Making the case for public engagement Ingrid Prikken/ Project Manager Forumdag Lokale Participatie en Verenigingen 22 Juni 2012
Over Involve Focus: participatie Werken met: nationale en lokale overheden, welzijnsorganisaties, maatschapelijk middenveld en internationale organisaties Wij doen: onderzoek, advisering, uitvoering en training
Community rights Big Society Localism Act Neighbourhood planning Decentralise power
Local Strategic Partnerships (LSPs) Bestaan in bijna elke gemeente in Engeland Brengen publieke sector, maatschappelijk middenveld en private sector samen Bespreken lokale problemen, allocatie van financiering en strategieën Doel: samenwerking en participatie van de gemeenschap bevorderen, ‘silo’ werken tegen te gaan. Flexible structuur bepaald op lokaal niveau ‘Plicht tot samenwerking’
Hervorming, en nu? Hoe een plek aan tafel te behouden? – Risico’s van verschillende vormen van participatie begrijpen – Slecht uitgevoerde participatie kan hoge kosten met zich meebringen De meerwaarde van participatie laten zien – De ‘business case’ van participatie – Hoe participatie in economische termen uitdrukken
Strategische plek aan tafel Deficit model of engagement Decide – Announce – Defend Engage – Deliberate - Decide
“Ik voel me extreem ongemakkelijk bij het idee dat iemand kan beslissen of ‘participatie’ al dan niet ‘economisch haalbaar’ is. De vraag is of er gelegenheid is voor mensen om dingen te kunnen veranderen. Niet of hun participatie ‘rendabel’ zal zijn" Respondent Involve onderzoek (2005)
“Nowadays people know the price of everything and the value of nothing” - Oscar Wilde
SROI: Growing social capital in Kirklees For every £1 invested in The Nerve Centre, £1.99 of additional ‘value’ is created. For The Denby Dale Centre, £1.94 of additional ‘value’ is created. And for Meltham Sports and Communtiy Group the additional ‘value’ was £2.75. There were benefits to the groups simply by telling their story and articulating what they were there for, increase in wellbeing For the council, the results of the studies are helping them explore how they can best evidence the impact of investment
Kosten waarde uit te drukken in € Baten waarde uit te drukken in € Kosten niet uit te drukken in € Baten niet uit te drukken in €
6 stappen 1.Bereik bepalen van de business case 2.Focus en doel bepalen 3.Bepalen wat je gaat meten 4.Vul de checklist en tabel in 5.Analyse van resultaten 6.Business case presenteren
Baten participatie voorbeeld: ‘Moeilijke beslissingen nemen’ Monetaire waardeGemeten doorNon monetaire waarde Afname in conflicten Minder uitgaven aan juridische uitdagingen Juridische kosten Personeelsuren Klachtenmeldingen Negatieve media Enquete resultaten
Business Case presenteren Gebruik je case om het verhaal te vertellen: aansprekende voorbeelden blijven hangen neem de beleidsmakers mee naar participatie activiteiten: zien is geloven Pas je verhaal aan aan het publiek Vergeet niet de potentiële kosten van geen participatie!
“It’s better to get it roughly right than precisely wrong” - John Maynard Keynes
Tot slot Eis een plek aan tafel: nu de ‘formele’ plek niet meer vanzelfsprekend is, denk na over welke participatie structuren geschikt zijn Maatschappelijk middenveld moet helpen om ruimtes te creëren waar burgers kunnen participeren Schuw niet om economische argumenten te gebruiken om de voordelen van participatie te laten zien
involve 33 Corsham Street London N1 6DR Ingrid Prikken – Project Manager t: +44 (0) e: