) of hoort niet dat er bij de klant iets aan de hand is (emotie). Te veel bezig met zichzelf, eigen agenda 2.> 50% van die medewerkers die het wel ziet en hoort, weet niet hoe ze er mee om moeten gaan. Ze doen niets of het verkeerde (vb: sneller praten).
Collectief: Ik ervaar dat > 75% van alle klantbetrokkenen in een organisatie onvoldoende samenwerkt om de klant te bedienen. 1.Iedere medewerker heeft een ander beeld van de klant en zijn behoeften 2.Iedere medewerker doet derhalve zijn eigen ding 3.Er is geen beeld wat anderen bij de klant doen 4.Kennis wordt amper vastgelegd 5.Kennis wordt niet of nauwelijks gedeeld (systeem, discipline)
De essentie van klantgericht werken gaat over collectief en individueel “begrijpen” Echte interesse Eerst begrijpen (emotie & inhoud) Managen Verwachtingen Serieus nemen Samen werken, samen delen Jezelf en jouw organisatieDe klant en zijn organisatie
Timpulse helpt haar klanten om de effectiviteit van de klantgerichte commerciële activiteiten te verbeteren! Effectiviteit van de organisatie: klantprocessen structuur (taken, rollen) klantorganisatie aansturing (KPI’s etc..) cultuur van samenwerken integraal klantbeeld Effectiviteit van individu: inzicht in effectiviteit van de organisatie vaardigheden om: contact te maken behoeften te verkrijgen samen te werken Advies & WorkshopsTraining & Coaching
Ons aanbod Timpulse biedt …… Kennis en ervaring inzake klantgericht werken (B2B en B2C) t.b.v. (klanten) CabFab-bedrijven. Introducties bij klanten / relaties in eigen netwerk om eigen klanten en collega CabFab- bedrijven te helpen (win <> win). Timpulse zoekt ….. Samenwerking met partijen om “klantgericht werken” nog beter te begrijpen en/of te faciliteren. Introducties bij organisaties die zich ervan bewust zijn dat ze meer rendement kunnen en willen halen uit hun klanten en hun eigen commerciële organisatie. TIMPULSE | Advies en training in klantgericht werken CabFab unit – Frans van Rheenen