Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Agenda Beter in beta Sensor Vita Geluiden uit het veld
Advertisements

Nectar & Biologie voor jou: een vergelijking
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Resultaten Rekentoets
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
Methodepresentatie Pincode 5e editie
Systematische Natuurkunde
Rekenen Seizoen
goed voorbereid op het nieuwe examenprogramma Met Chemie Overal
Pincode Naam spreker 4/4/17.
Met Overal Natuurkunde
Pincode 5de editie vmbo bovenbouw
VMBO bovenbouw (editie 2008)
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Fundament Informatica Informatiebijeenkomst januari/februari 2002.
TrabiTour fährt weiter! Deutsch für die Oberstufe
KNAG-onderwijsdag 10 december Haal meer uit de ICT van buiteNLand Hub Stohr en Maarten Boddaert
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Over rekenen gesproken
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
ICT in het basisonderwijs
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Landelijke TTO-dag 2 maart 2010 Yvonne Morsink
10e editie voor de Tweede Fase
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
TrabiTour für die Unterstufe
Welkom.
De 10e editie havo-vwo OB.
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
Vmbo bovenbouw editie 2008 Gebruikersbijeenkomsten november 2010.
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
Noordhoff Uitgevers Talendag
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
NU ENGELS.
10e editie voor de Tweede Fase
Rekenen Gebruikersbijeenkomsten najaar 2010.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Aan u de keuze Paul Verhagen (uitgever) Theo Timmers (ICT-auteur) Raoul Majewski (auteur) De Nieuwe NaSk Overal.
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
1.Wat houdt het in.. 2.Kenmerken 3.Toelating 4.Toelating vervolg 5.Leerjaar 1: vakken 6.Leerjaar 1: indeling 7.Doorstroom INHOUD Brugklas T/T- excellent.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Veranderingen t.o.v. 3e editie
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Nieuw! Nectar 5e editie onderbouw
Pilot Wiskunde voor Technici
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Workshop Helpen bij wiskunde? Help!
Welke “wiskundes” zijn er?
Welke “wiskundes” zijn er?
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Transcript van de presentatie:

Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde maatwerk voor elke leerling: houvast en uitdaging actuele wiskunde Didactisch model: BHE indeling hoofdstuk indeling paragraaf

Veranderingen editie 2008 1 Harmonisatie van de inhoud van leerjaar 1 en 2 Onderwerpen parallel Overstap tussen niveaus gewaarborgd Reken- en wiskundige vaardigheden Tussen de hoofdstukken Ook rekenvaardigheden

Voorbeeld toevoegen

En extra rekenlessen/rekenboeken Herhaling Alle rekenvaardigheden Sluit aan bij referentieniveaus Met digitale versie Met begin- en eindtoets Voorbeeld toevoegen

Deze uitsnede komt uit het rekenboek

Meer differentiatie en uitdaging Uitdagende (medaille) opgaven Zelf een probleem oplossen Soms vakoverstijgend Verdieping voor de goede leerling Spelopgaven Opgaven met speels karakter Geschikt voor groepswerk De medaille-opgaven dagen de leerling uit zelf een probleem op te lossen. Deze opgaven hebben vaak iets weg van een kleine praktische opdracht. Voorbeeld toevoegen

Na de afsluitende opgaven volgt vaak een een medaille-opgave Na de afsluitende opgaven volgt vaak een een medaille-opgave. De medaille-opgaven dagen de leerling uit zelf een probleem op te lossen. Deze opgaven hebben vaak iets weg van een kleine praktische opdracht. Voorbeeld toevoegen

Projecten GWA omgebouwd tot project Vakoverstijgende invulling Losse projecten Reis in tijd & ruimte (leerjaar 1) De buurt in kaart (leerjaar 2) Het project lijkt gewoon een andere naam is voor de oude gwa. Bij het doorbladeren zul je in de eerste klasdelen zeer geringe en niet relevante verschillen zien. Voor de tweede klas komen ander gwa (=project)-onderwerp. Een flink aantal keer heeft de extrastof een projectachtige invulling gekregen, scholen kunnen daar inspiratie opdoen zoals 1hv2 hoofdstuk 10 met het verzet van een fiets hoofdstuk 9 met containerschepen, hoofdstuk 8 binaire getallen, hoofdstuk 6 puzzelachtige aanpak van letterrekenen, hoofdstuk 5 koersbegrip.

Derde klas boeken Leerstof havo en vwo loopt goeddeels parallel Meetkunde in havo-deel kent geleidelijke opbouw Hoger niveau algebra in vwo-deel Differentiatie in A en B in havo-deel De leerstof in de 3 havo delen loopt zoveel mogelijk parallel aan die van de 3 vwo delen. Toch zijn er verschillen zoals bij de abc-formule die in 3 havo pas in het tweede deel aan bod komt en bij de meetkunde waarbij de opbouw in 3 havo geleidelijker is. Zo is er in 3 havo bijvoorbeeld een apart hoofdstuk over de gelijkvormigheid en wordt de goniometrie voorzichtiger opgebouwd. Ook bij de algebraïsche vaardigheden wordt van de vwo-leerling duidelijk meer verwacht. Opvallend in 3 havo deel 2 is de aanwezigheid van twee hoofdstukken 9. Hoofdstuk 9A Statistiek is geheel gevuld met wiskunde A onderwerpen zoals centrummaten, boxplot, handig tellen en kans. Hoofdstuk 9B Algebraïsche vaardigheden is speciaal bestemd voor leerlingen die in de vierde klas wiskunde B gaan volgen. Het is aan te raden tegen het eind van de derde klas havo een vorm van gedifferentieerd werken toe te passen waarbij elke leerling het bij zijn niveau passende hoofdstuk 9 doorwerkt. Ook op andere plaatsen krijgen leerlingen die in de tweede fase wiskunde B gaan kiezen moeilijker onderwerpen aangeboden. Deze speciale wiskunde B leerstof is duidelijk gemarkeerd. Met het doorwerken van de wiskunde B leerstof is de aansluiting op de tweede fase boeken van havo wiskunde B gewaarborgd. In de Extra stof staat tempodifferentiatie centraal. Leerlingen maken kennis met een aan het hoofdstuk verbonden thematisch onderwerp zoals ‘polsslag en fitheid, ‘camera obscura’en ‘draadfiguren’. Zo nodig kunnen deze thema’s als inspiratiebron dienen voor het opzetten van een project. In elk deel staat een volledig uitgewerkt project. In deel 1gaat dat project over ‘Telecommunicatie’ en in deel 2 over ‘De honingbij’.

Leerling-ict Uitgebreidere oefencomponent Demo’s van de theorie Veel extra oefenopgaven Algebra-applets Score en registratie van resultaten Voorbeeld toevoegen

Met al het docentenmateriaal Docentenkit Met al het docentenmateriaal Handleiding Proefwerken (proefwerkopgaven) Met de Studio klassikale ondersteuning met de beamer Powerpointpresentaties per hoofdstuk Alle animaties/simulaties van de leerling-ICT Alle theorieblokken en figuren uit het leerboek Uitwerkingen (niet printbaar)

Arrangement leerboek werkboek-i (incl. leerling-ict) rekenboek antwoordenboek uitwerkingen digitale docentenkit project en ook als digitale versie

Editie 2008 Op basis van de vertrouwde kwaliteit Aangevuld met Harmonisatie van de leerstof Extra vaardigheidstraining Ruime differentiatiemogelijkheden Uitgebreide ict voor de leerling Praktische ict voor de docent

Ervaringen met de editie 2008 Vragen / ervaringen / suggesties m.b.t. bijvoorbeeld Differentiatie Zelfstandig werken Rekenen Hoeveelheid oefenstof Toetsen

Verbeteringen voor de editie 2013 Wat moeten de auteurs persé meenemen in de volgende editie? …