Constructieve en destructieve processen in teams en groepen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
Advertisements

Psychologie van de armoede
Succesfactoren van teamcoaching
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Feedback geven en ontvangen
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Haptonomie Patricia Wichman & May Somers
hoe autismevriendelijk ben ik
Analyse van werkstijl en communicatie m.b.v. drivers
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Workshop teamvorming en leiderschap
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Leidinggeven en coachen
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Van harte welkom bij de workshop veilig een brug bouwen terwijl je er op loopt! Zzocon Zorg voor rendement Zzocon Zorg voor rendement.
Congres 23 mei Simone Kalff en Marion Uitslag Directors HU-Mediation.
Inleiding parallelprocessen.
Teamontwikkeling Minipresentatie….
Interculturele communicatie
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
VALKUILEN IN DE FORENSISCHE PSYCHIATRIE

Psychologische processen in forensische behandelteams
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Samenwerken.
Weerstand kan je opvatten als feedback
IPC Nederland.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Grip op de Groep. De positieve groep Eensgezind en gemotiveerd Medeverantwoordelijkheid Respect voor de ander Samenwerking.
De creativiteit van mevrouw Bol
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Ouderinformatie avond
Trauma sensitief lesgeven
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
Armoede, een draak met veel koppen
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Generaties in dialoog.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Ontwikkeling, wij als EBS
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
‘Motiveren kan je leren’
ASSERTIEF Je durft voor jezelf op te komen Je durft je mening te uiten
Dr. Manja Bomhoff & Mr. dr. Yvonne van der Vlugt
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Overzicht gedragingen per competentie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Constructieve en destructieve processen in teams en groepen Van groot belang is om de destructieve processen in een forensische setting zoals kapot maken (acting out), haten, niets met elkaar te maken willen hebben en splitsen, verbonden worden met de constructieve processen. Constructieve processen zijn samenwerken, inzet, iets afmaken, in gesprek gaan etc. Destructieve processen hebben op zich een creatieve kracht in zich die niet verboden moet worden maar wel ingeperkt en omgebogen naar constructieve mogelijkheden

Constructieve processen in een team Algemeen: er is sprake van een gezamenlijk gedeelde doelstelling en methodiek. Men heeft respect voor elkaars normen en waarden die er gehanteerd worden. Er wordt open met elkaar gecommuniceerd. Op taakniveau worden resultaten geboekt. Het klimaat in het team is positief, men is loyaal naar elkaar Open communicatie, opbouwende kritiek kunnen geven Conflictoplossend Gedeelde taken en doelstellingen Geeft verhoging van gezamenlijkheid en ieders zelfvertrouwen Differentieert en verbindt Duidelijke procedures en regels Creativiteit

Destructieve processen in een team Algemeen: er is sprake van weinig gevoel van saamhorigheid, angst en conflicten laaien steeds op. Men zoekt contact met gelijkgestemden in kleine groepen. Men reageert teveel op kinderlijk emotioneel niveau op elkaar (jaloezie, agressief, overlevingsgedrag, de schuld bij de ander leggen, gezagsondermijnend e.d.) Fragmentatie (eilanden) Symbiotisch (te hecht). ‘Boze buitenwereld’ Vastklampend aan structuur, regels uit angst Faalangst, schaamte en schuld Rivaliteit en afgunst Weinig taakgericht en sterk op overleven gericht Gericht op sterk en zwak i.p.v. op ieders competentie

Regressie teams Persoonlijk: Team: Afhankelijkheidsgedrag. Idealisering Tegenafhankelijkheidsgedrag Vechtgedrag Vluchtgedrag. Terugtrekken, vermijden Paar- of kliekvorming Team: Gesloten (symbiotische) Los zand (gefragmenteerd) Afhankelijk Splitsen. Goede en slechte teamleden Scapegoating Sadistische controle Cynisme

Gezond houden teams Leg verbindingen tussen destructieve en constructieve processen in team om heftige gevoelens van angst, woede, haat, afgunst, kapot maken te containen Angst ↔ oprechtheid Wantrouwen ↔ openheid Regressie ↔ realiteit Op zichzelf ↔ intervisie Ad hoc ↔ procedures Schuld geven ↔ verdunnen Symetrische strijd ↔ mediation via triade Cynisme ↔ positieve humor Instrumentaliteit ↔ relationaliteit Kortom : DIALOOG