Praktijkonderwijs
Doel Praktijkonderwijs: Toeleiding tot arbeidsmarkt: - via scholing en stage. - ontwikkelen van studievaardigheden. Zelfredzaamheid: - leren zelfstandig te functioneren in de samenleving, waar naast werken ook aandacht is voor leren, wonen en vrije tijdsbesteding
Criteria toelating Praktijkonderwijs: IQ: 55/60 > <75/80 Sociaal Emotioneel Functioneren Leerachterstand van 3 jaar. (op min. 2 van de 4 vakken) - Spelling - Begrijpend lezen - Technisch lezen - Rekenen
Type leerling: Praktische insteek: ze willen graag dingen doen, willen leren door doen. Er is vaak contact met hulpverlening en problematische opvoedingssituaties Er is vaak sprake van een stoornis (gediagnosticeerd) zoals: ADHD, PDD-NOS, spraak-taal stoornissen, enz
Leerlingkenmerken: faalangst negatief zelfbeeld - concentratieproblemen - motivatie - ontbreken van sociale vaardigheden
Werkhouding: Kunnen (nog) niet Zelfstandig werken Initiatief nemen Zelf structuur aanbrengen Geconcentreerd aan een taak werken - Omgaan met kritiek
Wat is Praktijk onderwijs? leren door doen, vaardigheidsgericht theorie als ondersteuning voor de praktijk veel aandacht voor sociale vaardigheden speciale aanpak: kleine klassen, team met orthopedagoog, arts, zorgcoordinator, logopedist,psycholoog,maatschappelijk werker
Praktijk onderwijs (vervolg) stages: de sleutel naar de arbeidsmarkt met intensieve stagebegeleiding/arbeidskundig onderzoek en arbeidssimulatie Een sterk pedagogisch klimaat(veiligheid/respect etc.) naschoolse begeleiding op o.a. de arbeidsmarkt Geen lesuitval/geen tussenuren
Praktijk onderwijs (vervolg) afstemming op de arbeidsmarkt branchegerichte opleidingen / trainingen scholing op maat MBO-niv 1 opleiding i.s.m. ID-college begeleiden subsidietrajecten naschoolse begeleiding
Portfolio opbouw…… Ontwikkeling bewijzenmap totale schoolloopbaan (op het gebied van educatie / werken / vrije tijd / burger-mansvaardigheden Coachingsgesprekken
Persoonlijke competenties: O.A.; Initiatief nemen Samenwerken Omgaan met kritiek Verantwoordelijkheid nemen Motivatie Materiaal/apparatuur kennis Zelfstandigheid Zelfcontrole Veiligheid Vaktechnische vaardigheden Zorgvuldigheid
Uitstroom : Baan reguliere arbeidsmarkt Baan speciale arbeidsmarkt Vervolgtraject leren/werken Vervolgtraject leren (ROC/BOL)
Nazorg Als leerlingen van school gaan, om te werken, om te leren, om te werken en leren, Nazorg vanuit school, gedurende 1 jaar: - jobcoaching: Gemiva, @work - ondersteuning theorie (vervolg studie) - nazorgavonden