De stad, het verhaal, de beleving en de media: eigen onderzoek minor I research Crosslab + Redactioneel herfst 2010 I 041010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

Datavisualisatie: design > de macht van de metafoor
Datavisualisatie als informatie: de macht van de metafoor
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Concept Development – 20 september 2010
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
MEDMEC THEMA: Virtual Democracy. Elske Revelman de Vries Mail: Aanwezig: wo/do.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit Pia Terstroet wikipagina:
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries Product ontwerper.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 08 Engagement Virtual democracy Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 08 Engagement Virtual democracy Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Privacy, reputation and control
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Les 6 een goed 2010 Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap ik en startformulering HKI > bedenk.
Ruimtelijke vormgeving II IAD 2 28 November 2013.
Literatuur XL Net even iets verder kijken…. Idee Groepjes van 2 Je schrijft een essay van minimaal 2000 woorden Of je houdt een presentatie van 15 minuten.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit Pia Terstroet
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
competentie ontwikkeling en assessment
CrossLab Minor I sem Visualising Data: Data Design research kwartaal
Datavisualisatie > Design: data > vorm > betekenis minor I research Crosslab winter 2011 I
Minor CrossLab _Redactioneel Alternate Realities: Life as a Game / Droomontwerpen Sem5_winter_2010.
Minor CrossLab _Redactioneel Alternate Realities: Life as a Game / Droomontwerpen Sem5_winter_2010.
Minor I research Crosslab I Redactioneel herfst 10 I
Datavisualisatie als informatie: research into design
Computer-technologie verandert de manier waarop we communiceren en onszelf uitdrukken.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
SKIMDOC Week 7. Video Vortex Verwachtingen Praktijk Wie is er naar de conferentie geweest?
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Onderzoek doen een methodische aanpak
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Leerkring POW Fase 4.
MEDMEC2 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Identiteit.
Werkstukken en rapporten
Medmec04 les 1 Engagement.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Medmec04 Engagement.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –31 augustus 2009.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Onderzoeksvaardigheden 3
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Social work Week 2.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Het brancheboek.
Transcript van de presentatie:

De stad, het verhaal, de beleving en de media: eigen onderzoek minor I research Crosslab + Redactioneel herfst 2010 I

4 okt 10 > bespreking opdr. 3 > eindopdracht kwartaal 1: onderzoek, statement > vocabulary / definitie van begrippen: - context: ubiquitous computing (Mark Weiser) actueel debat (mobile city conferentie) - verhaal: non lineair story, modellen (Ranj) - beleving: derive (situationisten) smart mobs / flash mobs (Howard Rheingold) - technologie: RFID (Bram van Waardenberg) augmented reality (7 scenes) locative media (Julian Bleecker)

eindopdracht kw 1 De opdracht bestaat uit 2 onderdelen 1. Een onderzoeksdocument bestaande uit: - alle tussentijdse opdrachten gepubliceerd op je blog, incl. samenvattingen artikelen en vocabulary 2. Een statement over je narratieve en mediale keuze in het project. Het statement is een weerslag van de research [praktijk en theorie!] Het verwoordt op heldere wijze: - je onderzoeksvraag: welk verhaal/ hoe ga je dit visualiseren? - de keuze en uitwerking van je verhaal / beleving - jouw benadering mbt mediakeuze en vormgeving - je onderbouwde visie (referenties naar de context: definities, literatuur, eigen bronnen, min. 5 bronnen): woorden > presentatie: 8 november

stappenplan research Stap 1: wat is locative media/ubicomp? definities en context: a.h.v. voorgeschiedenis - actualiteit research: deskresearch: voorbeeldprojecten Stap 2: welke verhalen / data, hoe ga je deze verzamelen? definities en context: storytelling research: verzamelen data over de locatie Stap 3: welke beleving wil je overbrengen? definities en context: culturele strategieen research: praktijkgericht, definieren onderzoeksvraag Stap 4: welke mediale vormgeving ga je inzetten? definities en context: nieuwe mediatoepassingen research: praktijkgericht, zie ook software lessen Stap 5: eerste concept, feedback Stap 6: presenteren

opdracht 3 Researchvraag: welke beleving wil je overbrengen? a. definities: vat (kort!) de kernconcepten / definities uit de les samen en publiceer op je blog - lezen, korte samenvatting op je blog publiceren: A Design Approach for the Geospatial Web, Julian Bleecker, 06/07/2005Julian Bleecker b. research: Beschrijf welke beleving je tot stand wil brengen. Vergelijk dit met min. 3 projecten die een soortgelijke beleving beogen. Vermeld: auteur, titel, datum Reflecteer op de visies van de kunstenaars of auteurs.

bronnen / projecten: voorbeelden

Julian Bleecker (A Design Approach for the Geospatial Web) In zijn Design approach benoemt Bleecker 3 criteria die gerelateerd zijn aan locatie, beleving en media. Wat bedoelt Bleecker met de termen: location awareness location user interfaces collaborative mapping Noem een voorbeeld bij iedere term.

statement: inhoud research / praktijk: onderzoeksvraag - wat wil je te weten komen of tot stand brengen met dit project? - motivatie: beschrijf de aanleiding / je inspiratie -afbakening: hoe ga je deze vraag beantwoorden: verhaal (non lineair, welk model?) beleving (derive, flashmobs, collaborative mapping etc.) media (locative media, augmented reality etc.)

statement: inhoud research / praktijk: onderzoek - hoe heb je het onderzoek gedaan? Beschrijf je werkwijze. [deskresearch, interviews, visueel onderzoek etc.] - beschrijf welke informatie je praktijkonderzoek heeft opgeleverd en hoe je dit in je ontwerp hebt verwerkt.

statement: inhoud research / theorie: context - welke actuele opinies zijn er m.b.t. media, verhaal, beleving en de stad? -> reflecteer op 2 opvattingen [bronnenlijst] gerelateerd aan jouw project. - welke kunstenaars / ontwerpers houden zich hiermee bezig? -> reflecteer op 3 visies van ontwerpers [eigen bronnen] gerelateerd aan jouw project. -> beschrijf jouw onderzoeksvraag /benadering in het kader van deze opvattingen.

statement / essay: opzet - inleiding: onderzoeksvraag, motivatie, inspiratie context: actualiteit / geschiedenis jouw invalshoek - middenstuk:benadering van de onderzoeksvraag reflectie op bronnen [min. 5] uitwerking gekozen verhaal, beleving, media - conclusie:kort samenvatten geen nieuwe informatie! eigen visie zie: essay: Bronvermelding:

verplichte literatuur The Mobile City. A Conference On Locative Media, Urban Culture And Identity. The Computer for the 21st Century, Mark Weiser, A Design Approach for the Geospatial Web, Julian Bleecker, 06/07/ Smart Mobs, Howard Rheingold, When Story Lines Go Online, Janet H. Murray on the future of Narrative in Cyberspace, October 23,

planning 25 oktober1e opzet statement: - onderzoeksvraag, motivatie / inspiratie - invalshoek - reflectie op 2 visies uit bronnenlijst - eigen onderzoek: praktijkrelateerd en 3 visies uitgeprint meenemen 1 november: 2e opzet statement aanvulling met conclusie uitgeprint meenemen 5 november:definitieve versie mailen: 8 november:presentatie (tussenbeoordeling)

opdracht 4: bespreking les 25 oktober > 1e opzet statement: beschrijf kort - onderzoeksvraag, motivatie / inspiratie - invalshoek - reflectie op 2 visies uit bronnenlijst - eigen onderzoek: praktijkgerelateerd en reflectie op 3 visies op ontwerpers op blog + uitgeprint meenemen > lezen / bestuderen essay: bronvermelding: