Minor I research Crosslab I Redactioneel herfst 10 I 060910.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Summerschool Social Media WEB 2.0 Serious & Educational games Social Netwerksites.
Advertisements

Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Computer-technologie verandert de manier waarop we communiceren en onszelf uitdrukken.
Les 5 Nieuwe Media Lab: Hoe veranderen nieuwe media sport? 1. Actieve sportbeleving: Nieuwe manieren om te meten wat je doet, nieuwe manieren om sport.
ontwikkelingspsychologie
Tijmen Schep. Tijmen Schep Engeland – psychologie en sociologie (weer eens wat anders)
Mediawijsheid - Cultuureducatie een happy match John Leek –
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
SKIMDOC Week 8.
MEDMEC THEMA: Virtual Democracy. Elske Revelman de Vries Mail: Aanwezig: wo/do.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Privacy, reputation and control
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
ruimte object beleving
Confidential 1 Trends in ICT J. Bruijning KPN Research 8 juni 2001.
MEDMEC Les 3 Presentaties opdracht 1.2 =cover, banner, poster, of anders. 2 min.p.p. Feedback opdracht 1.1 (mindmap, startformulering) Keuze bekend.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Rondreizen in Google Earth Workshop KNAG onderwijsdag 2010 Gert Ruepert en Daniël van Middelkoop 10 december 2010, Zwolle.
De computer verdwijnt, lang leve ambient intelligence Henk van Leeuwen
Mark Poster Digitally Local Communications: technologies and space.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
CrossLab Minor I sem Visualising Data: Data Design research kwartaal
Datavisualisatie > Design: data > vorm > betekenis minor I research Crosslab winter 2011 I
In het ‘nieuwe’ leren maakt de docent veel gebruik van You Tube
De stad, het verhaal, de beleving en de media: eigen onderzoek minor I research Crosslab + Redactioneel herfst 2010 I
Minor CrossLab _Redactioneel Alternate Realities: Life as a Game / Droomontwerpen Sem5_winter_2010.
Minor CrossLab _Redactioneel Alternate Realities: Life as a Game / Droomontwerpen Sem5_winter_2010.
Datavisualisatie als informatie: research into design
Computer-technologie verandert de manier waarop we communiceren en onszelf uitdrukken.
Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende Deze presentatie werd gemaakt door volgende cursisten aan de Lerarenopleiding.
Een ImmSp is een ruimte waar je je in kunt wanen, in opgenomen voelt, enz Werk van Ruud van Empel - voorbeeld Ruud van Empel 1.
Research. Over Forte Solutions Concurrentie Interactieve Boeken Onze Mogelijkheden Hoe inzetten? Welke uitgever? Voor- en nadelen.
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
@albertschot ICT in het onderwijs. Trends Digital Native.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Woensdag 10 december 2014 Wearables. Wat zijn wearables? Op het lichaam te dragen consumenten elektronica.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
IK-File 18-11les 1planning ik-file 25-11les 2opdracht 1-cover/poster/banner 02-12les 3 opdracht 1-categorie les 4 opdracht 1-categorie les.
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Overzicht Vooronderzoek Hypothese Onderzoeksvraag Methodologie
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
#5. MULTI-ACTOR SAMENWERKING | CITY-OF-THINGS
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Participatory Action Research
Media ICT en Design College – ROC Midden Nederland
Transcript van de presentatie:

minor I research Crosslab I Redactioneel herfst 10 I

opzet minor > praktijkdeel > theoriedeel: research 3 ECTS (1,5 u zelfstudie!) > ’tools’ / technologie

research: hoe kan je onderzoek en theorie inzetten bij de praktijk? [conceptontwikkeling, verdieping, onderbouwing etc.] uitgangspunt: praktijkopdracht / idee in theoriedeel: - context: achtergrond, definities - desk- en veldonderzoek [opinies] - reflectie praktijkonderzoek [experimenten, resultaten] - reflectie onderzoek ‘tools’ -> formuleren onderzoeksvraag: gerelateerd aan praktijkopdracht: wat wil je weten? -> nieuwsgierige houding!

thema kwartaal 1 crosslab I redactioneel: locative media Hoe kan je met mediatechnologie een beleving toevoegen aan een plek? 6 sep. intro/ context: locative media en ubiquitous computing 13 & 20 sep. stad en verhaal: non-lineair storytelling (gastlessen) 13 sep. stad en verhaal: Schouwburgplein (gastles Hugo Bongers) 27 sep. stad en beleving: de stad als playground 25 okt. stad en medium: locative media: een 3 e ruimte? 1 nov.onderzoeksvraag en mediakeuze formuleren 8 nov. presentatie statement

intro: locative media / ubiquitous computing Stap 1 research: context: voorgeschiedenis - actualiteit / definities

sharing, messaging, notes, leaving, marking, demarcating, tracking, logging, opinions, trading, collaboration, gaming and searching

locative media? - plaatsgebonden mediatechnologie en informatie [contextueel] - kritische praktijk t.o.v. commerciele toepassingen Locative Media concentrates on personal social interaction with a place and with technology. Therefore a lot of locative media projects have a social, critical or personal (memory) background. Locative Media let's us interact differently with our surroundings. Overlaying everything is a whole new invisible layer of annotation. Textual, visual and audible information is available as you get close, as context dictates, or when you ask. Waag Society, Locative MediaLocative Media

> voorbeelden: GPS, WIFI, Foursquare, Google Latitude etc. > hoe kan je dmv locative media een verhaal vertellen of een belevenis ontwerpen? > welke mogelijkheden voor ontwerper? [2005] > koppeling locatie, informatie (verhalen), media (netwerk) -> research! Welke informatie heb je hiervoor nodig?

onderzoek locative media - locatie, betekenis, functie, geschiedenis welke betekenis en beleving koppel je aan welke plek? - locatie en media: welke media zet je in om deze beleving tot stand te brengen? - locatie, associatie, beleving welke relatie is er tussen plek en beleving?

achtergrond >oorsprong locative media: ubiquitous computing The most profound technologies are those that disappear. They weave themselves into the fabric of everyday life until they are indistinguishable from it. The Computer for the 21st Century, Mark Weiser,

RFID

RFID dust

veranderde context ‘computing’: van desktop naar omgeving: > computers worden steeds kleiner / onzichtbaar /ontoegankelijker > ‘natuurlijk’ ingebed in onze dagelijkse omgeving > ‘communicerende’ architectuur en objecten > nieuwe inrichting openbare ruimte: dmv mediatechnologie zelf ontwerpen van nieuwe ervaringen in de stad kernvraag: Hoe kan je een plek een nieuwe betekenis / beleving geven dmv media?

21 eeuwse stad als nieuwe desktop > Weiser: omgeving speelt rol bij computing > nu: datastad: stad van informatie, wireless netwerken, RFID etc. > technologie bepaalt functie en identiteit van de stad. > vereniging van fysieke en virtuele stad: - fysieke - virtuele netwerken - verkeer - datatraffic - gebouwen - informatiearchitectuur > responsieve stad: toegang tot technologie is bepalend voor de inrichting. [RFID, wifi, bluetooth] > welke invloed op publiek, werk, entertainment?

veranderingen virtuele - fysieke omgeving > wat wordt de relatie tussen virtuele - fysieke omgeving? van virtual naar augmented reality > verandering in denken over virtualiteit en realiteit > beide functioneren in wisselwerking met elkaar vb: internet-device-concept/ internet-device-concept/ >> nieuwe beleving van de stad: interactie informatie / omgeving -> ‘3e realiteit’?

publiek > mobiel en nomadisch > overal online > > integratie van mens, media en omgeving > > welke relatie tot de omgeving? >> hoe visualiseren?

mobiel publiek > publiek in flow: subjectieve ervaring van de locatie > voorbeeld: situationisten: ‘psychogeografie’ > subjective mapping dérive: ronddolen, verdwalen One of the basic situationist practices is the dérive [literally: “drifting”], a technique of rapid passage through varied ambiances. Dérives involve playful-constructive behavior and awareness of psychogeographical effects, and are thus quite different from the classic notions of journey or stroll. Guy Debord, circa

opdracht 1 > ‘vocabulary’: definities / begrippenlijst vat de concepten en definities ubicomp / locative media samen publiceer op je blog > lezen, korte samenvatting op je blog publiceren: The Computer for the 21st Century, Mark Weiser, The Mobile City. A Conference On Locative Media, Urban Culture And Identity. > research: zoek 7 voorbeelden van ubiquitous computing / locative media van 1995 – heden, motiveer je keuze. Publiceer deze op je blog

1e stap onderzoek: context en definities: fenomeen in kaart methode: deskresearch het verzamelen van gegevens die al beschikbaar zijn over een bepaald onderwerp. Hiermee kan je voorkomen dat met een nieuw onderzoek wordt achterhaald wat feitelijk al bekend was. Wat is er al geschreven en gedaan op het gebied van locative media? deskresearch kwalitatief onderzoek

bronnen Algemeen (nieuwe media) locative media