Datavisualisatie > Design: data > vorm > betekenis minor I research Crosslab winter 2011 I 211111.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg.
Advertisements

Datavisualisatie: design > relationeel visualiseren: semantisch web
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Datavisualisatie: design > de macht van de metafoor
Datavisualisatie als informatie: de macht van de metafoor
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Gokverslaving.
VORM- en BETEKENISGEVING
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
CrossLab Minor I sem Visualising Data: Data Design research kwartaal 1 docent: Deanna Herst
Concept Development – 20 september 2010
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Linked Open Data – Een inleiding Raf Guns
SQL & datamodelleren.
Informatievaardig bij Trendanalyse: M eer dan Google Jaroen Kuijper, informatiespecialist
College 6 AI romantische computers fuzzy logic. Dit werkcollege Feedback en checklist essays Uitvoeren meta-analyse opdracht 2 (45 minuten) Per persoon.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Medmec04 les 3 Engagement.
MEDMEC Les 2 Presentaties opdracht 1.1 =mindmap (of anders) onderwerp IK. 3 min. P.P. Startformulering HoeKanIk > bedenk = keuze. Uitleg research.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
MedMec04 Engagement Media & Creativiteit Wiki: http//mediaencreativiteit.pbworks.com Docentenpagina- module- les.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDMEC THEMA: Virtual Democracy. Elske Revelman de Vries Mail: Aanwezig: wo/do.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Creative tools Dit is de titel van de module Je leert gereedschappen gebruiken om creatiever te zijn Middels oefeningen en informatie in de les Middels.
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Medmec 1 herfst Les 4.
Media en creativiteit Privacy, reputation and control
MedMec 04 Engagement The Game Called Life
Wiki: Medmec04 les 5 Engagement The game called life
Les 6 een goed 2010 Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap ik en startformulering HKI > bedenk.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Begeleiden van Praktijkonderzoek
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Datavisualisatie: search / research: data vinden minor I research Crosslab Lente 2011 I Richard Vijgen, the deleted city, 2011.
Datavisualisatie als informatie: research minor I research Crosslab herfst 2011 I
CrossLab Minor I sem Visualising Data: Data Design research kwartaal
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Datavisualisatie als informatie: De macht van data minor I research Crosslab lente 2011 I
De stad, het verhaal, de beleving en de media: eigen onderzoek minor I research Crosslab + Redactioneel herfst 2010 I
Minor CrossLab _Redactioneel Alternate Realities: Life as a Game / Droomontwerpen Sem5_winter_2010.
Minor CrossLab _Redactioneel Alternate Realities: Life as a Game / Droomontwerpen Sem5_winter_2010.
Datavisualisatie als informatie: research into design
Crowdsourcing Tim Versluijs. Inhoud Motivatie Wat is crowdsourcing? De acht stappen De vormen van crowdsourcing Voorbeelden Voordelen en gevaren Rol van.
definitie massacultuur Hoge en lage cultuur Opdracht
Computer-technologie verandert de manier waarop we communiceren en onszelf uitdrukken.
Eric Waardenburg Jacky Schouwenburg Dinsdag 15 januari 2013.
Les 5 Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit.
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
Games met een boodschap Rajiv Krijnen. Games met een boodschap Onderzoeksvraag Wat maakt een game? Subvragen Hypothese Bronnen.
Workshop Informatievaardigheden 1 Nathalie van den Eerenbeemt Marjolein de Wilde Zoeken naar goede bronnen.
Leerkring POW Fase 4.
MEDMEC2 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Identiteit.
Medmec04 les 1 Engagement.
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Medmec04 Engagement.
IK-File 18-11les 1planning ik-file 25-11les 2opdracht 1-cover/poster/banner 02-12les 3 opdracht 1-categorie les 4 opdracht 1-categorie les.
Datavisualisatie: design > flow minor I research Crosslab winter 2011 I
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Transcript van de presentatie:

Datavisualisatie > Design: data > vorm > betekenis minor I research Crosslab winter 2011 I

Datavisualisatie: van data naar vorm / betekenis vorige kwartaal: - data als ‘beautiful evidence’ (Tufte) of subjectieve bewijsvoering? - uitgangspunten datavisualisatie als informatie - transparency - correlaties (Rosling)

design criteria [David Case, How to Design with Numbers] - visualisatie: kleur, vorm, relaties, metaforen - patronen en herkenning - gemiddelden - relatie tussen data

kw2: data design - data als ‘subjectieve bewijsvoering - ‘toolbox’: metaforen, ontwerpen van flow, semantisch web - de auteur van de datavisualisatie [ontwerper] bv: aaron koblin - data, design en betekenis - manipulatieve kracht van datavisualisatie d.m.v. design

research: verdieping onderzoeksvraag aan de hand van het thema ‘datavisualisatie: design’ verdiep je jouw onderzoeksvraag uit kwartaal 1. wat is de rol van design (metaforen, flow, semantische web etc.) in relatie van jouw onderzoeksvraag? hoe zet je deze aspecten in bij de praktijkopdracht?

opdr. kwartaal 2 onderzoeksverslag: 1500 woorden onderdelen: - bijgestelde onderzoeksvraag - uitwerking van deze vraag a.h.v. designaspecten - context / herkomst / definitie van de begrippen - cases: voorbeeldprojecten, praktijkopdracht - conclusie in relatie tot de praktijkopdracht (jouw uitgangspunten) - literatuur: verplichte artikelen, 3 zelfgekozen artikelen, 1 boek doorlopende opdracht: Adopteer een boek! breng hierover verslag uit

beoordelingscriteria: -proces (voortgang en volledigheid deelopdrachten) -verdieping: begripsdefinities (juiste betekenis), context van begrippen (actualiteit, herkomst, toepassing) -onderbouwing (a.h.v. voorbeelden en literatuur) -toepassing van de begrippen op de praktijkopdracht -logica / samenhang in het betoog, conclusie -verzorging (spelling, grammatica, notatie literatuur)

planning kwartaal 2 28 novemberde macht van de metafoor 5 decembervisualisering van dataflow 12 decemberrelationeel visualiseren: semantic web 19 decemberrelationeel visualiseren: mapping, tagging, clouds 9 januariwerken aan research / feedback 16 januaribeoordeling

Obama campagne 2008

Obama inaugural speech

actueel debat: Schuilt er niet ook een gevaarlijke ontwikkeling in de opmars van databases,waarbij schijnbaar objectieve visualisaties en analyses opeens een belangrijke rol gaan spelen in het nemen van politieke beslissingen, de ontwikkeling van onze economie of de vorming van collectieve mythen? Lev Manovich http://followthemoney.nu/

actueel debat David McCandless, The Beauty of Datavisualization, Alex Lundry, Chart Wars benoem de valkuilen (3) van beautiful data

opdracht 1 - zoek 2 voorbeelden van manipulatie van datadesign voor politieke doeleinden. Beschrijf hoe manipulatie wordt ingezet d.m.v. design. - zoek 1 artikel over het actuele debat over datavisualisatie (relateer aan je onderzoeksvraag). Lezen: beschrijf de kernpunten van het actuele debat: John Grimwade Data Wars, Tracy Metz, Van Woord naar Beeld, NRC, 9 april

bronnen - algemeen datavisualisatie en journalistiek - Edward Tufte: datavisualisatie en manipulatie corrupt techniques in evidence presentation, actueel debat / design