Muziek & (beeld)taal een goed verhaal!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PSO wordt spannend gemaakt!
Advertisements

Francois Aelbrecht Vakantie films
 Cultuur- en kunsteducatie Cursus D.H.O.S
Leren in een ICT - context. een verhaal in beeld brengen…
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Inhoud Debriefing Uitleg concepten. Inhoud Debriefing Uitleg concepten.
Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs Dia 1 Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
First ID project OVER-Y College Samen werken aan een veilige omgeving
Powerpoint in de les Welkom Inleiding Christ Bosmans.
Mama doet boodschappen. STOP.
Arteveldehogeschool - Geert Kraeye1 ICT integratie in het onderwijs Interactieve edusoft met PowerPoint Lesgever: Geert Kraeye.
Ho 8: Portfolio.
Muzische vorming 1 Balo Les 1
Muzische vorming Les 6 Vorige lessen Deze les
Jullie zijn ‘dag in dag uit’ bezig kleuters te stimuleren in hun ontwikkeling, hen uit te dagen nieuwe horizonten te verkennen, ze op te voeden tot creatieve,
Startdag zuidactie 2013 Inleiding Tik-tak spel Casa Cosma door Isabelle en Vicky Verkennen van de materialen.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
First ID project Huygens College Samen werken aan een veilige omgeving.
11 maart 2008Joke Berendsen CBS Bekveld Digitale prentenboeken Studiedag 11 maart 2008.
Media in de brugklas.
de ze me je te de wat moet ik doen ik stop de ze me je te de wat moet ik doen ik stop.
De kinderen komen ervaringsgericht in aanraking met klassieke muziek, opera en operette, musical, jazz en diverse uitingen van popmuziek. Zij maken.
Kunst geeft niet het zichtbare weer, kunst maakt zichtbaar
Vrije Universiteit Amsterdam Vertel uw Verhaal Judith Gerritsen Vrije Universiteit.
Muzische vorming 1 Balo Les 1
WELKOM.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
Les overzicht Opfrisser ; hoe edit je op geluid? Welke beeldtaal past bij de muziek die je uitgekozen hebt? Voorbeelden ; muziekvideo’s van eboman en metropolis,
Hocus Pocus met Alfons Alfrink Regisseur Torill Kove Land Noorwegen Jaartal 2013 Tijd 72 minuten Taal Nederlands gesproken Groep 3/4.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Geloof in je eigen kunnen
De Bijbel De bijbelles. Opbouw Introductie Kern (vaak een bijbelverhaal) Verwerking.
De Bijbel De bijbelles.
Technologie Klas 1g1 3 e lesuur Vrijdag 30 oktober 2015.
VAKDIDACTIEK Shaun the sheep dt – college Animatie.
Werk model Collaborative Spiral Actie samengesteld, gevonden actie toegevoegd Dansstuk gemaakt + gevonden decor toegevoegd.
Pollepelsessie 16 september 2014 Tijdens het heerlijke koken bij Koksgasten in Driebergen hebben we input ontvangen voor het programma Bijgevoegd.
OGP5: Vakwerk en rekenen  Beginsituatie van leerlingen in beeld;  Een goede rekeninstructie;  Werkvormen om te differentiëren;  Toetsing;  Taal in.
Playful puppets By participating in this international project, we are much more focused on the use of puppets. We use the puppets Mies and.
2 Het verhaal van Maarten en zijn mama 3 Reacties van Maartens mama “ o nee ” : mond-vol-tanden, verbijstering “ plichtmatig ” : de vraag ernstig nemen.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?
Maaike Verrips 13 september 2012 Meertaligheid Boekstart Inspiratiedag.
Samen goed voor later! Een democratische oefenplaats, daar horen ook ouders bij; een good practice.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?
Digitaalboek: Trompet voor Olifant
Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat?
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Luister naar de zin en het woord.
Welkom bij de spreekbeurt van Myrthe
Luisteren en begrijpen
Kies een boek en laat horen welke letters je al kent.
De potentie van het puberbrein
CKV PTA 3 Theater Praktische opdracht Begrippentoets
Informatieavond van de berengroep 2013
Een video maken Kennis toetsen.
Aan de slag met onderzoek!
volgende bladzijde terug
Boekpresentatie.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
Godsdienst bij de jonge kleuter
Bereslim verbinden aan boeken
Transcript van de presentatie:

Muziek & (beeld)taal een goed verhaal!

Creatief schrijven/vertellen met behulp van beeld / muziek Tips: criteria inhoud & vorm goede verhalen: zie checklist Verhaalstructuur: hanteer OPERA-principe: O: opening P: probleem E: evolutie R: rust A: afloop

Aan de slag! Verzin een verhaal met behulp van 5 prenten; Vertel het verhaal expressief met aandacht voor klank/geluid.

Muzisch werken met bestaande verhalen We gaan op berenjacht!

Andere voorbeelden die zich ook goed lenen tot dramatiseren met kinderen Max en de maximonsters, De Gruffalo, Mama kwijt …

Prentenboeken en multimedia Geluiden toevoegen aan een PPT; Zelf een pop-up prentenboek maken in Zooburst; Prenten gebruiken als decors via PPT bij dramatiseren; Fragmenten uit een verhaal tot leven laten komen via stop-motion; iPad: Fundels, verhalen naspelen/zelf verzinnen met ‘sock puppets’, ‘puppet pals’; Beelden bewerken via TuxPaint/Paint; …